Všetci nadšenci automobilizmu milujú autá s vyklápacími svetlami. Majú istý šmrnc, ktorý nedokážu nahradiť žiadne iné konvenčné svetlá, nech sú akokoľvek krásne alebo nech svietia akokoľvek dobre. No napriek tomu sme sa museli s vyklápacími svetlami rozlúčiť. Prečo?
Ak by sme mohli jedným slovom charakterizovať automobilový svet posledných rokov, zrejme by to bolo slovo “regulácie”. Tlak na nízke emisie, zvýšená bezpečnosť,… Samozrejme, nie všetky regulácie sú nutne zlé. No je to práve bezpečnosť, kvôli ktorej z našich ciest vymizli autá s vyklápacími svetlami.
Najväčší boom zažili autá s vyklápacími svetlami v 70-tych rokoch minulého storočia. Paradoxne, dôvodom bola práve bezpečnostná regulácia: predpisy požadovali, aby boli predné svetlomety umiestnené v určitej výške, ktorá ale nekorešpondovala s predstavami dizajnérov superšportov. Automobilkám sa teda podarilo obísť toto opatrenie práve vďaka vyklápacím svetlometom. Tie sa potom masovo rozširovali od superrýchleho Ferrari F40 cez dostupný roadster Mazdu MX-5 až po obyčajný sedan Honda Accord.
Rozmach ale trval len do nového tisícročia. V roku 2004 nadobudla platnosť novela zákona Európskej únie o bezpečnosti chodcov. Podľa nej musia byť všetky automobily ľahšie deformovateľné v prednej časti, aby sa zabránilo fatálnym následkom prípadného stretu chodca s autom. A to bol posledný klinec do rakvy autám s vyklápacími svetlami.
Pozrime sa preto spolu na tie najikonickejšie a najvýnimočnejšie autá s vyklápacími svetlami. Samozrejme, v rebríčku sa nenachádza každé auto, ktoré dostalo do vienka vyklápacie svetlá.
Cord 810 (1936 – 1937)
Prvým autom, ktoré prišlo s vyklápacími svetlami, bol americký luxusný Cord 810/812. No napriek mnohých výnimočným technologickým riešeniam sa veľkého úspechu nedočkal.
Lancia Stratos (1972 – 1977)
Lancia Stratos, jedna z najžiarivejších rally legiend, sa oficiálne vyrábala len päť rokov (medzi rokmi 1972 a 1977), no napriek tomu ide o jeden z najikonickejších automobilov, aké kedy opustili výrobné linky.
BMW M1 (1978 – 1981)
Ďalšia legenda s vyklápacími svetlami pochádza z Mníchova. Ide o úžasné BMW M1, ktoré bolo vyrobené len v počte v 455 kusov, no aj napriek tomu (alebo vďaka tomu) si získalo status jedného z najkultovejších áut z Bavorska.
Lamborghini Countach (1974 – 1990)
Ako by v tomto rebríčku mohlo chýbať talianske Lamborghini? Konkrétne Countach, ktorý sa vyrábal medzi rokmi 1974 a 1990 s 2024 vyrobenými kusmi. Atmosférická V12, 5-stupňová manuálna prevodovka a… Vyklápacie svetlomety!
Ferrari F40 (1987 – 1992)
Rovnako tak sme nemohli vynechať ani Ferrari F40. Auto, ktoré určite netreba do hĺbky predstavovať žiadnemu petrolheadovi.
Porsche 928 (1978 – 1995)
Porsche si vybudovalo meno ikonickou 911, no to ani zďaleka nie je jediný športový model z Zuffenhausenu. V roku 1978 prišlo na trh Porsche 928, ktoré malo na pomery Porsche netradične motor vpredu a vyklápacie svetlá. 🙂
Cizeta-Moroder V16T (1991 – 1995)
Hoci oficiálna produkcia modelu Cizeta V16T skončila v roku 1995, vyklápacie svetlomety boli ešte stále súčasťou niekoľkých dodatočne vyrobených modelov až do roku 2003. Ide o jeden z najbláznivejších superáut, aké boli kedy vyrobené. A má hneď štyri vyklápacie svetlomety.
Mazda MX-5 NA (1989 – 1997)
Vyklápacie svetlá mala aj prvá generácia nenávideného, no najmä milovaného malého športového roadsteru Mazda MX-5, v zámorí známa ako Miata. Z tohto rebríčka ide jednoznačne o najmilšie vyzerajúce auto.
BMW radu 8 (1989 – 1999)
Druhým modelom s vyklápacími svetlami z Mníchova je kultová osmička, ktorá sa tento rok po takmer 20-tich rokoch od ukončenia výroby dočkala nástupcu. No hoci bude nový rad 8 akokoľvek úžasné auto, vyklápacie svetlá, bohužiaľ, neponúka.
Honda NSX (1990 – 2005)
Honda NSX patrila vo svojom čase k tým dostupnejším superšportom. Samozrejme, nemohol si ju dovoliť málokto, no jej priamymi konkurentmi boli superšporty z Talianska. Napriek tomu, že sa vyrábala do roku 2005, o vyklápacie svetlá prišla pri facelifte v roku 2002.
Lotus Esprit (1976 – 2004)
Dostávame sa k poslednému autu s vyklápacími svetlami. Teda, spolu s Corvettou C5. Oba modely boli totiž kvôli bezpečnostným predpisom prišli o vyklápacie svetlá v roku 2004. Lotus Esprit sa v tom čase vyrábal už takmer 30 rokov v podstate bez výraznejších zmien. Nástupcu sa (zatiaľ) nedočkal.
Chevrolet Corvette (1961 – 2004)
Posledným mohykánom bola s Espritom aj americká Corvette v generácii C5. Vyklápacie svetlá sa stali súčasťou Corvette už od druhej generácie C2 prezývanej tiež ako Sting Ray. Rovnako ako Esprit, aj tu zasiahli bezpečnostné regulácie.
Zdroje: Wheelsage | autowise | slate | startstop.sk