Predný pohon (Front Wheel Drive – FWD), zadný pohon (Rear Wheel Drive – RWD) a pohon všetkých kolies (4WD alebo All Wheel Drive – AWD) sú známe termíny pre každého autičkára. Každý z týchto troch typov pohonom má iné vlastnosti a inak sa správa na ceste. Ktorý si vybrať?
Každý typ pohonu má svoje špecifické vlastnosti, výhody, nevýhody a v neposlednom rade aj svojské správanie na ceste počas rôznych poveternostných podmienok. Hoci poslednú časť v značnej miere eliminujú elektronické pomôcky a bezpečnostní asistenti, charakteristické správanie jednotlivých pohonov ostáva nezmenené. V tomto článku si rozoberieme predný pohon.
História a koncepcia
Hoci za tradičnú koncepciu sa považuje koncepcia motora vpredu a zadného pohonu, aj predný pohon existuje v podstate súčasne s vynálezom automobilov. Prvým počinom bol automobil rakúskej spoločnosti Gräf & Stift skonštruovaný medzi rokmi 1895 a 1898. Bol však vyrobený len jediný kus, a teda nemožno hovoriť o masovej produkcii.
Na konci 19. storočia si však predný pohon ako prvá patentovala francúzska automobilka Société Parisienne, ktorá ho implementovala do automobilu Victoria Combination.
Rozvoj automobilov s poháňanou prednou nápravou pokračoval v medzivojnovom období, kde sa do klubu pridali automobilky Adler, Audi a Citroen, či americká automobilka Cord a jej nádherný model 810. V tej dobe sa používala koncepcia MF, teda Front Mid-engine and Front-wheel drive, čiže motor “v strede” za prednou nápravou a pohon predných kolies.
Rozmach pokračoval aj po druhej svetovej vojne, kedy sa objavila “kačica”, teda Citroën 2CV so vzduchom chladeným dvojvalcom uloženým vpredu pred prednou nápravou. Pridal sa aj Citroën DS, Saab 92 a s predným pohonom v 50-tych rokoch experimentovala aj Alfa Romeo prototypom, ktorý dostsal označenie 33. Avšak v dôsledku nedostatku financií sa výroby nedočkal.
Dominanciu zadného pohonu ukončila až ropná kríza v 70-tych rokoch minulého storočia, kedy sa do popredia dostávali kompaktné automobily ako Mini či Volkswagen Golf. A čo majú tieto autá spoločné? No predsa predný pohon.
V súčasnosti je dominantnou koncepciou motor uložený priečne s predným pohonom, no nájdú sa aj kúsky s motorom uloženým pozdĺžne a pohonom prednej nápravy. Ako je vidieť aj na priložených diagramoch, motor uložený priečne je omnoho kompaktnejší ako motor uložený pozdĺžne. Na druhej strane, pozdĺžne uložený motor umožňuje zástavbu aj viacvalcových motorov, ako napríklad šesťvalec v Passate B5(.5).
Výhody
– Miesto v interiéri – keďže ide o koncepciou “všetko v predu” odpadáva potreba zástavby hnacieho hriadeľa cez celé auto. Tým pádom nie je nutnosť veľkého stredového tunelu v interiéri auta, čo sa pozitívne premietne do miesta pre pasažierov.
– Váha – menej komponentov znamená nižšiu váhu. S tým súvisí aj lepšia spotreba paliva oproti porovnateľným automobilom s pohonom zadnej nápravy a taktiež aj nižšie výrobné náklady.
– Menšie výkonové straty – priame spojenie motora s prevodovkou a poháňanou nápravou znamená lepšiu efektivitu.
– Predvídateľnosť – automobily, ktorých ťažisko váhy je vpredu, majú na limite tendenciu k nedotáčavosti. Nedotáčavosť je podľa expertov menej nebezpečná ako pretáčavosť, keďže si vyžaduje menšie korektúry volantom a plynovým pedálom.
Nevýhody
– Ťažisko váhy vpredu – vozidlá s predným pohonom nemajú rovnomerné rozloženie hmotnosti. To znamená menej radosti z jazdy pre šoféra-pôžitkára. No tento neduh sa dá vyriešiť aktívnym diferenciálom na prednej náprave či kvalitnými nastaviteľnými tlmičmi.
– Geometria – predné kolesá vozidla s predným pohonom sú oveľa viac namáhné ako tie zadné. Preto dochádza k ich častejšiemu opotrebovaniu. Okrem toho na predné kolesá pôsobí omnoho viac a omnoho väčšie sily ako v prípade zadného pohonu, preto sú náchylnejšie na rozhodenie geometrie.
– Polomer otáčania – väčšina automobilov s predným pohonom používa priečne uložený motor. Ten je síce kompaktný na dĺžku, no náročný na šírku. To si často odnesie uhol maximálneho vytočenia kolies, čo v konečnom dôsledku znamená horší polomer otáčania.
– Extrémne brzdenie/akcelerácia – pri núdzovom brzdení sa ťažisko posunie ešte viac na už tak ťažký predok, čo spôsobuje odľahčenie zadnej nápravy a teda aj stratu trakcie. Ak kolesá nemajú dostatočnú trakciu, nie sú schopné efektívne využiť brzdy. Preto sú predné brzdy v automobiloch s predným pohonom omnoho väčšie ako tie zadné.
Ďalšie časti seriálu:
http://www.startstop.sk/2018/07/16/zadny-pohon-nie-je-len-o-driftovani/
http://www.startstop.sk/2018/07/21/nie-je-4×4-ako-4×4/
Zdroje: DigitalTrends | Wikipedia | startstop.sk
Zdroj diagramov: Moebiusuibeom-en, CC BY-SA 3.0, Link