Domov SPRÁVY Elektromobilita Obrovský emisný škandál! Aj takto sa dá nazvať pochybenie Európskej únie pri...

Obrovský emisný škandál! Aj takto sa dá nazvať pochybenie Európskej únie pri výpočte emisií…

Mýliť sa je ľudské ! Presne týmto mottom sa môžu riadiť odborníci, ktorí počítali emisie CO2. Európa stojí pred odhalením, ktoré môže spôsobiť obrovské emisné fiasko.

171 vedcov zaradených do organizácie IASTEC dalo svoj podpis pod štúdiu. V tejto štúdii sa snažili preukázať, že Európska únia pravdepodobne nesprávne vypočítala emisie CO2 v roku 2030. Všeobecne platí pravidlo, že v závislosti od čistoty energie sa dá hovoriť aj o čistote elektromobilov. Akú elektrinu do neho dostanete, tak aj jazdíte. Pre vysvetlenie, ak je elektrina produkovaná napríklad z uhlia, emisie vozidla sú lokálne na nule. Ale celkové emisie na výrobu elektriny budú ďaleko vyššie ako tie pri bežnom spaľovacom motore. Vedcom sa nepáči, že sa tak trochu pozabudlo na faktory, ktoré ovplyvňujú samotný výsledok emisii vozidiel.

Kde súdruhovia urobili chybu ?

V prvom rade je jednou z najzávažnejších chýb pri výpočtoch dopyt po elektrickej energii v roku 2030. Ten v prípade nárastu počtu elektromobilov porastie a tým pádom sa zvýši aj jej spotreba. No elektrina sa aj napriek pokroku bude v roku 2030 stále vyrábať napríklad z plynu a uhlia. Tie sa zrovna neradia mezdi ekologické zdroje produkcie elektriny. Ako sa vraví, s jedlom rastie aj chuť a tak v podstate produkciu CO2 oveľa viac navýšia elektrárne. Ďalšou témou do diskusie je aj zohľadnenie, respektíve nezohľadnenie emisii CO2 pri výrobe batérii a samotných elektromobilov.

emisie

Pri porovnaní s výpočtami odborníkov by sa z predpokladaných hodnôt 14 ton CO2 počas životného cyklu mala skutočnosť vyšplhať až na 30 ton CO2. To asi trochu nesedí do plánov EÚ. Odborníci sa zhodujú, že by automobilky mali ponechať viaceré možnosti pohonu a nesústrediť sa vyslovene iba na elektrinu. Ako možnosť sa javia aj hybrid a vozidlá jazdiace na biopalivá. Takýto spôsob by viedol k redukcii emisii o 25 % v porovnaní s čisto elektrickým pohonom.

Tak ako to celé vlastne je ?

Názory sa rôznia. Odporcovia elektrifikácie vozidiel tvrdia, že výroba elektriny ako aj samotná výroba batérii nie je ekologická. Rovnako zasa podporovatelia elektromobility poukazujú na spotrebu energie pri ťažbe ropy. Pozrime sa na situáciu v USA. Tam existuje 430 000 ropných púmp, ktorých spotreba za mesiac dosiahne 4300 GWh elektriny. Táto energia na ťažbu by tak stačila na napájanie 15 miliónov elektrických vozidiel.

Proti ťažbe ropy však nehovorí len spotreba energie, ale aj znečistenie životného prostredia. Každý proces od samotnej ťažby, spracúvania, transportu a spotreby je spojený s vysokými energetickými hodnotami. Pravdou je, že pri výrobe elektromobilov, ako aj bežných konvenčných vozidiel dochádza k úniku CO2. Najčastejším argumentum proti elektromobilite je batéria. Jej spracovanie po skončení životného cyklu sa však podľa najnovšej štúdie nemusí zdať tak hrozné. Kovy vážiace pol tony po recyklácii dosiahnu hmotnosť 30 kilogramov.

Spotreba nerastných surovín opäť prikladá misky váh na stranu elektromobilov. Predpokladá sa, že počas jedného životného cyklu vozidla spáli zrhuba 12 750 kg benzínu, respektívne 11 610 kg nafty. Pri porovnaní so spotrebou surovín na výrobu jednej batérie pre elektromobil. Navyše z nej sa dá recyklovať až 70 percent vzácnych kovov. Rovnako tak existuje predpoklad znižovania spotreby lítia a kobaltu v priebehu času.

Suma sumárum

Elektromobilita je podľa čísel udržateľnejšia, než bežné konvenčné automobily. Batérie majú vysokú mieru recyklovateľnosti a dajú sa využívať aj sekundárne. Napríklad na ukladanie energie pre domácnosti. Či sa nám to páči alebo nie, momentálne sme v ére, kedy elektromobilita preberá žezlo pohonu. Či sa potvrdia tieto čísla je otázkou budúcnosti a na odpoveď si tak ešte musíme nejaký ten čas počkať.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2.2 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJFontech Startitup
Predchádzajúci článokPo návrhu o povinnom fúknutí pred jazdou prichádza aj obmedzenie rýchlosti na 30 km/h
Nasledujúci článokAko zvládnuť dopravnú nehodu bez stresu a nenaletieť pritom lovcom nehôd?