Keď si myslíte, že tu idem písať o vtedajšom 8-mičkovom BMW generácie E31, ste na omyle. Alpina B8 totiž reprezentovala to najmenšie, čo vtedy v Mníchove vyrábali, trojku generácie E36. Prečo však názov B8? Dozviete sa neskôr.
Po predchádzajúcej zaujímavej trojke od Alpiny, ktorú upravili na základoch vtedajšieho BMW M3, tu dnes príde opäť niečo zaujímavé. Alebo asi to najzaujímavejšie, čo kedy Alpina vyrobila. Model Alpina B8 totiž patril k tým autám, ktoré pod prednú kapotu dostali úplne niečo iné, ako v celej modelovej hierarchii bolo zvykom. To, čo je dnes štandardom pri driftéroch a amatérskych pretekároch, inštalácia V8 pod kapotu malej 3ky, to si vtedy zobrala na starosť Alpina. Preto aj názov B8.
Alpina po generácii E30 a predstavení E36 prišla s niekoľkými upravenými modelmi. Mali sme upravené 2,5-litrové motory na 3,0-litrový objem, prípadne z 2,8 na 3,2. Avšak to najzaujímavejšie prišlo v roku 1995. Alpina dostala na trh model B8, ktorý dostal 4,6-litrový atmosférický zážihový V8, upravený z BMW 540i. Nikdy predtým a ani potom v histórii značky neponúkla v jednom modelovom type iné motor, aký tam kedy originálne BMW dodávalo. Alpina upravovala objem, pridávala turbodúchadlá, kompresory, prípadne len jemne poladila motory, ale nikdy v živote okrem modelu B8 nevložila do karosérie motor s iným počtom valcov, ako sa tam objavoval.
V8 pod kapotou malej trojky
V tom je Alpina B8 tak jedinečná a samozrejme aj cenená. Patrí k tomu naj, čo automobilka vyrobila. Napríklad na začiatku pred inštaláciou motora musela Alpina spraviť 42 zmien na karosérii, aby tam motor mohla „zapasovať“. Zo štandardného objemu 4,0 upravili v Buchloe objem na 4,6. Keďže Alusil ani Nikasil ako povrchová úprava nedokázali jednoducho zbrúsiť a prevŕtať, BMW pre Alpinu vyrábalo motor s už zväčšeným vŕtaním. Samozrejmosťou sú teda iné Mahle piesty, upravené vačky si riadiaca jednotka. Potrebná bola tiež zmena olejového čerpadla, iný výfuk či katalyzátor. Práve kvôli inému výfuku mala Alpina B8 voči vtedajšej Alpine B10 s rovnakým motorom o 7 koní menej.
Celkový výsledok je 245 kW (333 k) a 470 Nm. Jedinou prevodovkou bola 6-stupňová Getrag aj z 540i. Pre vysokú záťaž upravili aj chladenie diferenciálu. Voči bežným M3 je totiž prídeľ krútiaceho momentu obrovský. Už pri 1 000 ot./min. má motor 350 Nm, čo bol vrchol absolútne najsilnejšej verzie BMW M3 EVO. Alpina B8 má upravené pruženie aj tlmenie, vychádzala z vtedajšej B3 3,2, v štandarde je trakčný systém a veľké predné brzdy.
Najrýchlejšia 3ka generácie E36
V interiéri nájdeme špeciálne Alpina budíky s digitálnym ukazovateľom teploty a tlaku oleja, plaketu a iné poťahy s volantom. Dynamika auta je na svoju triedu skutočne perfektná. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h Alpina potvrdila za 5,6 sekundy a maximálna rýchlosť bola viac ako 280 km/h. Avšak zrýchlenie pružné je mnohonásobne lepšie, ako vtedajšej M3, nakoľko pri zrýchlení z 0 na 100 km/h už auto strácalo trakciu. Celkovo vyrobili 221 kusov, a to je zaujímavosť, že zo všetkých karosárskych verzií. Mohli ste teda amť sedan, kupé, kabriolet aj kombi. Autá nikdy neboli lacné a keď sa dnes nejaké objaví na predaj, jeho cena ide nad 50 tisíc eur a je jedno, ktorá verzia karosérie to je. Toto je jednoznačne nesmierne zaujímavý youngtimer a stretnúť ho čo i len na zraze je veľká vzácnosť.