startstop

Téma dňa: zaujímavé modely Alpina, pokračujeme s Alpina B10 Biturbo

V ďalšej časti o zaujímavých modeloch od Alpiny sme prišli k tretej generácii BMW 5, z ktorej vychádzal aj výrobca z Buchloe. Model Alpina B10 Biturbo patril k tomu naj, čo ste si mohli ako derivát z generácie E34 kúpiť.

BMW E34 prišla na trh už v roku 1988. Upravený model od Alpiny prišiel takmer okamžite hneď po E34ke. Bol to model B10 3,5, ktorý vychádzal z vtedajšej najvyššej motorizácie BMW 535i. To však nebolo to naj, čo ste si od Alpiny mohli pod kapotu E34 kúpiť. I keď počas životnosti auta vyrobili viacero derivátov, od upraveného šesťvalca s pohonom všetkých kolies až po veľké V8 s 4,6-litrovým motorom, to naj malo názov Alpina B10 Biturbo.

Ako už názov napovedá, Alpina miesto jedného použila rovno 2 turbodúchadla. Koncom 80-tych rokov začali prenikať preplňované motory na viacero frontov a Alpina chcela opäť dokázať vyrobiť niečo exkluzívne. A tak pridala k atmosférickému 3,5-litrovému M30 motoru nie jedno ale rovno dve, vodocu chladené Garett T25 turbodúchadlá. V tej dobe bolo tým známe napríklad Maserati alebo Ferrari F40. A potom Alpina.

Automobilka B10 Biturbo predstavila svetu na marcovom autosalóne v Ženeve v 1989. Jej vývoj trval 2 roky, teda začal skôr, ako prišla na trh prvá E34ka. Náklady naň boli vo výške 3,2 milióna dolárov. Okrem karosérie modelu E34 totiž inžinieri prerobili snáď všetko, čo sa dalo. Odpovedala tomu aj cena, ktorá bola v tej dobe takmer dvojnásobná voči vtedajšej M5ke. Avšak automobil bol konkurenciou pre také Ferrari Testarossa alebo Lotus Omega. Vo svojej dobe opäť najrýchlejší sedan na svete.

Od základu zmenený motor

Motor dostal upravené piesty (znížený kompresný pomer na 7,2:1), ojnice, kľukový hriadeľ, iné tesnenie pod hlavu, upravenú samotnú hlavu, blok motora, pridané spomínané 2 vodou chladené turbodúchadlá, upravený mazací aj chladiaci okruh. Dokonca v interiéri ste mali ovládač na zmenu plniaceho tlaku, ktorý sa dal meniť od 0,4 do 0,8 bar. Špeciálna bola aj manuálna 5-stupňová prevodovka a vzadu bol 25 % samosvorný diferenciál s prídavným chladením. Úpravou prešli aj tlmiče, pružiny, ramená, brzdy s viacpiestikovými strmeňmi či výfuk. Kolesá dostali samozrejme dizajn Alpina a pneumatiky rozmer vpredu 235/45 a vzadu 265/40 R17.

V interiéri boli naviac špeciálne Alpina prešívania na sedačkách, plaketa s poradovým číslom či špeciálne budíky. Tie mali navyše digitálne ukazovatele na tlak a teplotu oleja v motore, preplňovací tlak v saní a teplotu oleja v zadnom diferenciáli.

Takmer 300 km/h

Samotné parametre motora boli na dobu svojho vzniku úchvatné. Maximálny výkon 360 k, krútiaci moment 520 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehlo za 5,6 sekundy a maximálna rýchlosť bola cez 290 km/h. Niekto hovorí až o takmer 300 km/h. V testoch dokonca namerlai zrýchlenie na 100 km/h za 5,2 sekundy na 200 km/h za 19,7 sekundy.

Výroba áut začínala v auguste 1989. Posledné kúsky prišli k zákazníkom v auguste 1994. Posledných 50 vyrobených kusov dostalo široké ľadvinky po vzore vtedajších V8 motorov, modré budíky a chladenie na brzdy. Posledný vyrobený kúsok dodnes vlastní priamo Alpina. Celkovo vyrobili 507 kúskov a dnes je vcelku náročné nájsť kúsok na predaj. Najlacnejší, ak sa nájde, nepodlieza hodnotu 40 tisíc eur. Jedna z najperspektívnejších a najzaujímavejších modelov, aké kedy z Buchloe vyšli.

Exit mobile version