Príchod niekoľkých mladíkov a koniec viacerých skúsených jazdcov znamená, že budúcu sezónu nás čaká v kráľovnej motoršportu prakticky generačná výmena. Predstavujeme vám budúcoročných nováčikov v F1.
Súčasná sezóna patrí k najzaujímavejším a najvzrušujúcejším, aké si fanúšikovia F1 pamätajú. Áno, titul pravdepodobne opäť získa Max Verstappen, no spomínate si, kedy naposledy sme mali v jednej sezóne až 7 rôznych víťazov? Bolo to v roku 2012, kedy na najvyššom stupienku stálo počas sezóny až 8 rôznych jazdcov. Súčasný ročník je tak naprieč štartovým poľom najvyrovnanejší za posledných 12 rokov.
Sezóna 2024 však nie je zaujímavá len napínavými súbojmi na trati, ale aj na prestupovom trhu. Ním doslova otriasol už začiatkom roka Lewis Hamilton, ktorý potvrdil odchod z Mercedesu a v budúcom roku sa stane pilotom Ferrari. To doslova rozbúrilo vlny dovtedy kľudných prestupových vôd. Veď na začiatku tejto sezóny sme mali vôbec po prvýkrát v histórii úplne totožné štartové pole ako predchádzajúci rok.
Budúcoročná sezóna však bude v tomto zmysle presným opakom a grid bude vyzerať pomaly ako z nejakej videohry. Svoj celosezónny debut totiž s určitosťou zažije až štvorica mladíkov, a ak sa prestupový trh opäť rozhýbe, tak možno až šestica jazdcov. Toto sú nováčikovia F1, ktorých čaká v sezóne 2025 celosezónna premiéra.
Andrea Kimi Antonelli
Začneme mladým talentom, ktorý zaplní miesto práve po 7-násobnom šampiónovi v tíme Mercedes. Nahradiť jazdca ako je Hamilton je nemožné, no Kimi Antonelli ukazuje, že talentu a potenciálu má na rozdávanie. Stále len 18-ročný mladík pochádza z Talianska a aktuálne patrí k najhorúcejším prospektom vo svete motoršportu.
S motokárami začal v siedmich rokoch a už od svojej druhej sezóny začal dokazovať, že je obrovským talentom. Od roku 2018 začal prakticky dominovať svojim kategóriám, čo neušlo pozornosti ani F1 tímom a v 2019 vstúpil do juniorského programu Mercedesu. V sezónach 2020 a 2021 svoje pôsobenie v motokárach korunoval dvoma titulmi majstra Európy. Jeho úspechy indikovali, že je čas posunúť sa vyššie, a tak len tri týždne po svojich 15. narodeninách si odbil debut v talianskom šampionáte F4 za tím Prema. Napriek tomu, že naskočil už do rozbehnutej sezóny, skončil v celkovom hodnotení na slušnom 10. mieste.
Nasledujúci rok však naplno ukázal, prečo sa o ňom hovorí ako o generačnom talente. Talianskemu šampionátu F4 absolútne dominoval, získal titul a pripísal si rekordných 13 víťazstiev. Paralelne sa však v danej sezóne zúčastnil aj seriálu ADAC Formula 4, kde taktiež získal titul šampióna a vyhral 9 pretekov. No a aby toho nebolo málo, tak v roku 2022 sa zúčastnil aj FIA Motorsport Games, kde v kategórii F4 získal pre Taliansko zlatú medailu.
Sezóna 2023 sa niesla v podobnom duchu. Získal tituly v šampionátoch Formula Regional Middle East a Formula Regional Europe. Po sérii spomenutých úspechov preskočil Formulu 3 a v tomto roku naskočil rovno do šampionátu F2, kde je v tíme Prema tímovým kolegom s Oliverom Bearmanom. Aktuálne mu v celkovom hodnotení patrí síce len 6. priečka, no zároveň si na konto pripísal aj 2 víťazstvá. Mercedes v ňom vidí nevybrúsený diamant, akým bol svojho času aj Max Verstappen. Počas tohtoročnej Veľkej ceny Talianska v Mercedes potvrdili, že Andrea Kimi Antonelli bude budúci rok tímovým kolegom Georga Russella.
Príchod niekoľkých mladíkov a koniec viacerých skúsených jazdcov znamená, že budúcu sezónu nás čaká v kráľovnej motoršportu prakticky generačná výmena. Predstavujeme vám budúcoročných nováčikov v F1.
Oliver Bearman
Ďalším nováčikom bude Oliver Bearman, ktorý sa stane štvrtým Britom v budúcoročnom štartovom poli. Stále len 19-ročný mladík a člen jazdeckej akadémie Ferrari patrí zhodne ako Antonelli k najväčším mladým talentom súčasnosti. Svoju pretekársku kariéru začal v motokárach ako osemročný, pričom prvé väčšie úspechy sa dostavili v roku 2016. Následne sa mu podarilo vyhrať viacero šampionátov, no v životopise mu na rozdiel od Antonelliho chýba prestížnejší titul. V motokárach súťažil až do roku 2020, kedy sa zároveň začal oťukávať aj vo veľkom motoršporte, konkrétne v talianskej F4 a ADAC F4. Nasledujúci rok však bol pre Bearmana prelomový. Oba spomínané šampionáty sa mu totiž podarilo vyhrať a dostať sa tak do širšieho povedomia v motoršportovom svete.
Po veľmi úspešnej sezóne 2021 nasledoval posun do F3 s tímom Prema Racing. Na konto si pripísal síce len jediné víťazstvo, no konzistentnými výkonmi to dotiahol na celkové tretie miesto v šampionáte. Ďalšiu sezónu sme ho opäť mohli vidieť vo farbách Premy, tentoraz už však v seriáli F2, kde sa mu podarilo získať až 4 víťazstvá, no na konci sezóny figuroval len na 6. mieste. V danom šampionáte tak ostal aj tento rok a jeho tímovým kolegom sa stal práve Andrea Kimi Antonelli.
Málokto však predvídal, že Ollieho túto sezónu uvidíme aj vo Veľkej cene F1. Stalo sa tak už počas druhého súťažného víkendu v Saudskej Arábii, kedy vo Ferrari nahradil Carlosa Sainza, ktorý musel podstúpiť operáciu slepého čreva. Nováčik však pri svojom debute zažiaril a okamžite rozprúdil debatu, či si nezaslúži miesto v kráľovnej motoršportu. To nakoniec skutočne dostal a budúci rok ho uvidíme vo farbách Haasu, kde sa stane jeho tímovým kolegom Esteban Ocon. Okrem spomínaného debutu vo Ferrari dostal tento rok ešte ďalšie dve šance v F1, a to práve v Haase, kedy zaskakoval za Kevina Magnussena.
Jack Doohan
Správa, ktorú čakal len málokto a prišla prakticky sčista-jasna. Jack Doohan bude budúci rok pilotom tímu Alpine. 21-ročný pretekár pochádza z Austrálie a je synom legendárneho Micka Doohana, motocyklového šampióna. Mimochodom, rodina Doohanovcov a Schumacherovcov si bola veľmi blízka a práve po Mickovi Doohanovi dostal krstné meno syn Michaela Schumachera, Mick Schumacher.
Jack Doohan začal s motokárami v roku 2012 a čuduj sa svetu, svoju prvú motokáru dostal od Michaela Schumachera. To, že má talent, bolo každému jasné a v rokoch 2015 a 2016 sa stal majstrom Austrálie vo svojich kategóriách. Tam to však neskončilo a značné úspechy pridal aj ďalšiu sezónu, kedy skončil tretí v európskom a šiesty vo svetovom šampionáte. Nasledoval presun do sveta formulových monopostov. Treba však povedať, že v prvých sezónach nijak obzvlášť nežiaril. Síce sa mu podarilo získať pár víťazstiev, no na titul ani raz nedosiahol. Najbližšie k nemu bol v rokoch 2019 a 2020 v ázijskej F3. Nasledoval presun do svetového šampionátu F3, kde v roku 2021 taktiež získal titul vicemajstra. Logickým krokom vpred bol seriál F2, kde v sezóne 2022 skončil šiesty a nasledujúcu sezónu celkovo tretí.
Ďalší rok dostal pozíciu rezervného jazdca F1 tímu Alpine, ktorú zastáva aj v tejto sezóne. Po ohlásení konca Estabana Ocona v tíme po tomto roku sa však okamžite začali šíriť špekulácie, že by sedačku možno mohol dostať práve Doohan. To sa napokon aj potvrdilo a mladý Jack sa v 2025 stane tímovým kolegom Pierra Gaslyho. Zároveň sa stal vôbec prvým pilotom akadémie Alpine, ktorý bol povýšený do F1.
Príchod niekoľkých mladíkov a koniec viacerých skúsených jazdcov znamená, že budúcu sezónu nás čaká v kráľovnej motoršportu prakticky generačná výmena. Predstavujeme vám budúcoročných nováčikov v F1.
Gabriel Bortoleto
Jednu z posledných voľných sedačiek na budúcoročnom štartovom poli získal Brazílčan Gabriel Bortoleto. 20-ročný rodák zo Sao Paula patrí k obrovským talentom a treba povedať, že miesto v F1 si svojimi skvelými výkonmi rozhodne zaslúžil. Poďme však pekne postupne.
K motokáram sa dostal v roku 2012 a od svojej prvej sezóny žal úspechy. Môžeme povedať, že sezóna 2018 bola preňho prelomová a rozhodne ho dostala na mapu motoršportového sveta. Podarilo sa mu totiž skončiť na treťom mieste ako v európskom, tak aj vo svetom šampionáte. V roku 2020 nasledoval posun do veľkého motoršportu, konkrétne talianskej Formule 4, kde sa umiestnil na celkovej 5. priečke. Nasledovala európska a ázijská Formula Regional, kde sa mu podarilo získať niekoľko víťazstiev, no veľký sezónny úspech absentoval. Ten prišiel až v roku 2023, kedy Bortoleto debutoval vo Formule 3 a šampionát jasne ovládol.
To, že nešlo o žiadnu náhodu, potvrdzuje túto sezónu v F2. Dve kolá pred koncom má na čele celkového hodnotenia 4,5-bodový náskok pred druhým Isackom Hadjarom a má šancu dokráčať si po ďalší titul. Či sa mu to podarí alebo nie, ukážu až posledné dva súťažné víkendy, no už teraz má istú miestenku v F1 na budúci rok. Len pred pár dňami totiž Sauber ohlásil koniec Valterriho Bottasa a Kuan-jü Čoua a potvrdil práve mladého Gabriela Bortoleta. Ten sa tak v Sauberi (budúcom Audi) stane tímovým kolegom skúseného Nica Hülkenberga. Zaujímavosťou je, že až do samotného prestupu bol Bortoleto súčasťou jazdeckej akadémie McLarenu. Ten sa ho však rozhodol prepustiť pre potreby jeho presunu do Sauberu/Audi.
Možno až šesť nováčikov
Na budúcoročnom štartovom rošte F1 tak s určitosťou uvidíme vo svojej prvej celej sezóne minimálne štyroch zelenáčov. Pridať sa k nim však môžu ešte ďalšie dve mená. Svoje jazdecké zostavy už majú uzavreté všetky tímy s výnimkou Red Bullu/VCARBu. Už dlho sa totiž špekuluje o konci Sergia Péreza, ktorý v Red Bulle podáva podpriemerné výkony a aj tie ich stáli šancu bojovať o konštruktérsky titul. Ak by malinovkári skutočne pristúpili k jeho prepusteniu, hovorí sa, že jeho miesto by mohol zaujať Liam Lawson a voľné miesto vo VCARBe zase Franco Colapinto. Ten uprostred aktuálnej sezóny nahradil vo Williamse Logana Sargeanta a zatiaľ predvádza skvelé výkony. Napriek tomu, že obaja už jazdia vo Formule 1, ak by dostali budúci rok sedačku, išlo by o ich celosezónny debut.