Cestovanie autom má svoje čaro, ktoré žiadny iný spôsob dopravy neprekoná. Vy si totiž volíte trasu a častokrát vám samotné cestovanie prinesie viac zážitkov než finálna destinácia. Ale za volantom nového BMW X2 a Mini Countryman sme zistili, že môžete skombinovať aj dva spôsoby dopravy naraz.
Autovlak máme napríklad aj na Slovensku a funguje na princípe, že svoje auto odparkujete na nákladnom vozni a vy sa veziete v kupé ako pri klasickej ceste vlakom. Úplne inak tomu je v odľahlých kopcoch na severozápade Slovinska. Tu sa nachádza železnica, vybudovaná ešte za čias Rakúsko-Uhorska, ktorá spájala centrum monarchie s dôležitým prístavným mestom Trieste. Bohinjská železnica bola vybudovaná v rokoch 1900-1906 a mala byť súčasťou novej železničnej siete, ktorá by spájala západné Rakúsko s obchodným prístavom. Jej plný potenciál sa však kvôli rozpadu monarchie a dvom svetovým vojnám nikdy naplno nenaplnil a po zatvorení železnej opony upadla. V súčasnosti však ruch na nej opäť narastá, len nie kvôli medzištátnym vlakom, ale lokálnej preprave áut. Pre miestnych totiž predstavuje skvelú skratku, ako sa vyhnúť nebezpečným horským priesmykom.
My sme išli trasu z Mostu na Soči do Bohinjskej Bistrice. Približne 60-kilometrovú trasu si takto viete vlakom skrátiť o pol hodinu. Ale čím je tento vlak špeciálny? Je to asi tá najkurióznejšia horská dráha, na akej sme sa kedy viezli. Vy totiž po zaparkovaní auta na vagón ostávate sedieť vo vnútri. Po stranách máte do výšky kľučiek dverí zábrany, ale inak nič. Máte nerušený výhľad okolo seba a vyzerá to až smiešne, pretože autá sú za sebou tesne nalepené a s rýchlo ubiehajúcou krajinou okolo to pôsobí ako z arkádovej hry. Nás po celý pobyt trápil silný dážď a to sa prejavilo hlavne v tuneloch. Tie totiž majú skutočne svoj vek a pri pohľade na gejzíry vody, ktoré striekali z tunelových stropov, nám nebolo všetko jedno.
Vstavaný Playstation
Bol to však čarovný zážitok a ak budete niekedy v okolí, cena lístku sa pohybuje na úrovni 14 eur, čo za takéto spomienky určite stojí. Ale ako to pri ceste vlakom býva, po čase sa začne človek nudiť. A tak sa dostávame k autám. My sme túto cestu trávili v BMW X2 M35i a kvôli počasiu sme si príliš nemohli vychutnať jej výborný podvozok a výkon 300 koní. Voda na ceste by ani nebola problém, ale voda, ktorej nestačili ani stierače, už áno. Najviac tak dostal zabrať operačný systém BMW OS9, ktorý ponúka bohatú zbierku hier. Ideálne pre cestu vlakom. Po naskenovaní QR kódu si na telefóne môžete zahrať hry s celou posádkou a za zvuku dieselovej lokomotívy vpredu, to opäť pridalo čarovnosti tohto zážitku.
Viac šťastia sme mali s BMW iX2, s ktorou sa počasie umúdrilo a my sme mohli naplno rozbaliť jej podvozkové atribúty. Na nádhernej zamotanej alpskej ceste, ktorej povrch zďaleka nebol hladký, nás doslova uchvátilo, ako dokáže filtrovať nerovnosti. A bez toho, aby bola príliš mäkká, nádherne išla za volantom, iba pri akcelerácii viac preferovala predný elektromotor. Verzia xDrive30 dokonca ponúka vyšší výkon než vrchol ponuky, benzínová M35i. V prípade elektromobilu sme až na 313 koňoch, ale, samozrejme, výrazne vyššia je aj hmotnosť.
Mini s nádychom Rolls-Royce?
Pre nás však X2 ostala mierne v tieni nového Countrymanu. Vynoveným dizajnom sme si zo začiatku neboli príliš istí, ale rýchlo si nás získal a zozadu nám pri večernej jazde pripomína RR Cullinan. Ale jeho interiér, to je miesto, kde chcete sedieť. Je to niečo úplne iné, než vo zvyšku moderných áut. Čiastočný návrat hlási okrúhly prístrojový štít v strede, ale teraz už ako dotykový displej so 100 % plochou obrazovky a nie iba úzkym pásom. Pred vodičom sa nachádza iba head-up displej, inak je všetko práve na stredovom „tanieri“. A na naše prekvapenie, to v celku intuitívne fungovalo. Rýchlo sme si zvykli na logiku ovládania, iba zmena teploty vedela potrápiť, pretože jej ikonka bola zbytočne malá. Inak je tu skutočne tabletová úroveň po všetkých stránkach a po veľmi dlhom čase sme v aute nemali potrebu zrkadliť mobilný telefón.
Veselá grafika korešponduje s efektným interiérom, ktorý okrem zvýšeného podielu recyklovaných materiálov ponúka napríklad aj farebný prechod látkového čalúnenia a niekoľko dizajnových štýlov. V Countrymane sme mali možnosť jazdiť iba základnú verziu C s pohonom prednej nápravy a mild-hybridnou benzínovou jedna-päťkou. Trojvalec s výkonom 170 koní dostáva elektrickú pomoc od 19-koňového elektromotora, ktorý energiu získava z brzdenia. Či už pri X2 alebo Mini, v oboch prípadoch už nie je k dispozícii manuálna prevodovka. Pri automate nájdeme funky detail, nakoľko športový režim už nemá označenie S, ale Launch a na displeji zobrazí raketu. V kopcovitom teréne sme deficit výkonu nepociťovali a kvitujeme taktiež naladenie trakčnej kontroly. Počas krátkeho prechodu Talianskom nás totiž okrem dažďu zasiahla aj snehová prehánka, ktorá cesty vrátila späť do decembra. Práve tieto podmienky boli pre jazdu s Mini symbolické, nakoľko náramne pripomínali Rally Monte Carlo.
Cooper
A pri spomienke na Monte Carlo nemôžeme opomenúť najmenší Cooper. Ten sme zatiaľ nemali možnosť jazdiť, ale už od prvého pohľadu je jasné, že toto bude vhodný nástupca súčasnej generácie. Dizajn zjednodušili na nevyhnutné minimum, čo má odkazovať na pôvodné Mini. Vo väčšej miere bude zastúpená aj individualizácia, nakoľko si vie vodič voliť z niekoľkých možností svetelného podpisu pre predné aj zadné svetlá. V interiéri je to veľmi podobné s novým Countrymanom a okrem plne elektrického pohonu ostanú v ponuke zachované aj benzínové motory a ostrá JCW verzia.