Automobilka Rolls-Royce konečne zverejnila aj niekoľko nových informácií o svojom pripravovanom prvom elektromobile s názvom Rolls- Royce Spectre.
Každý novo vyvíjaný automobil značky Rolls-Royce vždy začína svoj život v zime. Výnimkou nie je ani nový model Rolls-Royce Spectre. Existuje viacero dôvodov na to, aby prototypy boli vystavené extrémnym mínusovým teplotám. Keď sú dokončené prvé exempláre, inžinieri urobia základné skúšky v najnáročnejších podmienkach, aby sa uistili, že každý systém je spoľahlivý a pracuje správne v chladnom prostredí. Tento test je spojený so začiatkom procesu dolaďovania a zdokonaľovania, tzv. prvými ‚lekciami‘, ktoré vytvoria základ budúceho sériového automobilu.
Na začiatku sú testy izolácie hluku, vibrácií a rázov. Rolls-Royce si vždy zakladá na prvotriednom komforte, preto sú tieto testy veľmi náročné. Komfort jazdy totiž ovplyvňuje mnoho rôznorodých faktorov. Výber materiálov pre hlavné konštrukčné súčasti automobilu, hrúbka gumových tesnení na dverách, zloženia puzdier, kotviacich materiálov či vlastnosti lepidiel. Správanie a vlastnosti týchto prvkov sa môžu zásadne zmeniť, keď sú vystavené extrémnym teplotám – rovnako, ako je nimi ovplyvnená účinnosť vykurovania, ventilácie, klimatizácie a chladiacej sústavy. Konštruktéri zároveň môžu počas zimného testovania s vysokou presnosťou doladiť elektronické systémy podvozku, riadiacu jednotku pohonného reťazca a ovládanie elektroniky.
Sneh a ľad zároveň umožňuje priviesť vozidlo do nestabilnej jazdnej situácie už pri nízkych rýchlostiach. Konštruktéri všetky manévre kontrolujú a vyhodnocujú priamo na mieste v spomalenom režime a zaznamenané parametre využívajú na ďalšie doladenie v oblastiach ako sú ovládateľnosť, stabilita, predvídateľnosť a plavnosť pohybu. Spomalený čas umožňuje inžinierom venovať sa starostlivo aj tým najmenším detailom správania sa vozidla a tak naučiť model Spectre rozmýšľať, správať sa a komunikovať ako automobil hodný mena Rolls-Royce.
Rolls-Royce Spectre v špecializovanom zariadení neďaleko polárneho kruhu absolvoval zimné testovanie pri teplách klesajúcich až k -40° C. Počas toho najazdil viac ako pol milióna kilometrov. Je to takmer 25% celosvetového testovacieho programu modelu Spectre, ktorý zodpovedá viac ako 400 rokom používania.
Luxus v pavučine 7 km kabeláže
Model Spectre bude najviac digitálne prepojeným automobilom Rolls-Royce, aký kedy vznikol. Každá jeho súčasť je ešte inteligentnejšia než v akomkoľvek predchádzajúcom modeli značky. Tvorí ho až 141.200 prepojení medzi vysielačom a prijímačom dát a obsahuje viac ako 1.000 funkcií s viac ako 25.000 čiastkovými funkciami. Na porovnanie, model Phantom zvládne 51.000 prepojení medzi vysielačom a prijímačom a má len 456 funkcií a 647 čiastkových funkcií.
Toto si vyžiadalo od inžinierov výrazné natiahnutie dĺžky použitej kabeláže z približne 2 km v súčasných modeloch Rolls-Royce až na 7 kilometrov v modeli Spectre. Vytvorený musel byť tiež 25-násobne vyšší počet ovládacích algoritmov. Vytvorením kanálikov pre káblové zväzky a ďalšie rozvody medzi podlahou kabíny a vrchným krytom akumulátora pridali konštruktéri akumulátoru sekundárnu funkciu – 700 kg materiálu na utlmenie hluku. Z fotografií môžeme tiež vidieť použitie 23-palcových kolies. Spectre bude prvým Rolls-Roycom od roku 1926 používajúcim tak veľké kolesá.
Rolls-Royce Spectre čakajú ešte ďalšie 2 milióny testovacích kilometrov. Ak pôjde všetko podľa plánu, premiéru absolvuje v poslednom kvartáli 2023.