V roku 1981 automobilka VAZ predstavila koncept vozidla Lada X-1, ktorý mal priniesť nové technologické a dizajnové riešenia.
Prototyp Lada X-1 naznačoval príchod moderných viacúčelových vozidiel (MPV) a svojím inovatívnym dizajnom predbiehal svoju dobu.
Dizajn a technické parametre
Lada X-1 mala aerodynamický tvar s hladkými líniami a veľkými presklenými plochami. Svetlomety sa nachádzali pri spodnej časti čelného skla, čo bolo v tom čase nezvyčajné riešenie.

S dĺžkou 4,2 metra bola Lada o niečo dlhšia ako Volkswagen Golf druhej generácie a výškou sa približovala bežným kombi vozidlám. Interiér ponúkal variabilitu a pohodlie. Cestujúci mohli sedadlá otáčať a posúvať, čím si prispôsobovali usporiadanie priestoru podľa svojich potrieb.

Porovnanie s Fiatom Multipla
Fiat Multipla bol uvedený na trh v roku 1998 a zaujal svojim nekonvenčným dizajnom a praktickým interiérom. Podobne ako Lada X-1, aj Multipla mala svetlomety umiestnené pri spodnej časti čelného skla a ponúkala flexibilné usporiadanie sedadiel. Hoci Multipla prišla takmer o dve desaťročia neskôr, jej filozofia sa v mnohých ohľadoch zhodovala so sovietskym konceptom.

Osud konceptu
Napriek inovatívnemu dizajnu a praktickým riešeniam sa Lada X-1 nikdy nedostala do sériovej výroby. Vznikli len dva modely v mierke 1:1 z modelovacej hmoty a niekoľko menších modelov v mierke 1:5. Vedenie spoločnosti sa rozhodlo nepokračovať v tomto projekte. Zostal tak len odvážnym dizajnovým experimentom, ktorý časom upadol do zabudnutia.

Sovietsky kontext a ďalší vývoj
Pri sovietskych konceptoch áut nemožno očakávať Giugiara. Väčšina prototypov nevykazovala odvážne dizajnové smery, ktoré by sa výrazne odlišovali od sériových modelov. Napriek tomu netreba zabúdať, že práve Lada priniesla Nivu v roku 1977 – auto, ktoré je dodnes považované za jeden z najlepších sovietskych modelov.

Len štyri roky po uvedení Nivy vznikli koncepty X-1 a X-2 pod témou “auto pre rok 2000”, aby ukázali možné smerovanie vývoja. Lada X-1 prišla ako prvá v roku 1981 a mala byť akýmsi minivanom s variabilným usporiadaním sedadiel. Sovietske dizajnérske prístupy však zostali verné svojej dobe – tento model bol nalakovaný do hnedej farby. Nasledovník, Lada X-2, vznikol o rok neskôr v modrej farbe a bol menším hatchbackom. Ani jeden z modelov sa však nikdy nestal funkčným prototypom.
Záver
Hoci sa Lada X-1 nikdy nedočkala sériovej výroby, predznamenala trend viacúčelových vozidiel, ktoré sa stali populárnymi v nasledujúcich desaťročiach. Tento prototyp ukazuje, že aj v 80. rokoch vznikali na východe Európy odvážne a progresívne automobilové návrhy. Rovnako ako Sovietsky zväz, aj tieto koncepty sľubovali budúcnosť, ktorú nikdy nepriniesli.