Pôvodne malo ísť o jednoduché vozidlo, ktoré malo pomôcť automobilke. Nikto však nečakal, že Peugeot 205 sa dostane medzi elitu a športová verzia bude dokonca vyhrávať tituly na rôznych motoristických súťažiach.
V roku 1983 na trh vyšiel nový Peugeot 205. Automobilka potrebovala nový model ako soľ a tento kus bol pre nich doslova spásou. Peugeot bol v tejto dobe považovaný skôr za konzervatívnejšiu značku a medzi prestížnejšie vozidlá sa radil len sedan 504. Automobilka však potrebovala prísť s niečím novým, keďže model 104 mal svoje najlepšie roky za sebou a na trh prišla mladá generácia motoristov.
Mal v ňom prsty Pininfarina?
Peugeot začal zvažovať výrobu malého automobilu v roku 1978, kedy automobilka kúpila umierajúcu značku Simca. Tá mala s výrobou malých vozidiel bohaté skúsenosti a hneď sa dala do práce. Hlavný dizajnér Peugeotu, Gerard Welter, síce tvrdí, že 205-ka vznikla vnútri automobilky, no kuloármi sa nesú chýry, že vozidlo vzniklo v dielni Pininfarina. Peugeot 205 stál na novovyvinutom podvozku so vzperami MacPherson vpredu a jednoduchými ramenami vzadu. To malo za následok výborné jazdné vlastnosti a hlavne praktickosť – v kufri bolo naozaj veľa miesta.
Pod kapotu sa dostal takzvaný kufríkový motor PSA X pôvodne z Peugeotu 104. Motor bol priamo napojený na prevodovku, takže tvorili jeden celok. Podobné riešenie sa nachádzalo aj v Austine Mini. Peugeot však vďaka tomu ušetril veľa miesta, no problémy sa objavili až koncom 80-tych rokov, kedy automobilka prešla na motory XU a TU s oddelenou prevodovkou.
Nesmrteľné GTI
Pre 205-ku však neboli charakteristické iba benzínové, ale aj dieselové motory. Tie sa začali tešiť čoraz väčšej popularite, aj keď neponúkali atraktívne jazdné vlastnosti, neboli ani ľahšie a dravšie. Vrcholnou verziou sa stal Peugeot 205 GTI, ktorý na trh prišiel v roku 1984. Prvotný motor disponoval objemom 1,6 litra a výkonom 105 koní. O dva roky neskôr prišla druhá verzia Peugeotu 205 GTI, no v jej útrobách sa už nachádzal 1,9-litrový motor s výkonom 130 koní. Peugeot 205 GTI zmenil mnohým šoférom pohľad na vozidlá s pohonom predných kolies.
Získal si nielen tých šoférov, ktorí dovtedy preferovali autá výhradne so zadným pohonom, ale stal sa aj veľmi dostupným malým športiakom. „Množstvo ľudí si slovné spojenie 205 GTI a pretáčavosť dáva do jednej vety. Na moderných pneumatikách však Peugeot 205 GTI už tak zákerný nie je,“ vyhlásil raz John Simister, britský redaktor magazínov Evo a Octane.
Samotný Peugeot 205 s rôznymi úpravami, v rozličných verziách a výkonoch (od 45 do 130 koní) sa vyrábal až do roku 1998. Za 15 rokov existencie sa predalo 5,3 milióna kusov a dizajn sa počas rokov nemenil, lebo podľa automobilky „nebolo treba“. S tým sa nedá nič iné iba súhlasiť a je teda škoda, že plno vozidiel buď skončilo v rukách nezodpovedných šoférov alebo jednoducho zhnili. Nájsť ikonické 205 GTI v pôvodnom stave je takmer nadľudský výkon.
Prečo sa však vyrábali až dve verzie 205 GTI? Silnejšia verzia mala aj lepšiu výbavu (a tiež kotúčové brzdy na všetkých kolesách) a lacnejšia 1,6-tka mala pritiahnuť ľudí s obmedzeným cenovým stropom. Výkon slabšej verzie však postupne narástol na 115 koní, a to vďaka použitiu hlavy z väčšieho motora. Silnejšia 1,9 GTI však išla presne opačným smerom skrz namontovanie katalyzátora. Z pôvodných 130 koní klesli na 122 koní.
Štvorkolka s motorom v strede
Výkony samozrejme nie sú nijak astronomické, no pokiaľ zoberiete do úvahy váhu natankovaného vozidla, ktoré vážilo pod 900 kilogramov, tak dokázalo zakúriť pod zadkom aj prestížnejším značkám. 205-ka vznikla aj v zopár netradičných verziách. Jednou z nich je určite model 205 T16. Išlo o 200-kusovú špeciálnu edíciu, ktorá mala dopomôcť k homologizácii na rally skupiny B. Automobil mal motor uložený v strede a produkoval niečo okolo 200 koní. Všetok výkon bol prenášaný na obe nápravy.