startstop

Kinder F1 – 6 jazdcov do 23 rokov pred bránami sezóny 2025

Foto: Motorsport Magazine

Príchod niekoľkých mladíkov a koniec viacerých skúsených jazdcov znamená, že budúcu sezónu nás čaká v kráľovnej motoršportu prakticky generačná výmena. Predstavujeme vám tohtoročných nováčikov v F1.

Uplynulá sezóna patrila k najzaujímavejším a najvzrušujúcejším, aké si fanúšikovia F1 pamätajú. Áno, titul opäť získal Max Verstappen, no spomínate si, kedy naposledy sme mali v jednej sezóne až 7 rôznych víťazov? Bolo to v roku 2012, kedy na najvyššom stupienku stálo počas sezóny až 8 rôznych jazdcov. Minulý ročník tak bol naprieč štartovým poľom najvyrovnanejší za posledných 12 rokov.

Sezóna 2024 však nebola zaujímavá len napínavými súbojmi na trati, ale aj na prestupovom trhu. Ním doslova otriasol už začiatkom roka Lewis Hamilton, ktorý potvrdil odchod z Mercedesu a v tomto roku sa stal pilotom Ferrari. To doslova rozbúrilo vlny dovtedy kľudných prestupových vôd. Veď na začiatku minulej sezóny sme mali vôbec po prvýkrát v histórii úplne totožné štartové pole ako predchádzajúci rok.

Foto: F1

Tohtoročná sezóna však bude v tomto zmysle presným opakom a grid bude vyzerať pomaly ako z nejakej videohry. Svoj celosezónny debut totiž zažije až šestica mladíkov. Toto sú nováčikovia F1, ktorých čaká v sezóne 2025 celosezónna premiéra.

Andrea Kimi Antonelli

Začneme mladým talentom, ktorý zaplní miesto práve po 7-násobnom šampiónovi v tíme Mercedes. Nahradiť jazdca ako je Hamilton je nemožné, no Kimi Antonelli ukazuje, že talentu a potenciálu má na rozdávanie. Stále len 18-ročný mladík pochádza z Talianska a aktuálne patrí k najhorúcejším prospektom vo svete motoršportu.

Foto: Formule1.nl

S motokárami začal v siedmich rokoch a už od svojej druhej sezóny začal dokazovať, že je obrovským talentom. Od roku 2018 začal prakticky dominovať svojim kategóriám, čo neušlo pozornosti ani F1 tímom a v 2019 vstúpil do juniorského programu Mercedesu. V sezónach 2020 a 2021 svoje pôsobenie v motokárach korunoval dvoma titulmi majstra Európy. Jeho úspechy indikovali, že je čas posunúť sa vyššie, a tak len tri týždne po svojich 15. narodeninách si odbil debut v talianskom šampionáte F4 za tím Prema. Napriek tomu, že naskočil už do rozbehnutej sezóny, skončil v celkovom hodnotení na slušnom 10. mieste.

Nasledujúci rok však naplno ukázal, prečo sa o ňom hovorí ako o generačnom talente. Talianskemu šampionátu F4 absolútne dominoval, získal titul a pripísal si rekordných 13 víťazstiev. Paralelne sa však v danej sezóne zúčastnil aj seriálu ADAC Formula 4, kde taktiež získal titul šampióna a vyhral 9 pretekov. No a aby toho nebolo málo, tak v roku 2022 sa zúčastnil aj FIA Motorsport Games, kde v kategórii F4 získal pre Taliansko zlatú medailu.

Foto: F1

Sezóna 2023 sa niesla v podobnom duchu. Získal tituly v šampionátoch Formula Regional Middle East a Formula Regional Europe. Po sérii spomenutých úspechov preskočil Formulu 3 a v tomto roku naskočil rovno do šampionátu F2, kde je v tíme Prema tímovým kolegom s Oliverom Bearmanom. Aktuálne mu v celkovom hodnotení patrí síce len 6. priečka, no zároveň si na konto pripísal aj 2 víťazstvá. Mercedes v ňom vidí nevybrúsený diamant, akým bol svojho času aj Max Verstappen. Počas minuloročnej Veľkej ceny Talianska v Mercedese potvrdili, že Andrea Kimi Antonelli bude pre rok 2025 tímovým kolegom Georga Russella.

Foto: F2
Oliver Bearman

Ďalším nováčikom bude Oliver Bearman, ktorý sa stane štvrtým Britom v budúcoročnom štartovom poli. Stále len 19-ročný mladík a člen jazdeckej akadémie Ferrari patrí zhodne ako Antonelli k najväčším mladým talentom súčasnosti. Svoju pretekársku kariéru začal v motokárach ako osemročný, pričom prvé väčšie úspechy sa dostavili v roku 2016. Následne sa mu podarilo vyhrať viacero šampionátov, no v životopise mu na rozdiel od Antonelliho chýba prestížnejší titul. V motokárach súťažil až do roku 2020, kedy sa zároveň začal oťukávať aj vo veľkom motoršporte, konkrétne v talianskej F4 a ADAC F4. Nasledujúci rok však bol pre Bearmana prelomový. Oba spomínané šampionáty sa mu totiž podarilo vyhrať a dostať sa tak do širšieho povedomia v motoršportovom svete.

Po veľmi úspešnej sezóne 2021 nasledoval posun do F3 s tímom Prema Racing. Na konto si pripísal síce len jediné víťazstvo, no konzistentnými výkonmi to dotiahol na celkové tretie miesto v šampionáte. Ďalšiu sezónu sme ho opäť mohli vidieť vo farbách Premy, tentoraz už však v seriáli F2, kde sa mu podarilo získať až 4 víťazstvá, no na konci sezóny figuroval len na 6. mieste. V danom šampionáte tak ostal aj v roku 2024 a jeho tímovým kolegom bol práve Andrea Kimi Antonelli.

Foto: F1

Málokto však predvídal, že Ollieho v danú sezónu uvidíme aj vo Veľkej cene F1. Stalo sa tak už počas druhého súťažného víkendu v Saudskej Arábii, kedy vo Ferrari nahradil Carlosa Sainza, ktorý musel podstúpiť operáciu slepého čreva. Nováčik však pri svojom debute zažiaril a okamžite rozprúdil debatu, či si nezaslúži miesto v kráľovnej motoršportu. To nakoniec skutočne dostal a tento rok ho uvidíme vo farbách Haasu, kde sa stane jeho tímovým kolegom Esteban Ocon. Okrem spomínaného debutu vo Ferrari dostal minulý rok ešte ďalšie dve šance v F1, a to práve v Haase, kedy zaskakoval za Kevina Magnussena.

Jack Doohan

Správa, ktorú čakal len málokto a prišla prakticky sčista-jasna. Jack Doohan bude tento rok pilotom tímu Alpine. 22-ročný pretekár pochádza z Austrálie a je synom legendárneho Micka Doohana, motocyklového šampióna. Mimochodom, rodina Doohanovcov a Schumacherovcov si bola veľmi blízka a práve po Mickovi Doohanovi dostal krstné meno syn Michaela Schumachera, Mick Schumacher.

Foto: Bryn Lennon – Formula Motorsport Limited

Jack Doohan začal s motokárami v roku 2012 a čuduj sa svetu, svoju prvú motokáru dostal od Michaela Schumachera. To, že má talent, bolo každému jasné a v rokoch 2015 a 2016 sa stal majstrom Austrálie vo svojich kategóriách. Tam to však neskončilo a značné úspechy pridal aj ďalšiu sezónu, kedy skončil tretí v európskom a šiesty vo svetovom šampionáte. Nasledoval presun do sveta formulových monopostov. Treba však povedať, že v prvých sezónach nijak obzvlášť nežiaril. Síce sa mu podarilo získať pár víťazstiev, no na titul ani raz nedosiahol. Najbližšie k nemu bol v rokoch 2019 a 2020 v ázijskej F3. Nasledoval presun do svetového šampionátu F3, kde v roku 2021 taktiež získal titul vicemajstra. Logickým krokom vpred bol seriál F2, kde v sezóne 2022 skončil šiesty a nasledujúcu sezónu celkovo tretí.

Foto: Alpine

Ďalší rok dostal pozíciu rezervného jazdca F1 tímu Alpine, ktorú zastával aj v minulej sezóne. Po ohlásení konca Estabana Ocona v tíme sa však okamžite začali šíriť špekulácie, že by sedačku možno mohol dostať práve Doohan. To sa napokon aj potvrdilo a mladý Jack sa v 2025 stane tímovým kolegom Pierra Gaslyho. Zároveň sa stal vôbec prvým pilotom akadémie Alpine, ktorý bol povýšený do F1.

Foto: Audi
Gabriel Bortoleto

Jednu z posledných voľných sedačiek na tohtoročnom štartovom poli získal Brazílčan Gabriel Bortoleto. 20-ročný rodák zo Sao Paula patrí k obrovským talentom a treba povedať, že miesto v F1 si svojimi skvelými výkonmi rozhodne zaslúžil. Poďme však pekne postupne.

K motokáram sa dostal v roku 2012 a od svojej prvej sezóny žal úspechy. Môžeme povedať, že sezóna 2018 bola preňho prelomová a rozhodne ho dostala na mapu motoršportového sveta. Podarilo sa mu totiž skončiť na treťom mieste ako v európskom, tak aj vo svetom šampionáte. V roku 2020 nasledoval posun do veľkého motoršportu, konkrétne talianskej Formule 4, kde sa umiestnil na celkovej 5. priečke. Nasledovala európska a ázijská Formula Regional, kde sa mu podarilo získať niekoľko víťazstiev, no veľký sezónny úspech absentoval. Ten prišiel až v roku 2023, kedy Bortoleto debutoval vo Formule 3 a šampionát jasne ovládol.

Foto: Joe Portlock – Formula Motorsport Limited

To, že nešlo o žiadnu náhodu, potvrdil aj minulú sezónu v F2. Pred Isackom Hadjarom získal titul a môže sa tak popýšiť takmer dokonalým juniorským resumé. Ešte pred koncom šampionátu však Sauber ohlásil koniec Valterriho Bottasa a Kuan-jü Čoua a potvrdil práve mladého Gabriela Bortoleta. Ten sa tak v Sauberi (budúcom Audi) stane tímovým kolegom skúseného Nica Hülkenberga. Zaujímavosťou je, že až do samotného prestupu bol Bortoleto súčasťou jazdeckej akadémie McLarenu. Ten sa ho však rozhodol prepustiť pre potreby jeho presunu do Sauberu/Audi.

Liam Lawson

Mladý Novozélanďan nie je vo svete motoršportu a ani F1 žiadnym neznámym menom. Stále len 23-ročný pretekár už totiž má skúsenosti aj s kráľovnou motoršportu. V sezóne 2023 totiž v piatich pretekoch zaskakoval v Alpha Tauri (dnešné Visa Cash App Racing Bulls) sa zraneného Daniela Ricciarda. O rok neskôr ho po 18. podujatí sezóny v kokpite opäť vystriedal, avšak už permanentne. V aktuálnom roku zažije svoju celosezónnu premiéru. Vráťme sa však trochu do histórie.

Foto: Red Bull

Liam Lawson sa do povedomia dostal prvýkrát v roku 2016, kedy sa mu podarilo absolútne ovládnúť seriál Formula Ford na Novom Zélande. To, že nešlo o náhodu potvrdil hneď v nasledujúcej sezóne a v austrálskej Formule 4 získal titul vicemajstra. Nasledoval presun do nemeckého šampionátu ADAC Formula 4 a opäť rovnaký úspech. Lawson ukazoval, že talent rozhodne má.

Rok 2019 bol pre Novozélanďana jedným z najrušnejších, pretekal totiž hneď v nieľkokých seriáloch. V Toyota Racing Series získal titul, v Euroformule Open skončil celkovo druhý a v F3 obsadil jedenástu priečku. Nasledujúca sezóna priniesla opäť skvelé výsledky a aj prvé víťazstvá vo Formule 3. Posun medzi „veľkých chlapcov“ tak bol prirodzeným vyústením, no Lawson sa medzi nimi nestratil. V šampionáte DTM skončil na druhom mieste a z F2 si odniesol ôsmu priečku. Tú v sezóne 2022 vylepšil na bronzovú a prakticky celý motoršportový svet ho už poznal ako veľký talent, ktorý klope na dvere F1.

Foto: F1

V ročníku 2023 sa mu však v kráľovnej motoršportu neušlo miesto a tak smeroval do ázijskej Super Formule, kde do posledných pretekov bojoval o titul. Okrem toho však prišla aj životná šanca v F1. Lawson nahradil zraneného Ricciarda a okamžite sa blysol veľmi slušnými výkonmi. Bolo len otázkou času, kedy si miestenku v F1 získa natrvalo. V sezóne 2025 však konečne zažije svoj celosezónny debut, keď bude tímovým kolegom úradujúceho majstra sveta Maxa Verstappena v tíme Red Bull Racing. Mladý pretekár tak má jedinenčnú šancu ukázať, čo v ňom skutočne je. Miesto druhého jazdca v Red Bulle je však zrádne a v minulosti sa na ňom spálili napríklad Pierre Gasly, Alex Albon či Sergio Pérez.

Foto: F1
Isack Hadjar

Azda najprekvapivejším nováčikom nadchádzajúceho ročníka F1 je Isack Hadjar. 20-ročný pretekár s francúzsko-alžírskymi koreňmi debutoval vo veľkom motoršporte v roku 2019, a to vo francúzskej Formule 4. Výsledky síce neboli veľmi presvedčivé, no chuť si napravil v nasledujúcej sezóne a obsadil celkovo tretie miesto. Okrem toho si vyskúšal aj F4 v Arabských Emirátoch, ázijskú F3 či európsku Formulu Regional, no s výnimkou pár pódií a víťazstiev, bolo jeho ťaženie bez výraznejšieho úspechu.

Ten sa však dostavil v roku 2022. Hadjar totiž obsadil celkové tretie miesto v ázijskej Formule Regional a štvrtú priečku v F3. Dokopy získal 5 vítazstiev a 10 pódií, čo mu nasledujúci rok vynieslo miestenku v F2 a rolu testovacieho jazdca pre Red Bull a Alpha Tauri. Po nie príliš vydarenej sezóne však Isack opäť otočil karty a v minulom roku naplno zažiaril v šampionáte Formule 2. Do posledného podujatia sezóny totiž bojoval o titul s Gabrielom Bortoletom, avšak nakoniec sa musel uspokojiť len s titulom vicemajstra. Jeho juniorská kariéra bola trochu ako na horskej dráhe, no zároveň ukázal, že je veľmi talentovaným pretekárom.

Foto: F1

Rok 2025 však bude azda najdôležitejším v jeho doterajšej kariére. Po konci Daniela Ricciarda a Sergia Péreza totiž ostali voľné dve sedačky. To v Red Bulle získal Lawson, no miesto vo Visa Cash App Racing Bulls dostal práve Hadjar. Po boku ostrielaného Tsunodu tak bude chcieť predviesť svoje kvality.

Až šesť nováčikov

Na tohtoročnom štartovom rošte F1 tak uvidíme vo svojej prvej celej sezóne až šiestich zelenáčov. Pridať sa k nim však môžu ešte ďalšie meno. Alpine totiž podpísal Franca Colapinta do role rezervného jazdca. Špekulácie zároveň tvrdia, že Jack Doohan dostal kontrakt len na šesť pretekov, a ak sa mu nepodarí zaujať, jeho sedačku by mohol prevziať mladý Argentínčan.

Exit mobile version