Prijali sme pozvanie značky MG na Festival rýchlosti v anglickom Goodwoode, ktorý sa niesol práve v znamení osláv tejto automobilky.
Vyzerá to tak, že účasť čínskeho kapitálu na obnove tradičnej britskej značky nie je pre domácich predmetnom kritiky, rovnako ani prezentácia nápadného modelu Cyberster. Napriek futuristickému názvu je považovaný za pokračovateľa toho, s čím si MG asociujeme už desaťročia – teda športové, prémiové, ľahké roadstery s nápadným nadčasovým dizajnom.
Veľký záujem verejnosti o MG
Že to Číňania myslia s MG dobre má svedčiť aj skutočnosť, že do vedúceho kresla jej dizajnového oddelenia posadili jedného najuznávanejších automobilových dizajnérov súčasnosti, Slováka Jozefa Kabaňa. Stále ide o novinku, takže Kabaňov podpis nenachádzame na aktuálne predávaných vozidlách MG.
Na podujatí značka odprezentovala koncept Cyber GTS, ktorý už tento podpis nesie a Kabaň nám ho s nadšením odprezentoval. Podľa slov 51-ročného dizajnéra ide o expresívne a emotívne vozidlo, ktoré stále vzdáva úctu histórii značky MG, interpretuje hodnoty pre potreby novej doby.
Zatiaľ čo v stánku značky sme videli koncept a prakticky nepojazdný exemplár, MG si na Goodwood prinieslo aj funkčnú verziu vozidla, ktorá jazdila pred divákmi.
Debut na Festivale rýchlosti zažil nový MG HS a ohromujúce koncepty EXE181 a EX4. Automobilka tiež ukázala modely MG3 a MG4, ktorých sa ľudia evidentne nevedeli nabažiť.
S vervou skúmali interiér a jeho vybavenie, rozprávali sa s produktovými špecialistami, kontrolovali kvalitu spracovania karosérie, skrátka venovali vozidlám veľa pozornosti. Takto na ľudí účinkuje mass brand.
Nadýchnuť sa a dupnúť na “plyn”. Šoférovali sme elektrický roadster od MG
V rámci našej novinárskej účasti na podujatí sme mali príležitosť jazdiť na modeloch Cyberster priamo na pretekárskej trati Goodwood. Toto sa bežnému smrteľníkovi podarí len tak hocikedy, preto sme za možnosť značke MG vďační.
V každom prípade sa Cyberster ukázal ako veľmi schopný automobil. Ak si to vodič želá, vozidlo prudko akceleruje, skvele brzdí a pružnosť elektrického pohonu je mimoriadna. Zaujala nás nevšedná tuhosť karosérie, hoci kabrioletu by vedeli niektoré nedostatky odpustiť. Riadenie s ideálnym naladením tuhosti je presné, podvozok a kolesá na vozovke držali ako placka a umožnili nám ísť ešte trochu za naše terajšie limity. Nepochybne aj vďaka inštruktorovi, ktorý vedľa nás celý čas sedel a na kvalitnej inštruktáži mu viditeľne veľmi záležalo.
Cyberster má elegantné proporcie kupé s krátkou zadnou časťou a dlhou líniou kapoty. Podobne ako v BMW Z4 sedí vodič pri zadných kolesách. Svojou siluetou asi najviac pripomína Alpine A110. Pri pohľade zozadu vám oči padnú na mohutný difúzor a neprehliadnuteľné svetlá v tvare šípok. Mimoriadne efektné sú dvere otvárajúce sa nahor.
Základná verzia MG Cyberster je vybavená elektromotorom uloženým vzadu. Jeho výkon je 314 koní. Energia sa ukladá do batérií s kapacitou 64 kWh. Výkonnejšia verzia má elektromotory dva a disponuje pohonom všetkých kolies. Celkový výkon je 544 koní, čo umožní vozidlu zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy. Najvyššia rýchlosť je limitovaná na 200 km/h. Strecha je plátenná a jej zloženie trvá 10 sekúnd.
Lokálne i svetové premiéry
Na Goodwoode mali svoj debut viaceré automobily, ktoré oslovujú náročnejšie spektrum motoristov. Napokon, organizátor v tlačových materiáloch otvorene priznáva svoju, citujeme, “aféru s motoristickým športom”. Slogan tohtoročného podujatia je „Horseless to Hybrid“.
Návštevníkom sa predstavil Defender Octa s motorom V8 od BMW. Samotné BMW odhalilo viac noviniek: M4 CS, BMW XM Red Label, X3 a novú M5. V stánku vyhradenom pre Neue Klasse sa blysli aj futuristické vozidlá tejto novej triedy.
Čínske BYD naplánovalo debut plg-in hybridného Seal U DM-I, ale aj exotického elektrického supercar Yangwang U8. K plug-in hybridnému SUV Seal U sme sa asi pol dňa ani nevedeli dostať bez toho, aby sme sa neocitli v tlačenici, tak veľký záujem verejnosti o model bol.
Honda
Japonská automobilka Honda vopred avizovala, že do Goodwoodu prinesie svoj nový Prelude, ktorý sme spoznali už na Japan Mobility Show 2023. Vo svojom neveľkom stánku venovala priestor aj svojim aktuálnym modelom CR-V a ZR-V, ako aj e:NY1.
Ford Capri a Explorer prvýkrát naživo
Našu pozornosť v rámci pavilónu sústredeného na elektromobilu zaujali viaceré čínske automobily od BYD či ORA, ale aj európske Alfa Romeo Junior s elektrickým pohonom a predovšetkým nový Ford Capri. Ten zožal rozporuplné reakcie. Hoci ide o pôsobivé SUV kupé s moderným vzhľadom, má skôr jednoduchší interiér. Samotný názov Capri akoby znižoval hodnotu novej transformácie do SUV. Fanúšikovia autopriemyslu majú v pamäti iné Capri, lenže spomeňme si na reči okolo modelu Puma. Modernú Pumu napokon verejnosť prijala dobre, hoci prvé komentáre neboli práve taktné. Popri modeli Capri Ford odprezentoval aj nový európsky Explorer.
Rolls-Royce, Aston Martin, Bentley a Cartier
Tradičná britská značka Aston Martin v rámci podujatia prvýkrát ukázala Valiant Coupé V12. Aston Martin tiež ukázal vynovené DBX SUV. Významným domácim debutom je tiež nové Bentley Continental GT kupé a kabriolet GTC s plug-in hybridným pohonom s motorom V8. Hodinárska značka Cartier na festival rýchlosti priniesla expozíciu tradičných vozidiel pre najnáročnejších, od Bugatti Type 57 cez Rolls-Royce Silver Ghost až po špeciálne plážové vozidlá. Táto expozícia sa nachádzala hneď vedľa luxusného stánku značky Rolls-Royce.
Havária Lotus Evija X za 3 milióny eur
Luxusné expozície boli v ostrom kontraste s legendárnym a hlučným The Hillclimb. Jazda vozidiel na dráhe príznačne obkolesenej senom sa predviedlo obrovské množstvo rôznorodých vozidiel, vrátane monopostov. Spočiatku sa hovorilo, že najviac pozornosti publika si vyslúži Aston Martin Valiant Coupé V12 a jeho vodič Fernando Alonso.
Napokon sa však neslávnej publicity dočkal vodič špeciálu od značky Lotus.
Lotus Evija X sa po úvodnom burnoute dostal do šmyku, aby skončil skôr, než začal – kapotu zapichol rovno do balíkov sena už po 50 metroch. Téme sme venovali samostatný príspevok:
Stačilo 10 sekúnd a 50 metrov: Bizarná havária Lotusu za 3 milióny
Ak sa čudujete menu Alonsu, vedzte, že svoju účasť na tohtoročnom Goodwoode potvrdili aj tímy BWT Alpine F1 Team, Scuderia Ferrari HP, McLaren Formula 1 Team, Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team, Oracle Red Bull Racing a Williams Racing. A spolu s nimi Max Verstappen, Sergio Pérez, Fernando Alonso, Alex Albon, Logan Sargeant či Yuki Tsunoda.
Neznáme čínske značky
Pre mnohých návštevníkov boli najviac zaujímavé exotické výstavné plochy pre nás neznámych ázijských značiek – predovšetkým z Číny. Vozidlá ázijských značiek prezentovaných v Goodwoode boli prevažne elektrické, častokrát opuletne luxusné a až na niekoľko výnimiek SUV.
Automobily ako Omoda, Hongoi, YangWang, Xpeng ORA či Jaecoo dokážu svojím dizajnom a veľkoleposťou osloviť aj európskeho zákazníka a je dobré venovať im pozornosť.
Je možné, že v priebehu niekoľkých rokov budú aj na vašom zozname kandidátov na kúpu nového auta.
Za pozvanie a organizáciu programu ďakujeme slovenskému zastúpeniu značky MG.