startstop

Zabudnite na F1, tieto preteky vám ponúknu 100x lepší zážitok

Foto: Martin Katler

Keď príde na rozhodovanie sa, aké motoršportové podujatie navštíviť, mnohokrát to skončí iba pri Veľkých cenách F1. Tie majú, samozrejme, obrovskú prestíž, ale ako sme sa presvedčili na vlastnej koži, je tu ďalší vrcholný šampionát FIA, ktorý za málo peňazí ponúka nečakane veľa muziky.

Reč je o Majstrovstvách sveta vo vytrvalostných pretekoch – WEC. Tie aktuálne zažívajú zlatú éru vďaka vrcholnej triede Hypercars, ktorá kombinuje prototypy LMDh a Hypercar. Nebudeme sa zaťažovať dlhými technickými predpismi, v praxi táto kapotovaná formula funguje tak, že automobilka postaví prototyp, ktorý by mal dizajnovými prvkami pripomínať jej bežne dostupné autá. Na rozdiel od Formule 1 tu konštruktéri nemajú nijako zviazané ruky, a tak môžeme na trati vidieť autá rôznych tvarov a hlavne s rôznymi motormi. Šesťvalce a osemvalce budúci rok doplní dokonca aj V12, čím má tento šampionát zaručenú unikátnu zvukovú kulisu.

BMW, aké na ceste neuvidíte

Môžeme sa detailnejšie pozrieť na BMW M Hybrid V8, ktoré do pretekov WEC nasadzuje belgický tím WRT. V jeho útrobách nájdeme 4,0 l V8, ktorá má svoj prapôvod ešte v BMW M4 DTM z roku 2018. BMW sa pre tento agregát rozhodlo kvôli množstvu kilometrov, ktoré už na ňom majú najazdené, ale predsa len ho obohatilo o dve turbodúchadlá. To však nie je všetko, nakoľko spaľovací motor dopuje štandardizovaný hybridný systém. Vďaka štandardizácii sú tieto autá na pomery vrcholnej kategórie lacné a vzbudili obrovský záujem automobiliek. Proti BMW na štarte stoja tímy Toyoty, Ferrari, Porsche, Lamborghini, Alpine, Cadillacu, Peugeotu a Isotta Fraschini.

Veľa príležitostí na návštevu nie je

Nevýhodou WEC je, že zatiaľ, čo F1 má 24 podujatí, tu sme iba na skromných ôsmych. Tým pádom príležitostí na návštevu pretekov v Európe nie je príliš veľa. Okrem legendárnej 24-hodinovky v Le Mans, ktorá je beznádejne vypredaná, ostávajú dve 6-hodinovky v talianskej Imole a belgickom Spa. My sme sa rozhodli pre taliansku klasiku a 900 kilometrov sme absolvovali za volantom BMW 520d, ktoré bolo ideálnym spoločníkom. V plne nabalenej štvorčlennej posádke sme totiž cestu zvládli so spotrebou 5,5 litra na 100 km a bez jedinej zastávky na čerpacej stanici. Ako sa hovorí v pretekárskom svete, tento stint bol veľmi dobrý.

Foto: Martin Katler

Ale teraz už odparkujme “päťku” pri okruhu a vstúpme na posvätnú pôdu Autodromo Enzo e Dino Ferrari. História tu je cítiť na každom rohu a tento rok bola o to silnejšia, že si pripomíname 30 rokov od tragickej nehody Ayrtona Sennu. Jeho pomník sa nachádza priamo vedľa prvej, dnes už šikany Tamburello, kde za volantom svojho Williamsu prišiel o život. Okruh odvtedy prešiel viacerými úpravami, aby bol bezpečnejším, ale naďalej si zachoval svoj charakter. Imola je úzka, s rýchlymi zákrutami, kde si jazdci nemajú čas oddýchnuť. A to sme sa ešte nedostali k najväčšej výzve týchto pretekov.

Slalom medzi pomalšími autami

Prototypy Hypercars nie sú na okruhu samé. Ako to už býva pri vytrvalostných pretekoch, spoločnosť im robia autá kategórie GT. Každá skupina si ide svoje vlastné preteky, až na to, že sa celkom často stretnú na trati, čím vznikajú dramatické situácie. Pomalšie autá tu totiž nemajú povinnosť uhnúť z cesty. Sledujeme tak súboje v súbojoch, kedy už pri televíznych obrazovkách takmer nedýchate a priamo na okruhu je to ešte znásobené. Elektrizujúca bola aj atmosféra na tribúnach, ktoré tradične najviac držali palce Ferrari a počuť tie ovácie, keď červené šípy úspešne predbehli súpera, naskakovali nám zimomriavky.

Dostať sa na preteky F1 nie je lacný špás. Pri návšteve Veľkej ceny Maďarska, ktorá je najdostupnejšou v celom kalendári F1, si musíte pripraviť stovky eur. Pri WEC, nakoľko je to predsa len menší šampionát, sú ceny nastavené oveľa rozumnejšie. Lístky sú dostupné iba ako General Admission, čo znamená, že za 45 € máte k dispozícii vstup na úplne všetky tribúny. Jediné, čo doplácate, je vstup do paddocku, alebo VIP zón. Ale s týmto základom máte všetko, čo potrebujete.

Netreba brať pôžičku

Na margo jedla a pitia, cenovo to tiež nebol úplný úlet. Fastfood priamo pod tribúnami sa pohyboval na úrovni 12 € za burger, 9 € hotdog, ale skutočný klenot sa nachádza nad rovinkou k poslednej zákrute Rivazza. Čaro Imoly spočíva v tom, že to nie je uzatvorený areál, ale súčasť mesta. Nájdeme tu park, tenisové kurty, ale aj rodinné domy v tesnom susedstve okruhu. A v jednom z dvoroch sa nachádza pizzeria, ktorá skvelú taliansku pizzu ponúka za smiešnych 6,50 €. To je menej, ako v reštaurácii na okraji Bratislavy. A vychutnávať si ju s pohľadom na pretekárske autá, ktoré okolo vás svištia rýchlosťami cez 200 km/h, asi sa to lepšie ani nedalo.

Foto: Martin Katler
Dráma do konca

Šesťhodinovku v Imole nakoniec vyhrala Toyota s číslom 7. Po tesnom súboji s Porsche #6 ich v cieli delilo iba pár sekúnd a o víťazovi nebolo rozhodnuté do posledných minút. Karty výrazne zamiešal dážď, ktorý zmaril šance na premiérové pódium pre tím BMW. Napriek tomu je 6. miesto pre BMW M Team WRT povzbudivým výsledkom, po nevydarenom úvodnom podujatí v Katare. Dôvod na radosť bol o to väčší, že v triede LMGT3 sa BMW M4 radovalo z prvých dvoch miest a posádke, v ktorej jazdí Valentino Rossi, iba tesne ušlo víťazstvo.

Foto: Martin Katler

Na záver treba dodať, že ak sa vám naskytne príležitosť navštíviť podujatie WEC, jednoznačne po tom skočte. Je to skvelý zážitok, ktorý si môžete užiť plnými dúškami a hlavne žijeme zlatú éru vytrvalostných pretekov, ktorá tu nemusí byť naveky, tak zbaliť kufre, pršiplášte a hor sa na okruhy.

Exit mobile version