Kurz školy bezpečnej jazdy alebo školy šmyku asi všetci dobre poznáte. My sme si vyskúšali, ako vyzerá ich obdoba, ale rovno na veľkom pretekárskom okruhu a za volantom áut, ktorých výkon presiahol aj 800 koní.
AMG Experience sú špecializované jazdecké tréningy pre širokú verejnosť. Podmienkou nie je, aby ste vlastnili model Mercedes, ani nepotrebujete mať v garáži AMG. Vstup je podmienený iba platným vodičským oprávnením a zaplatením sumy približne 2 500 €. Táto cena zahŕňa kompletný servis, ktorý budete počas pobytu na okruhu potrebovať.
Program začína deň vopred inštruktážou, v ktorej sú predstavené nielen bezpečnostné a šoférske techniky, ale taktiež pestrá história AMG. Skutočná šou ale začína od skorého rána ďalšieho dňa. Účastníci sú rozdelení medzi inštruktorov po ôsmych, aby sa im dokázali individuálne venovať. Rozdelenie nie je náhodné, ale veľmi akčné. Hneď nás posadili do A35 AMG a vyrazili sme na slalom. Podľa nášho času a techniky nás následne pridelili do skupiny Martina Semeráda. Podobne ako jeho kolegovia, aj on má za sebou bohatú pretekársku históriu a jeho skúsenosti sú na nezaplatenie.
Krízové brzdenie z takmer diaľničnej rýchlosti
Doobedňajší program pozostáva s oboznamovaním sa s rôznymi jazdnými situáciami. V A 45 S, ktorá žiaľ budúci rok končí, sme skúšali nedotáčavý aj pretáčavý šmyk. Po precíznej práci s plynom prišiel čas na surové tlačenie brzdy. Krízové brzdenie s vyhýbacím manévrom sme robili až do rýchlosti 100 km/h a bolo zaujímavé sledovať rozdiel medzi CLA 45 a C 63 AMG, ktoré je o 300 kíl ťažšie, čo na brzdách bolo cítiť.
Na záver doobedia sme si dali šprinty na cieľovej rovinke s elektrifikovanou dvojičkou AMG GT 63S E Performance a EQE 53 AMG. Samozrejme, väčšiu emóciu prinieslo AMG GT s jeho 4-litrovým osemvalcom a surovým prejavom, ale na druhú stranu sa EQE blyslo skvelou trakciou v daždivých podmienkach.
Časovka o auto na race taxi
Po obednej prestávke nasledovala časovka, ktorá bola skutočnou výzvou. Súťažilo sa nielen individuálne, ale taktiež aj skupinovo. V skupinovej súťaži sa hralo o auto, s ktorým nás inštruktor nakoniec zvezie. Nič zlé voči novej C 63, ale predsa len AMG GT si treba užiť ešte s nulovou elektrifikáciou.
S týmto nasadením sme opäť sadli do A35 AMG a po tesnom manévrovaní medzi kužeľmi sme sa mohli tešiť z najrýchlejšieho skupinového času a individuálne to stačilo na druhé miesto tesne za víťazom.
Nová C63 na okruhu je IT koncert
Teraz už ale prišiel čas usadnúť za volant modelu C 63 E Performance a vyraziť na ikonický Masarykov okruh. V jeho súčasnej podobe funguje od roku 1987 a všade kam sa pozriete, na vás dýcha história. Známy je širokými, stredne rýchlymi zákrutami, ktoré na seba nadväzujú, preto je nutné veľmi múdro voliť stopu.
Nové Céčko nám potvrdilo naše očakávania. Zvuk je v porovnaní s predchodcami skutočne smutný, o tom sa nedá vyjednávať. Ale prejav na okruhu a trakcia, tá je niekde úplne inde. Inteligentný pohon všetkých štyroch kolies naďalej preferuje zadnú nápravu, ale aj v daždi sme mali naďalej istotu, že nás vytiahne predná náprava. Hybridný pohon je tu typu P3, čo znamená, že na ekológiu absolútne nemyslí. Spotrebou je na tom možno aj horšie alebo minimálne rovnako ako V8.
Môže za to jeho spôsob fungovania. Na dobíjanie zabudnite, tu hrá hlavnú rolu 100 kW rekuperácia a aj 2,0 štvorvalec pod kapotou. Ak totiž práve nevyužívate jeho výkon, mozog auta ho umelo zaťaží, aby produkoval energiu pre batériu. C63 vystreľuje zo zákrut, ale nestráca charakter trhača pneumatík. Napriek mokrej vozovke spôsobili vysoké tlaky zadných pneumatík prehriatie, čo viedlo k plným rukám práce. Pri zapnutej stabilizácii.
Z krízovky do efektného šmyku
V zásade vo všetkom je iné AMG GT coupé. Je to zrejme posledný športiak od Mercedesu, ktorého sa nedotkla elektrifikácia. Motor je čistokrvné biturbo a jeho zvukové hromobitie posúva celú jazdu na celkom nový level. Aj ľahkosť, aká z auta vyžaruje, je v kontraste s technologickou C63. Tu je to stále iba o vás a vašich schopnostiach, o čom sme sa presvedčili v race taxi.
V jednej zákrute sa Martinovi Semerádovi odtrhla zadná časť a už už to vyzeralo, že sa pretočíme, ale on jednoducho pridal plyn a 4MATIC+ vytiahol auto zo situácie, kde by predchádzajúca generácia GT-čka bola beznádejne stratená. Ako správne poznamenal, If in doubt, flat out.