Rotačný motor je technológia, ktorú si všetci podvedome spájajú so značkou Mazda. No japonská automobilka zďaleka nie je jediná, ktorá ho využíva(la).
Mazda RX-7 a RX-8 sa zapísali do motoristickej histórie ako športové autá, v ktorých na pohon slúži netradičný Wankelov alebo rotačný motor. No Mazda nie je jedinou automobilkou, ktorá montovala Wankel pod kapotu svojich modelov.
Audi A1 e-tron concept (2010)
Koncept A1 e-tron sa objavil v roku 2010 ako vízia toho, ako by mohol byť poháňaný mestský automobil budúcnosť. Na pohon slúžil hybridný systém skladajúci sa z dvoch elektromotorov a jedného spaľovacieho motora, ktorý mal slúžiť na predĺženie dojazdu. V tomto prípade to bol maličký rotačný motor s objemom 254 centimetrov kubických.
Koncept aj vďaka nemu vážil len 1190 kg, no o dynamických parametroch nemohla byť reč. Zrýchlenie na stovku trvalo 10,2 sekundy, čo vlastne nie je prekvapením vzhľadom na fakt, že výkon dosahoval 60 koní a krátkodobo v prípade potreby 101 koní. Na druhej strane, 12-litrová nádrž a rotačný motor dokázali zvýšiť dojazd malej A1 na 250 kilometrov.
NSU Spider
NSU bolo prvou automobilkou v západnej Európe, ktorá prišla s vozidlom poháňaným rotačným motorom: bol ním v roku 1964 model Spider. Vďaka jedinému rotoru, ktorý bol umiestnený v zadnej časti, dosahoval výkon 50 až 54 koní. Auto však podľa informácií nevynikalo skvelými jazdnými vlastnosťami a rotačný motor ani extrémnou spoľahlivosťou.
NSU Ro 80
NSU zakomponovalo rotačný motor aj do neskoršieho model. Ro 80 z roku 1967 bol štvordverový sedan zameraný na rodiny v bývalom Západnom Nemecku. Wankel mal obsah 995 ccm a dodával celkom slušných 106 koní.
AMC Pacer (koncept)
Áno, americký AMC Pacer v skutočnosti nepoužíval rotačný motor. No prototyp, ktorý ohromil Severnú Ameriku v čase, keď zúrila ropná kríza, rotačný motor mal. Nanešťastie pre spoločnosť AMC, Wankel sa do auta nedostal kvôli nezhodám s dodávateľmi, keď sa ukázalo, že jednotka jednoducho nespĺňa stále prísnejšie emisné normy Spojených štátov. A tak v AMC do auta narýchlo namontovali radový šesťvalec, ktorý sa síce predával pomerne dobre, no ani ten nedosahoval ukážkové hodnoty emisií a spotreby. Oproti štvorvalcovej konkurencii z produkcie GM a iných automobiliek Pacer jednoducho zaostával.
Citroen GS Birotor
Aj veľkolepý Citroen GS prišiel s rotačným variantom, niekedy nazývaným GZ, ale zvyčajne známym ako Birotor. Dva Wankelove rotory fungovali v dokonalej harmónii s cieľom vytvoriť zamatovo hladký nástup výkonu. Celkovému komfortu pomáhalo aj úžasne komfortné hydropneumatické pruženie.
Auto ale bola pre Citroen obrovská chyba. Dôvodom bola cenovka, ktorá atakovala väčší a luxusnejší Citroen DS. Birotor bol totiž až o 70 percent drahší ako bežné GS! Ďalšou ranou bola ropná kríza v sedemdesiatych rokoch, ktorá rozhodne nepriala budúcnosti smädnej dvojrotorovej limuzíne. Údajne bolo predaných len 847 exemplárov.
Lada VAZ 20159
Dostávame sa na koniec rebríčka a k nám najbližšiemu autu. Všetko to začalo v roku 1974, kedy automobilka vytvorila špeciálne vývojárske oddelenie, ktoré po štyroch rokoch vývoja prišlo s motorom VAZ-311. Ten potom osadili do všadeprítomného žigulíka a výsledkom bol výkon približne 70 koní pri 6000 otáčkach za minútu a krútiaci moment 95 Nm pri 3500 – 4000 otáčkach za minútu. Problémom bola extrémna nespoľahlivosť a životnosť motora údajne len 20 000 km. No oproti bežnej Lade 2101 bol výkon až o polovicu väčší
Neskôr automobilka prišla s dvojrotorovým motorom označeným ako VAZ-411. Ten podľa informácií dosahoval až 120 koní, no montoval sa výlučne do áut určených pre KGB a políciu.
Zdroje: autoguide | carthrottle | startstop.sk