Divízia M od BMW sa v našich mysliach pohybuje už vyše štyridsať rokov. V tomto diele Back in time sa zameriame na jediný superšport v histórii tejto nemeckej automobilky – M1. Dočká sa niekedy nástupcu?

O superaute od BMW sa hovorí už nejakú tú dobu a koncept BMW M1 Homage mal byť istou nápovedou, kadiaľ by sa mohlo uberať. Začali však vznikať špeciály pre závody ťahačov, dieselové SUV v eMpakete a na vývoj poriadneho superšportu neostal čas a financie. Je to zaujímavé, keďže konkurenčné nemecké automobilky ako Audi, či Mercedes-Benz na to čas majú…

Stratégiu a marketing však prenechajme na kompetentných a my sa pozrime na model BMW M1. Pôvodne išlo o závodný špeciál pre skupinu 5. BMW, takisto ako Lancia Delta (z minulého dielu Back in time), však muselo postaviť minimálne 400 automobilov schopných na každodenné jazdenie. A tak sa pre mníchovskú automobilku začalo pátranie, kto im s tým pomôže.

BMW M1 začalo vznikať v spolupráci s automobilkou Lamborghini, ktorá mala už určité schopnosti a nejakú tú povesť pri stavbe rýchlych áut s motorom uprostred. Taliani sa však dostali do nemalých finančných problémov a BMW tak muselo projekt M1 dotiahnuť samé. Pôvodne sa automobil mal v dielni Lamborghini aj vyrábať, no nakoniec sa zistilo, že by to bolo príliš logisticky komplikované.

ssangyong-torres-evx

Podvozok a trubkový rám bol od spoločnosti Marchesi, čo boli pozostatky práce Lamborghini. Keď bol základ hotový, namontovali sa plastové panely karosérie, ktorú navrhoval Giugiaro v štúdiu ItalDesign a nakoniec firma Baur v Stuttgarte do diela zakomponovala pohonné systémy a interiér. Výsledok taliansko-nemeckej spolupráce už potom putoval do BMW, kde sa jednotlivé veci skúšali a dolaďovali. Možno sa to na prvý pohľad zdá chaotické a príliš nákladné, no pre BMW to bolo najefektívnejším východiskom z celej situácie, nakoľko za rok by nepostavili ani 100 kusov M1.

Dizajn BMW M1 bol silno ovplyvnený konceptom Turbo z roku 1972. Ten vychádzal z pôvodného BMW 2002 Turbo, v ktorej bola ukotvená 1,6-litrová beštia s výkonom okolo 200 koní. Štúdio ItalDesign však zahladilo nemeckú zaujatosť a pridalo taliansku eleganciu a ľahkosť. Bez vrtulkovej značky BMW by však človek na prvý pohľad povedal, že ide o Lamborghini alebo De Tomaso, či nie? Elegantná vizáž mala jednu veľkú výhodu – aerodynamiku. Jediným rušivým elementom bol predný spojler pod nárazníkom, ktorý zabraňoval zhromažďovaniu vzduchu pod autom, čo pomohlo k lepšej stabilite, prítlaku a ovládateľnosti. Aj vďaka tomu si M1 vystačila na veľké rýchlosti so skromným motorom.

Pod kapotou trúchlil radový šesťvalec s označením M88/1 a objemom 3,5 litra. Bol vybavený mechanickým vstrekovaním pre každý valec. Motor vychádzal zo závodnej pohonnej jednotky M49, ktorá bola použitá v modeli BMW 3.0 CSL. Cestná verzia M1 disponovala výkonom 277 koní, čo sa nemusí na superšport zdať veľa, no maximálka sa zastavila na 260 km/h a z pokoja na 100 km/h akcelerovalo za menej než 6 sekúnd. Ďalšie pozitívum nového motora bola vysoká spoľahlivosť a efektivita. Spotreba sa pohybovala okolo 10 l/100 km, čo bola takmer polovica oproti konkurencii.

Nasadenie závodného špeciálu BMW M1 však stroskotalo na neustálych zmenách v pravidlách, a preto bolo najlepšie pre tento model využitie vo vlastnej sérii Procar, ktorá sa jazdila v rokoch 1979 a 1980, vždy jeden deň pred európskym závodom Formuly 1. Išlo o divácky atraktívnu show, keďže sa medzi jazdcami nachádzali aj piloti F1. Išlo tak o skvelý marketingový ťah, ako ukázať svetu potenciál divízie M.

Ak sa ohliadneme za automobilmi z osemdesiatych rokov ako BMW M3 či BMW M5, môžeme povedať, že tento ťah jednoznačne vyšiel. BMW M1 však súťažilo aj na iných podujatiach, kde dokázalo aj vyhrávať alebo sa dobre umiestniť. Nedostalo sa mu však takého postavenia ako napríklad pre Porsche 911. Aj skrz toto sa BMW M1 podarilo zobrať niekoľko titulov a dôležitých umiestnení vo vytrvalostných závodoch po celom svete.

Dokopy vzniklo 456 áut vrátane prototypov a skúšobných vozidiel. Ide tak o jedno z najcennejších novodobých vozidiel BMW. Ak pokukujete po M1, tak pod čiastku 100 000 € sa určite nedostanete a takisto neočakávajte, že cena bude klesať.  Aj keď išlo o superšport 70-tych rokov, BMW M1 je údajne veľmi použiteľné a civilizované k ľudom. Či už ide o spomenutú spotrebu a spoľahlivosť, alebo aj pohodlie pasažierov.

Prečo však BMW doteraz nepostavilo adekvátneho nástupcu za posledné desaťročie? Mali ikonické a spoľahlivé motory, či už 3,2-litrový šesťvalec z M3 E46 alebo 4,0-litrovú V8 z M3 E90/E92/E93. Takto sa prvky M1 dostali do BMW rady 8 a do BMW Z1.

The M1 Is BMW's Solitary Supercar

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJbmwblog.ru
Predchádzajúci článokTrabant ako ho nepoznáme. Toto je 8 tých najodvážnejších prestavieb bakelitového motorového vozidla
Nasledujúci článokNajkrajší liftback Hyundai i30 Fastback – TEST