Ďalší článok o Alpine a tentokrát model Alpina B5. Že čím je taká zaujímavá, aby sa objavila v tejto sérii článkov? Nebudem vás napínať. Je to kompresor, ktorý nenájdete len na vzduchové pruženie, ale priamo v motorovom priestore.
Predstavujem si tak situáciu v Buchloe v novom miléniu. No, vytvorili sme super rýchle auto s turbom, potom sme pridali druhé turbo, potom sme svet ohúrili dvojturbovým dieselom, čo vymyslíme tentokrát? A v tom okolo nich prefrčala americká V8 dopovaná kompresorom. Bingo! Šupnime do atmosféry kompresor. A tak vznikla Alpina B5 generácie E60.
Je pravda, že Alpina väčšinou svoje modely neupravovala tak, aby boli rýchlejšie, ako vtedajšie modely M. Avšak sem tam im ukĺzlo a zrazu ste mali pravého vlka v rúchu barančom. Po generácii E39 prišla E60, M verzia dostala neuveriteľný atmosférický V10. Alpina však zopakovala svoje nadšenie pre tvorbu exkluzívnych áut a tak zobrala verziu 545i s 4,4-litrovým osemvalcom bez preplňovania.
Alpina proste upravila na motore množstvo dielov, avšak tým najdôležitejším bolo pridanie kompresoru. Ten bol poháňaný priamo od kľukového hriadeľa. Keďže sa už písala doba moderná, manuálnu prevodovku by ste tu hľadali márne. Ani európska M5 ju nedostala, viac komfortnejšie orientovaná Alpina si o tom mohla nechať zdáť. Takže jej pripravili 6-stupňovú automatickú ZF prevodovku, avšak voči základu zosilnenú na prvých 2 rýchlostných stupňoch a s novým meničom krútiaceho momentu.
Šup tam kompresor
Z motora, ktorý pôvodne v atmosférickej verzii dával 333 koní tu Alpina vydolovala rovných 500 koní a skutočne impoznatných 700 Nm. Tomu krútiacemu momentu nemohla konkurovať ani amtosférická vysokootáčková V10 v M5 a tak na pružnom zrýchlení Alpina vždy M5ke „zdrhla“. Alpina opäť hrdo hlásala, že ide o najrýchlejší sedan a kombi na svete. Tentokrát to bolo spôsobené tým, že aj keď bola konkurencia veľká, tak všetci mali obmädzenú maximálnu rýchlosť na 250 km/h. Alpina však zrýchlila na 100ku za 4,7 sekundy, maximálka však ležala na hodnote 314 km/h. V dobových testoch dokonca pomalší kombík dokázal jazdiť až 319 km/h, sedan v realite prekračoval 320 km/h.
Brzdy dostali vpredu priemer 374 mm, vzadu 370 mm. Veľké brzdy potrebovali aj veľké disky, štandardom boli 19-palcové disky. Po facelifte v 2007 dokonca zväčšili disky na 20-palcové, avšak len pre sedan. Kombík už nemal vzadu priestor na tak veľké kolesá so šírkou plášťa 285 mm. Samozrejmosťou bolo decentné lipko vpredu, Alpina koberčeky, volant či čalúnenie. Avšak nekončíme.
Privítajme silnejšiu B5 S
V roku 2007 prišlo prekvapenie v podobe B5 S. Išlo o vylepšenú verziu, ktorá dostala ešte vyšší výkon, až 530 koní a 725 Nm. Zrýchlenie na 100ku sa skrátilo na 4,6 sekundy a maximálka podľa Alpiny vzrástla na 317 km/h. V realite však atakovala 330 km/h.
Sériovo boli tiež 20-palcové Alpina disky, príplatkový zadný difúzor bol k dispozícii len pre B5 S. V interiéri sa nič nezmenilo, všetko zostalo po starom. Určite netreba zabúdať na malé počty vyrobených kusov. Z bežnej B5 vyrobili 428 kusov sedanov a 119 kusov kombíkov. B5 S je raritnejšia, na svete existovalo 120 kusov sedanov a len 59 kombíkov. Koľko ich ešte v realite jazdí, je otázne. Avšak ceny týchto kúskov sú veľmi rozdielne. Horšie stavy s motorom pred repasom sa občas nájdu aj za 12 tisíc eur, pekné kúsky atakujú 30 tisíc eur.