Nissan 350Z sa stal novodobou ikonou, ktorý poplietol hlavy mnohým petrolheadom a niektorým z nich, bohužiaľ, aj vzal život. Ale viete, že jeho charakteristicky znejúci motor VQ35 sa nachádza aj v oveľa bežnejších autách?
Viete, čo má spoločné športové kupé Nissan 350Z a rodinné MPV Renault Espace? Čuduj sa svete, je to 3,5-litrový atmosférický vidlicový šesťvalec. Samozrejme, v 350Z bol naladený na iný výkon ako v Espace, no stále ide o ten istý motor s rovnakým kódovým označením. Avšak pri rodinnom MPV to ani zďaleka nekončí…
Renault Espace
Štvrtá generácia úspešného MPV, ktorá bola vyrábaná v rokoch 2002 až 2014, mala pod kapotou okrem iného aj šesťvalec. Nejde pritom o prvý Espace, ktorý bol poháňaný zaujímavým vidlicovým šesťvalcom. Už druhá generácia ponúkala 2,9-litrovú V6, ktorú si požičal napríklad aj legendárny DeLorean. Kým v Nissane 350Z produkoval motor 221 kW (300 koní), Espace mal s rovnakým motorom priškrtený výkon na 177 kW (241 koní). No uznajte, je to stále viac než dosť aj na dnešné pomery.
Renault Laguna Coupe
Espace nebol jediným Renaultom, ktorý sa mohol vďaka partnerstvu s Nissanom tešiť z motoru VQ35. Pekná, no jazdecky ničím výnimočná Laguna Coupe bola ďalším z radu automobilov, v ktorom našiel šesťvalec z 350Z svoje útočisko. Na cestách ich prakticky nie je vidieť, no hodnotu si držia pomerne slušne. Aj Laguna ponúkala rovnaký výkon ako Espace, teda 177 kW (241 koní) v spojení so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá bola ale podľa dobových recenzií najväčšou Achillovou pätou auta.
Renault Vel Satis
A do tretice Renault, tentokrát luxusný hatchback Vel Satis. Aj v ňom ste si mohli objednať obskúrny 3,5-litrový šesťvalec. Na dnešnú dobu niečo nemysliteľné, však?
Mitsubishi Dignity
Presuňme sa do Japonska. Aj Mitsubishi si vypožičalo motor z rodiny VQ, a to dokonca nielen raz. Pod kapotou modelu Proudia nájdete napríklad VQ25, ale aj VQ37, ktorý poháňal i nástupcu 350Z – model 370Z. Konkrétne motor VQ35 bol jedinou voľbou pre výnimočný luxusný sedan BHGY51 s prívlastkom Dignity. Ako už asi tušíte, nejde tak úplne o auto vyvinuté značkou Mitsubishi. Ide o prezlečený Nissan Cima, respektíve Infiniti Q51. Samozrejme, na našom trhu by ste tieto vozidlá hľadali márne.
Nissan Murano
Nevinne a obyčajne vyzerajúce SUV, ktoré ale pri bližšom pohľade skrýva 2 nebezpečné koncovky výfukov so zaujímavým priemerom? To je Murano, pod ktorého kapotou bije 3,5-litrová V6, v tomto prípade naladená na 172 kW (234 koní).
Monoposty Dallara
Bonus na koniec. Mysleli ste si, že VQ35 bol vyladený na najvyšší výkon v 350Z? Omyl. Poháňal totiž aj monoposty z talianskej dielne Dallara, konkrétne T05, T08 a T12, a to až do chvíle, kým sa nezmenili regulácie a V6 museli nahradiť motory V8. V Dallare T05 a T08 bol naladený na 331 kW (425 koní) a v T12 až na 360 kW (490 koní).