Keďže všetky najzaujímavejšie modely z generácie 5 od Alpiny sme si už predstavili, nastal čas prejsť na iný modelový rad. Presuňme sa teda nižšie, na Alpina radu 3, ktorá začala už s prvou generáciou 3ky E21.
Samozrejme, každá Alpina je svojim spôsobom zaujímavá, jedinečná a vcelku raritná. Avšak v každom článku som sa snažil vybrať jednu najzaujímavejšiu Alpinu z tej konkrétnej generácie, aspoň z môjho pohľadu. Teraz prejdeme na menšie modely Alpina radu 3. Tie síce začíname od prvej 3ky generácie E21, avšak už aj predtým upravovala Alpina predchodcov v podobe série 02.
Avšak späť k E21. Keď BMW predstavilo nástupcu verzií 02, teda prvú oficiálnu 3ku generácie E21, po čase si do parády tieto autá zobrala aj Alpina. Najprv ponúkali len kity na úpravu jazdných vlastností alebo výkonu pre štvorvalcové motory. Avšak keď BMW predstavilo top verziu 323i so vstrekovaním, Alpina začala premýšľať nad rovnakým počtom valcov. A tak nám predstavili Alpinu B6.
Motor z väčšej 5ky
V tej dobe označenie nekorešpondovalo s označením auta. Dodatok hovoril o B6 2,8, teda o zdvihovom objeme. Základom je samozrejme top verzia 323i (vtedy o M sa ešte len uvažovalo), avšak motor pochádzal z väčšieho BMW 528i. Úpravou si prešli piesty Mahle, spaľovací priestor,zvýšený kompresný pomer a upravili aj vstrekovací systém. Originálne BMW 323i jazdilo so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou, Alpina pre B6 2,8 vybrala 5-stupňovú Getrag prevodovku.
Základný 2,8i motor v 528i produkoval 177 k, po úprave od Alpiny sme sa mohli rozprávať o čísle 200 k a 248 Nm. V tej dobe bez preplňovania to bola skvelá hodnota. Dokonca v 1981 prišla úprava zapaľovacieho systému, ktorý pomohol zvýšiť výkon na 218 k. A čo sa týka exteriéru? Samozrejme pribudli Alpina kolesá s priemerom 15 palcov, polepy či upravený podvozok od výrobcu. Predné brzdy dostali vetranie, tie zadné zostali nevetrané ako pri 323i. Vnútri ste mali Recaro športové sedadlá,odlišné budíky s logom Alpina. Príplatkovo bol k dispozícii Alpina spoiler.
Dynamika na úrovni Porsche
A čo dynamika? Alpina tvrdila, že zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne model za 7,5 sekundy. Testy v tej dobe dokázali tento údaj skrátiť na 6,9 sekundy. Maximálna rýchlosť oscilovala okolo 225 km/h. Pre výkonnejšiu verziu doplnili údaj o zrýchlení na 100 km/h za 7 sekúnd a maximálku 229 km/h. A keďže vieme, že to vždy Alpina podhodnotila, auto mohlo zrýchliť na 100ku za 6,5 sekundy. Niečo na úrovni vtedajšieho Porsche 911 3,0.
Aj keď si myslíte, že muselo ísť o drahú úpravu a málo predaných kusov, celkovo vyrobili za 5 rokov 533 kusov. To nie je až tak extrémne nízky číslo, keď z novších modelov vyrobili niekedy aj menej. Avšak odvtedy prešlo 40 rokov, tie autá nie sú a ak sa niekedy obajví na predaj, cena nebude pod 30 či 40 tisíc eur. Obzvlášť sa takéto autá predávajú v komunite a do voľného predaja sa veľmi nedostanú. Je totiž veľmi ťažké zistiť, koľko asi tak mohlo zostať pojazdných áut. Určite to nebude trojciferné číslo.