Domov Lifestyle Mercedes-Benz SLC 450 je kupé, ktoré predbehlo svoju dobu

Mercedes-Benz SLC 450 je kupé, ktoré predbehlo svoju dobu

Úspešné a nadčasové kupé Mercedes-Benz SLC sa vyrábalo desať rokov. Poznáte jeho históriu?

Mercedes s typovým označením C107 bol treťou generáciou roadsteru SL. SLC bolo jediné kupé značky Mercedes-Benz, ktoré bolo odvodené od kabrioletu a nie naopak. Inžinieri preto museli natiahnuť karosériu, aby bolo dosť miesta pre zadné sedadlá. Na základe legendárneho a široko populárneho SL R107 z 80. rokov sa SLC (kupé) vyrábalo v rokoch 1971 až 1981. Kabriolet SL sa vyrábal až do roku 1989. Tím dizajnérov vedený Friedrichom Geigerom vytvoril skutočne elegantný a nadčasový tvar karosérie modelu SLC. Tá bola charakterizovaná prednými smerovkami zahnutými do bokov karosérie a zadnými svetlami s vodorovným linkovaním. Tento prvok sa potom v Mercedese používal ďalších 25 rokov.

Technický vývoj viedol Hans Scherenberg a projekt nebol postavený na základoch Triedy S, ale začínalo sa na čistom liste papiera. Podvozok s uzatvoreným tunelom pre inštaláciu prevodovky mal podlahový rám s priečkami a naň navarenú karosériu. Oceľ, ktorá sa použila pri výrobe, mala premyslené deformačné zóny ako pri dnešných automobiloch. Mercedes-Benz si vždy zakladal na bezpečnosti posádky vo svojich vozidlách. Pre kupé bol navrhnutý spevnený rám čelného skla a zosilnené stĺpiky. Štvorramenný volant bol vybavený teleskopickým hriadeľom a hlavou z polyuretánovej peny. Aj palubná doska bola zmäkčená penou. Palivová nádrž sa zase pri nehode neprerazila.

Nechýbal ani posilňovač riadenia. Jazdné vlastnosti boli na dobu vzniku suverénne luxusné. Stabilita nechýbala vozidlu ani pri rýchlostiach nad 200 km/h. Model SL meral na dĺžku 4390 mm. Kupé SLC s kódom C107 bolo dlhšie a meralo 4750 mm. Predné sedadlá mali sériovo opierky hlavy, čo na začiatku 70. rokov nebolo bežnou výbavou. Objem batožinového priestoru bol 250 litrov, v prípade uzatvorenej verzie to bolo až 310 litrov.

Osemvalce pod kapotou

Prvé predstavené modely boli 350 SL a SLC s osemvalcom s objemom 3499cm3. Jeho maximálny výkon bol 147 kW (200 koní) pri 5800 ot./min. Roadster sa svetu ukázal v roku 1971, uzatvorená verzia o pol roka neskôr. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo tejto motorizácii len 9 sekúnd a maximálka bola na úrovni 210 km/h. Neskôr sa objavila verzia 450 SL s vidlicovým osemvalcom OHC M117 s objemom 4520cm3  a výkonom 162 kW (220 k). Priemerná spotreba sa v tej dobe pohybovala na úrovni 14 až 20 litrov na 100 km jazdy. Tieto automobily boli najskôr určené výlučne na export do USA. Až neskôr na základe požiadaviek najmä európskych zákazníkov sa spustil celosvetový predaj.

Mercedes 450 SL stál v Nemecku v roku 1973 36.630 mariek, kupé dokonca 41.014 mariek. Pokiaľ si zákazník želal v roku 1978 nadupanú verziu kupé 450 SLC 5.0, musel sa vysporiadať s cenou až 62.270 mariek, čo bolo v tom čase obrovský balík peňazí. V súčasnosti sa ich cena pohybuje od 20 do 40-tisíc eur. SLC nedosiahlo taký úspech ako SL, a to najmä kvôli cene, pretože v čase predaja išlo o najdrahší model Mercedesu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTECH TEST Lenovo Legion 7 Pro – skúsili sme “uvariť” herný notebook za 3200 eur
Nasledujúci článokTEST Ssangyong Torres – konkurencia pre Kodiaq?