Rotačný motor je technológia, ktorú si všetci podvedome spájajú so značkou Mazda. No japonská automobilka zďaleka nie je jediná, ktorá ho využíva(la).

Mazda RX-7 a RX-8 sa zapísali do motoristickej histórie ako športové autá, v ktorých na pohon slúži netradičný Wankelov alebo rotačný motor. No Mazda nie je jedinou automobilkou, ktorá montovala Wankel pod kapotu svojich modelov.

Audi A1 e-tron concept (2010)

Koncept A1 e-tron sa objavil v roku 2010 ako vízia toho, ako by mohol byť poháňaný mestský automobil budúcnosť. Na pohon slúžil hybridný systém skladajúci sa z dvoch elektromotorov a jedného spaľovacieho motora, ktorý mal slúžiť na predĺženie dojazdu. V tomto prípade to bol maličký rotačný motor s objemom 254 centimetrov kubických.

Koncept aj vďaka nemu vážil len 1190 kg, no o dynamických parametroch nemohla byť reč. Zrýchlenie na stovku trvalo 10,2 sekundy, čo vlastne nie je prekvapením vzhľadom na fakt, že výkon dosahoval 60 koní a krátkodobo v prípade potreby 101 koní. Na druhej strane, 12-litrová nádrž a rotačný motor dokázali zvýšiť dojazd malej A1 na 250 kilometrov.

NSU Spider

NSU bolo prvou automobilkou v západnej Európe, ktorá prišla s vozidlom poháňaným rotačným motorom: bol ním v roku 1964 model Spider. Vďaka jedinému rotoru, ktorý bol umiestnený v zadnej časti, dosahoval výkon 50 až 54 koní. Auto však podľa informácií nevynikalo skvelými jazdnými vlastnosťami a rotačný motor ani extrémnou spoľahlivosťou.

NSU Ro 80

NSU zakomponovalo rotačný motor aj do neskoršieho model. Ro 80 z roku 1967 bol štvordverový sedan zameraný na rodiny v bývalom Západnom Nemecku. Wankel mal obsah 995 ccm a dodával celkom slušných 106 koní.

AMC Pacer (koncept)

Áno, americký AMC Pacer v skutočnosti nepoužíval rotačný motor. No prototyp, ktorý ohromil Severnú Ameriku v čase, keď zúrila ropná kríza, rotačný motor mal. Nanešťastie pre spoločnosť AMC, Wankel sa do auta nedostal kvôli nezhodám s dodávateľmi, keď sa ukázalo, že jednotka jednoducho nespĺňa stále prísnejšie emisné normy Spojených štátov. A tak v AMC do auta narýchlo namontovali radový šesťvalec, ktorý sa síce predával pomerne dobre, no ani ten nedosahoval ukážkové hodnoty emisií a spotreby. Oproti štvorvalcovej konkurencii z produkcie GM a iných automobiliek Pacer jednoducho zaostával.

Citroen GS Birotor

Aj veľkolepý Citroen GS prišiel s rotačným variantom, niekedy nazývaným GZ, ale zvyčajne známym ako Birotor. Dva Wankelove rotory fungovali v dokonalej harmónii s cieľom vytvoriť zamatovo hladký nástup výkonu. Celkovému komfortu pomáhalo aj úžasne komfortné hydropneumatické pruženie.

Auto ale bola pre Citroen obrovská chyba. Dôvodom bola cenovka, ktorá atakovala väčší a luxusnejší Citroen DS. Birotor bol totiž až o 70 percent drahší ako bežné GS! Ďalšou ranou bola ropná kríza v sedemdesiatych rokoch, ktorá rozhodne nepriala budúcnosti smädnej dvojrotorovej limuzíne. Údajne bolo predaných len 847 exemplárov.

Lada VAZ 20159

Dostávame sa na koniec rebríčka a k nám najbližšiemu autu. Všetko to začalo v roku 1974, kedy automobilka vytvorila špeciálne vývojárske oddelenie, ktoré po štyroch rokoch vývoja prišlo s motorom VAZ-311. Ten potom osadili do všadeprítomného žigulíka a výsledkom bol výkon približne 70 koní pri 6000 otáčkach za minútu a krútiaci moment 95 Nm pri 3500 – 4000 otáčkach za minútu. Problémom bola extrémna nespoľahlivosť a životnosť motora údajne len 20 000 km. No oproti bežnej Lade 2101 bol výkon až o polovicu väčší

Neskôr automobilka prišla s dvojrotorovým motorom označeným ako VAZ-411. Ten podľa informácií dosahoval až 120 koní, no montoval sa výlučne do áut určených pre KGB a políciu.

Lada Vaz 21059 rotary engin Wankel

Zdroje: autoguide | carthrottle | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTesla predstihla BMW. Bude jej rast pokračovať aj naďalej?
Nasledujúci článokSvetová premiéra BMW M340i xDrive už v Los Angeles na Auto Show 2018