startstop

Predný pohon, zadný pohon, alebo 4×4? Zadokolka nie je len o driftovaní

zadný pohon

Predný pohon (Front Wheel Drive – FWD), zadný pohon (Rear Wheel Drive – RWD) a pohon všetkých kolies (4WD alebo All Wheel Drive – AWD) sú známe termíny pre každého autičkára. Každý z týchto troch typov pohonom má iné vlastnosti a inak sa správa na ceste. Ktorý si vybrať?

Každý typ pohonu má svoje špecifické vlastnosti, výhody, nevýhody a v neposlednom rade aj svojské správanie na ceste počas rôznych poveternostných podmienok. Hoci poslednú časť v značnej miere eliminujú elektronické pomôcky a bezpečnostní asistenti, charakteristické správanie jednotlivých pohonov ostáva nezmenené. V tomto článku si rozoberieme zadný pohon.

 

História a koncepcie

Pohon zadných kolies, v angličtine skrátene RWD z pojmu Rear Wheel Drive, je najstarším typom usporiadania vozidla, pri ktorom motor posiela výkon cez prevodovku na zadnú nápravu vozidla. Jeho pôvod sa datuje až k prvému automobilu v roku 1885. Ostatné vozidlá si osvojili tento koncept až do rozšírenia predného pohonu o niekoľko dekád neskôr. Masívne upúšťanie výrobcov od zadného pohonu spôsobila až ropná kríza v 70-tych rokoch minulého storočia, počas ktorej sa masívne rozšírili malé auta s koncepciou všetko vpredu, ako Mini, Volkswagen Golf, či Honda Civic. Napriek tomu sa aj dnes nájdu automobilky, ktoré sú založené na pohone zadnej nápravy, ako BMW, Mercedes-Benz, či Lexus.

FMR

Prvým automobilom s koncepciou motor vpredu a zadný pohon bol v roku 1895 francúzsky Panhard. Táto koncepcia dostala v anglickom jazyku skratku FMR, čo znamená Frond Mid-engine and Rear-wheel drive, čiže motor vpredu za prednou nápravou a pohon zadných kolies. Táto koncepcia bola typická pre všetky automobily vyrobené pred druhou svetovou vojnou. 

Po druhej svetovej vojne sa rozšírili 2 koncepcie, ktoré v určitých obmenách poznáme dodnes:

FR

Koncepcia FR, alebo Front-engine and Rear-wheel drive, čiže motor vpredu pred, respektíve na prednej náprave a pohon zadných kolies. Túto koncepciu využívajú vyššie spomenuté automobilky dodnes. Drvivá väčšina automobilov koncepcie FR má motor namontovaný pozdĺžne a výkon prenáša hnací hriadeľ spojený s diferenciálom medzi zadnými kolesami.

RR, RMR

Špecifickou koncepciou je RR, teda Rear-engine and Rear-wheel drive, respektíve RMR, teda Rear Mid-engine and Rear-wheel drive. Ako už napovedá názov a diagram, ide o koncepciu “všetko vzadu”, teda motor umiestnený za zadnou nápravou (respektíve v strede auta/pred zadnou nápravou v prípade RMR). Typickým predstaviteľom koncepcie RR je Porsche 911, respektíve jeho “predchodca” Volkswagen Chrobák (Käfer, Beetle,…), ale aj minulo-režimové výtvory z Mladej Boleslavi. Koncepcia s motorom v strede sa využíva pri vrcholových superšportoch, ako napríklad Ferrari 488, Bugatti Chiron, Lamborghini Aventador a podobne.

 

Výhody

– Rozloženie hmotnosti (v prípade koncepcie FR) – motor sa nachádza vpredu auta, prevodovka za motorom bližšie k stredu auta a pohon vzadu.

– Príľnavosť – keďže pri akcelerácii sa ťažisko automobilo presúva dozadu, zadný pohon má oproti prednému nespornú výhodu v lepšej trakcii. S týmito dvoma bodmi súvisí aj lepšia ovládateľnosť auta za suchých podmienok.

– Jednoduchosť – koncepcia FR vytvára podmienky na to, aby bola prevodovka namontovaná za motor v strede auta. To má za následok jednoduchší prístup ku kľúčovým komponentom automobilu v prípade servisu. Pozdĺžne uloženie motora vpredu okrem toho poskytuje možnosť zástavby veľkoobjemových šesť-, osem- či dvanásťvalcov. Viete si predstaviť masívnu V12 s predným pohonom? 🙂

– Radosť z jazdy.

 

Nevýhody

– Pretáčavosť – hoci pri víkendovom aute spôsobuje pretáčavosť radosť, jazdiť na aute s uskákaným zadkom každodenne môže spôsobovať viac problémov ako radosti. Experti sa mnohokrát zhodli, že nedotáčavý šmyk je menej nebezpečný, ako ten pretáčavý. Nehovoriac o nepriaznivých poveternostných podmienkach, ako je silný dážď či poľadovica. V tom prípade majú autá s predným pohonom nespornú výhodu v tom, že v podstate celá váha auta visí nad poháňanou nápravou, čo zabezpečuje lepšiu trakciu.

– Miesto v interiéri – kvôli hnaciemu hriadeľu, ktorý prenáša hnaciu silu z motora vpredu na zadnú nápravu, je miesto v interiéri auta s koncepciou FR obmedzené. Výsledkom je vysoký tunel idúci stredom celého auta.

– Vyššia váha – napriek tomu, že pohon zadnej nápravy je technicky jednoduchší v porovnaní s prednou nápravou, jeho komponenty (najmä hnací hriadeľ) vážia omnoho viac kilogramov.

– Výkonové straty – pri vozidlách s koncepciou zadného pohonu vznikajú väčšie výkonové straty v porovnaní s predným pohonom (približne 17 % verzus 15 % v prípade predného pohonu). Tento bod sa týka iba koncepcie FR, automobily s motorom vzadu majú menšie výkonové straty.

 

Ďalšie časti seriálu:

http://www.startstop.sk/2018/07/19/preco-predny-pohon-vladne-svetu/

http://www.startstop.sk/2018/07/21/nie-je-4×4-ako-4×4/

 

Zdroje: DigitalTrendsWikipediastartstop.sk
Zdroj diagramov: Moebiusuibeom-en, CC BY-SA 3.0, Link

Exit mobile version