Elektrická dodávka s výkonom ďaleko cez 1 000 koní? Žiadne sci-fi, ale realita od Fordu. Na pretekoch do vrchu na Pikes Peak ukázala svoju brutálnu rýchlosť. Výsledkom bol nový rekord.
Vyzerá ako zo sci-fi filmu a na chlieb si natrie kadejaký superšport. Hovoríme o elektrickej dodávke Fordu menom SuperVan 4.0. Na vývoji spolupracovali s firmou STARD, pričom sa im podarilo vytvoriť jednu z najvýkonnejších elektrických pohonných jednotiek sveta. Výsledkom je astronomický výkon 1 472 kW, teda 2 000 koní a zrýchlenie z nuly na sto za menej ako 2 sekundy.
Elektrická superdodávka
Ford sa však pred pár týždňami rozhodol, že svoju raketu zoberie na slávne preteky do vrchu na hore Pikes Peak. Cieľ bol pritom jasný, vytvoriť nový rekord v triede Open. Na to si však SuperVan musel prejsť viacerými úpravami, a tak vznikla verzia 4.2, pričom na pomoc si opäť zavolali inžinierov zo STARD. Dodávka schudla až 400 kg, no napriek tomu stále váži zhruba 2 tony. Úpravami si však prešla takmer každá časť auta vrátane podvozku, bŕzd či aerodynamiky a pohonnej jednotky.
SuperVan 4.2 už nie je tak výkonný ako 4.0 a trojica elektromotorov produkuje „iba“ niečo okolo 1 045 kW (1 420 k). Na druhej strane však dodávka od Fordu dostala rozsiahly aerodynamický balíček, vrátane masívneho zadného krídla. Automobilka navyše mala pred prvým testom na Pikes Peak iba 6 týždňov na všetky úpravy. A ten nešiel zrovna podľa plánu, nakoľko došlo k drobnému poškodeniu na pohonnom ústrojenstve. Na oficiálne merané kolo však bol Ford SuperVan 4.2 už v plnej sile.
Nový rekord v triede Open
Dvadsať kilometrov dlhú trať zvládla elektrická superdodávka za 8 minút a 47,682 sekúnd, čím predchádzajúci rekord Open triedy z roku 2019 rozdrvila o takmer 37 sekúnd! Celkový rekord na Pikes Peak drží Romain Dumas s elektrickým špeciálom VW ID.R a sedel aj za volantom SuperVanu 4.2. Na celkové tohtoročné víťazstvo to však tesne nestačilo. To si totiž uchmatol Wolf TSC-FS s časom 8:40,08.
BMW na druhý pokus úspešné
Mimochodom, koncom septembra sa na Pikes Peak opäť vydalo aj BMW so svojim mastodontným hybridným SUV menom XM. Cieľom bolo vytvoriť rekord medzi hybridnými produkčnými SUV, o ktorý sa prvýkrát pokúsili už v júni tohto roka. Ich pokus však vtedy skončil nehodou. Na druhýkrát však už boli Nemci úspešní a nielenže Pikes Peak dokončili (10:48,06), ale odniesli si aj titul najrýchlejšieho hybridného SUV.