BMW na výstave CES v Las Vegas predstavilo víziu digitálneho zážitku budúcnosti, ktorý sa odohráva vo vozidle aj v jeho okolí. BMW i Vision Dee je štúdiou futuristického sedanu strednej triedy, ktorého dizajn síce zostal potlačený do úzadia, ale približuje nám technológie, aké chce BMW aplikovať do svojich sériových vozidiel od roku 2025.
Označenie Dee znamená Digital Emotional Experience (digitálny emocionálny zážitok) a presne to je aj jeho zámerom. Snaží sa vytvoriť ešte silnejšie puto medzi ľuďmi a ich automobilmi. Digitálne funkcie v budúcnosti pravdepodobne výrazne presiahnu úroveň toho, čo dnes poznáme ako hlasové ovládanie alebo asistenčné systémy vodiča. Napríklad head-up sa natiahne na celú šírku čelného skla. BMW tvrdí, že toto riešenie bude od roku 2025 dostupnou súčasťou modelového radu vozidiel NEUE KLASSE. BMW stále pracuje na zlepšení technológie na zmenu farby v reálnych podmienkach. Kým BMW iX Flow Featuring E Ink ponúkalo možnosť zmeny medzi čiernou a bielou farbou, štúdia BMW i Vision Dee dokáže meniť farby exteriéru o počte až 32.
„Prostredníctvom štúdie BMW i Vision Dee ukazujeme, čo možno dosiahnuť, keď sa spoja hardvér a softvér. Takto dokážeme využiť plný potenciál digitalizácie a premeníme vozidlo na inteligentného spoločníka. To je budúcnosť pre automobilových výrobcov a taktiež aj pre značku BMW: spojenie virtuálneho zážitku s nezameniteľnou radosťou z jazdy,” povedal Oliver Zipse, predseda predstavenstva spoločnosti BMW AG.
Obrovský head-up displej a virtuálna realita
Posúvač do zmiešanej reality v spojení s pokročilým head-up displejom predstavuje digitálnu novinku. Zároveň ide o centrálny ovládací prvok štúdie BMW i Vision Dee. Využíva skryté ovládače na ovládacom paneli. Vodiči sa môžu sami rozhodnúť, koľko digitálneho obsahu si chcú zobraziť na head-up displeji. Výber v piatich krokoch siaha od analógových informácií o jazde, cez obsah z komunikačných systémov, premietanie rozšírenej reality, až po vstup do virtuálnych svetov. Na postupné potlačenie skutočnej reality okolo vozidla slúžia zatmaviteľné okná. BMW tvrdí, že i Vision Dee dokáže cestujúcim priniesť aj zážitok zo zmiešanej reality, ktorý zapojí rôzne zmysly bez používania ďalších nástrojov, čím užívateľovi vytvára nový rozmer radosti z jazdy. Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse na CES 2023 v Las Vegas potvrdil, že veľký head-up displej automobilka pripravuje na uvedenie do sériovej výroby od roku 2025. Zároveň sa domnieva, že veľké obrazovky na palubnej doske do konca desaťročia z áut úplne zmiznú. Riešenie, ktoré ukazuje BMW, je prirodzenejšie, pretože neodvádza pozornosť vodiča od cesty pred sebou, keďže nemusí sklápať zrak smerom dole.
Auto prejavujúce emócie
Digitálny zážitok s novým vozidlom sa začína už pri priblížení sa k nemu. Do vozidla sú zakomponované uvítacie animácie, ktoré spájajú grafické prvky so svetelnými a zvukovými efektmi. Svetlomety a uzatvorená maska chladiča BMW v tvare ľadviniek spoluvytvárajú na jednotnom podklade fygitálnu (spojenie fyzického a digitálneho) ikonu, čím autu umožňujú vytvoriť rôzne výrazy tváre. To znamená, že BMW i Vision Dee dokáže ľudí osloviť a zároveň vizuálne vyjadriť nálady ako radosť, údiv, či súhlas. Pre ešte viac na mieru vytvorenú uvítaciu animáciu dokáže vozidlo BMW i Vision Dee premietnuť vodičovho avatara priamo na bočné okno.
Dokonalý chameleón
Po minuloročnej premiére BMW iX Flow Featuring E Ink na CES 2022 sa teraz BMW rozhodlo ukázať na štúdii i Vision Dee plnofarebnú verziu technológie E Ink. Tá na rozdiel od jednoduchého prepínanie medzi bielou a čiernou farbou teraz predvádza viacfarebný, plne variabilný a individuálne nastaviteľný exteriér. Na karosériu sa nanesie film v podobe ePaper od firmy E Ink, čím vznikne magická prezentácia až 32 rôznych farieb.
Povrch karosérie pokrýva 240 samostatne ovládateľných panelov E Ink. Vďaka tomu sa v priebehu sekundy môže na vozidle zobraziť a vymeniť takmer nekonečné množstvo vzorov. Proces laserového vyrezávania na vytvorenie filmu ako aj jeho elektronické ovládanie vzišli zo spoločného vývoja s firmou E Ink. Prispôsobenie technológie zakriveným povrchom vozidla a programovanie animácií však vyvinuli konštruktéri BMW.
Minimalistický dizajn
Dizajn štúdie BMW i Vision Dee je zámerne potlačený, aby upriamil pozornosť na digitálny zážitok. Exteriér sa dá definovať ako klasický trojpriestorový sedan, ktorý tvorí základ bavorskej značky. Tradičné dizajnové prvky ako mriežka chladiča, dvojité okrúhle svetlomety alebo Hofmeisterov oblúk dostali nové stvárnenie, pričom fygitálne ikony nahradili analógové prvky. To dáva štúdii BMW i Vision Dee jej vlastný digitálny, no zároveň ľudskejší charakter.
V interiéri sa digitalizácia ruka v ruke spája s minimalistickým využívaním materiálov, ovládačov a displejov. Cestujúcich tak nič nerozptyľuje od digitálneho zážitku a nového pocitu z rozšírenej radosti z jazdy. Nekonvenčný dizajn volantu so stredovými vertikálnymi ramenami vytvára dotykové body, ktoré po priblížení, prípadne dotyku, ožívajú a dajú sa ovládať pohybom palca. Tieto fygitálne dotykové plochy ovládajú výber obsahu premietaného na čelnom skle. Spolu s head-up displejom podporujú princíp rúk na volante a očí na ceste.
Budúcnosť spoločnosti BMW je evidentne elektrická, cirkulárna a digitálna. Štúdia BMW i Vision Dee predstavuje z tejto trojice digitálny pilier a bude ďalším míľnikom na ceste k novej generácii vozidiel s označením NEUE KLASSE. V priebehu roka 2023 sa od BMW dočkáme ďalších informácií a pohľadov na revolučný koncept vozidiel s označením NEUE KLASSE.
https://youtu.be/r8wUIoyN_TA
Vyrobcovia sa vracaju naspet k ovladaniu tlacitkami. Takze takato fantasmagoria od BMW je mimo realitu a budcnost
Ďalší z nezmyslov a úžitku .kam na tieto blbosti chodia?