Automobilová história sa orientuje predovšetkým na západnú Európu, Japonsko a poprípade aj Spojené štáty. No aj v krajinách východného bloku vzniklo niekoľko zaujímavých áut.
Pri slovnom spojení “zaujímavý oldtimer” zrejme len málokomu zíde na um auto z krajín takzvaného Východného bloku. Samozrejme, nájdu sa nadšenci Škodovky, Lady a iných pôvodom ruských mašín, no to je typické skôr len na ex-komunistické krajiny. Pritom aj v tej dobe vzniklo niekoľko áut, ktoré si zaslúžia pozornosť motoristických nadšencov.
Škoda 130LR
Škoda 130 bola viac ako len obyčajné auto bývalého východného bloku: bolo to české rodinné auto s koncepciou všetko vzadu s veľkým potenciálom pre úspech v rally. A v rally aj úspešná bola. Len v anglickej RAC Rally vyhrala 17 po sebe idúcich majstrovstiev. Rally legenda z Čiech má hmotnosť len 850 kilotramov a výkon 130 konských síl.
Škoda 1000 MBX
V Českej republike ešte ostaneme, no presunieme sa o pár rokov do minulosti. Škodu 1000, takzvané “embéčko” zrejme v našich končinách netreba nikomu predstavovať. Išlo v podstate o auto, ktoré postavilo na kolesá obyvateľstvo. No vo svete, a dokonca aj u nás len málokto vie, že Škodovka vyrábala aj štýlovejšiu dvojdverovú verziu s označením MBX. No vyrobených bolo len 2.500 exemplárov a údajne išlo o problémové dieťa mladoboleslavskej automobilky.
GAZ 24-24
Volga sa v našich končinách spájala ľuďmi z vyšších vrstiev obyvateľstva. Od roku 1974 stála vrchole ponuky ruskej automobilky GAZ verzia s 5,5-iltrovým vidlicovým osemvalcom pod kapotou s výkonom 140 kW (190 k). Motor bol spojený s trojstupňovým automatom.
GAZ GL-1
Ešte v časoch druhej svetovej vojny bol Gaz GL-1 jedným z najrýchlejších vozidiel Sovietskeho zväzu. Pri testovaní boli inžinieri schopní dosiahnuť rýchlosť takmer 160 kilometrov za hodinu. To nemusí vyzerať ako veľa, no hovoríme o dobe pred takmer 80 rokmi. Bohužiaľ, keď sa začala druhá svetová vojna, výskum a inžinierstvo pre GL-1 sa začali spomaľovať a projekt musel ustúpiť vojenským potrebám.
Tatra 603
Tento luxusný sedan predstavoval spôsob dopravy komunistických predstaviteľov po celom svete. Skvelý vzduchom chladený vidlicový osemvalec namontovaný vzadu, nádherný dizajn a nezabudnuteľný štýl, ktorý auto sprevádza. Ceny za schopný kúsok sú dnes v astronomických výšinách.
Lada Niva
Asi najlegendárnejšie auto zo Sovietskeho zväzu je jednoznačne Lada Niva. Využívali ich vojaci, záchranári, policajti a jazdila tiež rally. Samozrejme, že auto sa za posledných tridsať rokov prakticky vôbec nezmenilo, no úprimne, vadí to niekomu?
Lada Samara EVA
Motor umiestnený uprostred, pohon zadných kolies turbomotor s výkonom vyše 300 koní a hmotnosť okolo jednej tony. To znie ako perfektný recept na množstvo zábavy za volantom. Lada Samara EVA bola pôvodne určená na preteky v skupine B, no legendárna skupina bola medzitým zrušená.
ZIL-4104
Ďalším vozidlom komunistických papalášov je neodmysliteľne ZIL-4104 vo svojich rôznych variáciách a generáciách. ZIL je už desaťročia voľbou pre komunistických vodcov po celom svete. Limuzínu poháňal mohutný 7,7-litrový vidlicový osemvalec v spojení s dvoj-, respektíve trojstupňovou prevodovkou.
Lada VAZ 20159
Dostávame sa na koniec rebríčka. Všetko to začalo v roku 1974, kedy automobilka vytvorila špeciálne vývojárske oddelenie, ktoré po štyroch rokoch vývoja prišlo s motorom VAZ-311. Ten potom osadili do všadeprítomného žigulíka a výsledkom bol výkon približne 70 koní pri 6000 otáčkach za minútu a krútiaci moment 95 Nm pri 3500 – 4000 otáčkach za minútu. Problémom bola extrémna nespoľahlivosť a životnosť motora údajne len 20 000 km. No oproti bežnej Lade 2101 bol výkon až o polovicu väčší Neskôr automobilka prišla s dvojrotorovým motorom označeným ako VAZ-411. Ten podľa informácií dosahoval až 120 koní, no montoval sa výlučne do áut určených pre KGB a políciu.
Zdroje: Jalopnik | startstop.sk