Domov Lifestyle Vyrobilo sa 37 kusov, túto vzácnu Škodu s 12,7 l motorom poznajú...

Vyrobilo sa 37 kusov, túto vzácnu Škodu s 12,7 l motorom poznajú len skutoční znalci

V 90. rokoch sa československý výrobca nákladných vozidiel LIAZ ocitol v kritickej situácii. Klesajúci dopyt, zastarané modely a nedostatok investícií ho postupne priviedli k úpadku.

Spoločnosť sa preto rozhodla vyvinúť moderný ťahač, ktorý by mohol konkurovať západným výrobcom. Výsledkom bol model Škoda Xena, ambiciózny projekt, ktorý mal priniesť nový štandard do segmentu ťahačov. Napriek kvalitným technickým riešeniam sa však nedokázal presadiť na trhu.

História a vývoj projektu

LIAZ patril medzi významných výrobcov nákladných vozidiel v Československu. Produkcia zahŕňala spoľahlivé a robustné modely, ktoré si získali popularitu doma aj v zahraničí. Po páde socialistického režimu sa však otvoril trh západnej konkurencii, čo spoločnosť dostalo do nevýhodnej pozície. Potrebovala inováciu, ktorá by jej pomohla udržať sa medzi poprednými výrobcami.

Projekt Xena vznikol v polovici 90. rokov s cieľom vytvoriť moderný ťahač, schopný splniť náročné požiadavky európskych a svetových dopravcov. Nový model mal konkurovať značkám ako Volvo, Scania alebo MAN. LIAZ sa pri vývoji spojil so spoločnosťou Škoda, čím vznikol model s názvom Škoda Xena. Prvý prototyp predstavili na autosalóne v Brne v roku 1996.

Škoda Xena
Foto: LIAZ

Technické riešenia

Xena dostala aerodynamicky optimalizovanú kabínu, navrhnutú s dôrazom na nízky odpor vzduchu a zníženú spotrebu paliva. Kabína ponúkala vysoký komfort pre vodiča – priestranný interiér, kvalitné materiály a ergonomicky riešené ovládacie prvky. Sendvičová konštrukcia kabíny zabezpečovala nadpriemerné odhlučnenie a lepšie tepelnoizolačné schopnosti.

Škoda Xena
Foto: LIAZ

Motory

Prvý vyrobený kus poháňal český motor LIAZ M 637 s výkonom tesne nad hranicou 300 kW (408 k). Kvôli problémom so spoľahlivosťou sa však neskôr konštruktéri rozhodli pre americký šesťvalec Detroit Diesel 60 Series s objemom 12,7 litra, maximálnym výkonom 351 kW (477 k) a krútiacim momentom 2101 Nm. Tento motor spĺňal prísnejšie emisné normy a ponúkal vyššiu spoľahlivosť pri dlhých diaľkových trasách. Xena dostala aj americkú 16-stupňovú manuálnu prevodovku Eaton Fuller RTS-O, ktorá patrila medzi bežné riešenia v amerických ťahačoch a zabezpečovala efektívny prenos výkonu na kolesá.

Škoda Xena
Foto: fitzgeraldgliderkits.com

Podvozok a odpruženie

Ťahač využíval moderné riešenia v oblasti podvozku. Predné brzdy mali kotúčové prevedenie, zatiaľ čo zadné zostali bubnové. Vzduchové odpruženie zadnej nápravy zlepšovalo jazdné vlastnosti aj komfort vodiča. Konštrukcia podvozku zvládala vysoké zaťaženie, čo umožňovalo využitie ťahaču v diaľkovej doprave. Maximálna konštrukčná rýchlosť presahovala 120 km/h.

Výroba a prestavby

Výroba modelu Škoda Xena sa skončila pri počte 37 kusov, pričom dva nikdy neboli dodané zákazníkom. Jeden z nich slúžil ako prototyp a druhý bol zničený pri nehode. Fyzicky teda existovalo iba 35 exemplárov. Niektoré vozidlá Xena sa neskôr prestavali z ťahačov 4×2 na valníky 6×2 alebo sklápače 6×2.

Problémy a neúspech projektu

Hoci Xena ponúkala moderné riešenia, jej uvedenie na trh prišlo v nevhodnom čase. LIAZ sa ocitol v zložitej finančnej situácii a nedokázal zabezpečiť dostatočný kapitál na sériovú výrobu. Navyše, značka mala slabé zastúpenie mimo domáceho trhu, čo komplikovalo predaj vozidiel. Ďalším problémom bola konkurencia. Zákazníci uprednostňovali osvedčené značky so silnou servisnou podporou. Hoci Xena predstavovala cenovo výhodnú alternatívu, mnohí dopravcovia sa obávali jej spoľahlivosti a dostupnosti náhradných dielov.

Napokon sa vyrobilo len niekoľko desiatok kusov a celý projekt sa skončil neúspechom. Neskôr LIAZ prešiel pod iných výrobcov a výroba nákladných vozidiel pod touto značkou definitívne zanikla.

Záver

Škoda Xena predstavovala ambiciózny pokus o modernizáciu československého ťažkého transportu. Priniesla technologické inovácie, no doplatila na ekonomické problémy výrobcu a silnú zahraničnú konkurenciu. Napriek neúspechu zostáva Xena významnou kapitolou v histórii LIAZu a dodnes slúži ako príklad toho, ako sa domáci výrobcovia snažili udržať krok so svetovou produkciou nákladných vozidiel. Dnes je Xena predmetom záujmu fanúšikov historických nákladných vozidiel a automobilovej histórie.

Skoda Xena - prezentacja następczyni słynnego Liaza

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 165

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBYD prekvapil celý svet, po tomto v Číne po Tesle ani pes neštekne
Nasledujúci článokPretláčajú nové ekopalivo. V testoch vybuchlo, no spaľováky chcú zrušiť
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.