V prvom diele tohto seriálu, popisujúceho najväčšie automobilové škandály, sme opísali kauzu koncernu GM, ktorý zavinila jednoduchá závada, opraviteľná za dolár. Ibaže sa neopravila a preto napokon zomreli možno až tri stovky ľudí. Rovnako banálna chyba stála život minimálne piatich ľudí, jazdiacich v japonských Toyotách a Lexusoch.
Ešte koncom minulej dekády sa japonská Toyota potýkala so zvláštnym problémom – niektoré jej automobily, vrátane luxusných Lexusov, začali z ničoho nič zrýchľovať a stali sa neovládateľnými. Zasekol sa totiž v nich plynový pedál. Automobilka sa spočiatku snažila problém utajiť. Táto kauza sa bohužiaľ napokon tiež zaradila medzi škandály, na ktoré ľudia doplatili životom.
Z pohľadu vodiča to vyzeralo mimoriadne dramaticky. Ručička rýchlomeru sa zrazu začala posúvať doprava a neprestala, až pokiaľ sa auto po ceste nerútilo maximálnou rýchlosťou. A vodič to nevedel nijako ovplyvniť – šliapal na pedále a nič…
Ak vravíme o pohľade vodiča, nie je to preto, že by sme chceli prehnane dramatizovať. Najtragickejšiu nehodu zažili totiž dispečeri núdzovej linky v priamom prenose v roku 2009. Vodič sa s nimi spojil a až do momentu, keď auto nezvládol, s nimi komunikoval a opisoval, čo sa s autom deje.
Tým vodičom bol zhodou okolností diaľničný policajt Mark Saylor. Keď začal jeho lexus zrazu zrýchľovať a na nič nereagoval, bol ešte pri rýchlosti okolo 160 km/h schopný zavolať núdzovú linku 911 a dispečerovi celý problém popísal. Komunikoval s ním až do okamihu tragického nárazu. Bohužiaľ, v aute nebol sám, ale viezol ďalších troch členov rodiny. Náraz v extrémnej rýchlosti neprežil ani jeden z nich.
Čítajte viac: Škandály, ktoré otriasli automobilizmom, 1. časť: Dolár za život bol priveľa
Táto mimoriadne tragická nehoda celý škandál odštartovala a v USA začalo oficiálne vyšetrovanie. A pri ňom sa – rovnako ako v prípade koncernu GM ukázalo, respektíve na to prišla FBI, že japonská automobilka nielen neskoro začala zvolávaciu akciu. A nielen to – potenciálne nebezpečné pedále ďalej montovala do áut aj v čase, keď o závade už vedela.
Vyšetrovanie ukázalo, že vôbec nejde o ojedinelý problém. Prihlásili sa desiatky ľudí, ktoré sa s týmto problémom vo svojich autách stretli, avšak pedál po chvíli začal reagovať a ku tragédii napokon neprišlo.
Príčina nakoniec nebola v elektronike, ale v mechanike. Zlá bola konštrukcia pedálov a zároveň podlaha pod nimi, takže sa zasekávali. Život to preukázateľne stálo minimálne 5 ľudí. Následná zvolávacia akcia sa napokon týkala vyše 10 miliónov vozidiel.