Cesty nevyspytateľného Ruska, krásne scenérie, kúpanie sa v Bajkale, každodenná improvizácia a Škoda Fabia. Toto všetko a ešte omnoho viac priniesla dvojici odvážlivcov, Eugenovi a Dávidovi, ich spoločná cesta. Cesta, ktorá merala viac ako 26 tisíc kilometrov, začínala v Košiciach a končila až v ďalekom Vladivostoku. Pozrime sa bližšie na ich spoločné dobrodružstvo.
Vlak vymenili za auto
Eugen Fomkin sa viac ako tri roky chystal a plánoval absolvovať bájnu Transsibírsku magistrálu vlakom, no pracovné povinnosti mu nedovoľovali jeho plán uskutočniť. V roku 2018 však Eugenove plány dostali reálne kontúry, aj keď bolo treba zameniť dopravný prostriedok. Eugen sa dozvedel, že je možné dlhočiznú magistrálu absolvovať aj autom. Cestná sieť v Rusku v oblasti magistrály je už nejaký čas vybudovaná a tak nič nebránilo tomu prejsť aj ázijskou časťou Ruska až po finálny bod trasy – mesto Vladivostok.
Nie je predsa auto ako auto
Po niekoľkomesačnom bádaní po informáciách prišla na rad aj neľahká voľba – zvoliť správne vozidlo na expedíciu. Preto vysvitla otázka, ktoré auto je to správne na takto dlhú trasu ? Bolo nutné uvažovať nad autom, ktoré zvládne cestu až k brehom Japonského mora a späť, ideálne bez poruchy. Ak nejaká porucha nastane, musí posádka mať vždy po ruke svoj “plán B”.
Eugen sa teda rozhodol osloviť viacerých distribútorov vozidiel po Slovensku a požiadať o zapožičanie, no dostal iba odmietavé odpovede. A tak našiel správnu odpoveď hneď pod oknami svojho domu.
Rozhodol sa, že na 26 tisíc kilometrovú cestu sa vyberie svojou Škodou Fabia, ktorú pôvodne kupoval na cesty na chalupu.
Eugena teda čakala výzva gigantických rozmerov. Zvládnuť 26 tisíc kilometrov v malom, mestskom autíčku, s tromi valcami pod kapotou a legendárnou skratkou HTP na zadnom kufri. Práve preto dostala táto expedícia názov @NADORAZ.
A ako sa na palubu HTPčky dostal Dávid ? Dávid je študent Strednej umeleckej filmovej školy a tak sa cez správu na Instagrame ponúkol, že celú túto cestu zdokumentuje.
Vytúžený deň D
Štart expedície bol naplánovaný na sobotu, 27.apríla 2019. Na štarte odvážnej cesty nechýbala rodina, fanúšikovia čí médiá. Po splnení PR povinností sa posádka vydala na cestu plnú dobrodružstiev a svoju prvú noc strávili v lacnom hoteli v meste Ľvov. Trasa expedície pokračovala ďalej cez rieku Volga a mesto Kazaň. Ubytovanie v Kremli atakovalo štvorciferné sumy a preto sa plány jazdy menili z hodiny na hodinu.
Ako ubiehali kilometre, nesmeli chlapci zabudnúť aj na prestavovanie svojich ručičiek na hodinkách. Veď predsa táto náročná cesta ich viedla cez 9 časových pásiem. Absolútne vyčerpanie a kríza prišli v meste Čeľabinsk, na ôsmy deň jazdy po zhruba 3900 kilometroch. Bolo treba nájsť odhodlanie a čerpať zo skrytých rezerv.
Kazachstan a kruhový objazd
Skratka cez Kazachstan sa prihodila jedným spontánnym nápadom a rozhodnutím, použiť iný výjazd na kruhovom objazde, než bolo pôvodne v pláne. Po zaujímavej a dlhej hraničnej kontrole padlo ďalšie významné rozhodnutie – navštíviť hlavné mesto Kazachstanu s novým názvom Nursultan. Benzín za 35 centov, kvalitné a prázdne diaľnice, nádherné scenérie, ale aj žlté stepi navôkol potvrdzovali správnosť rozhodnutia použiť zjazd na Kazachstan. Po takmer 5000 kilometroch stále všetko držalo na svojom mieste a Fabia ukrajovala desiatky a stovky kilometrov stále v dobrej kondícii.
Po 4 dňoch strávených v Kazachstane sa expedícia opäť vrátila na územie Ruska, do pohoria s názvom Altaj. Stovky kilometrov horských ciest a na ich okrajoch kravy, kone, ovce ale aj ťavy, ktoré robili spoločnosť posádke smerom na hranice s Mongolskom. Práve na tomto mieste objavili Eugen a Dávid jedno z najúchvatnejších miest celého roadtripu. Drevená chatka na brehu rieky, iba štyri steny, jedna žiarovka a nekonečný pokoj.
Bajkal, nástrahy počasia a konečne Vladivostok
Na ceste na ďaleký východ sa ukázala aj nevyspytateľnosť počasia v Rusku. Miestami 30-stupňové teploty sa striedali s hustým snežením a neprejazdnými cestami, ktoré preverili schopnosti posádky Fabie na letných pneumatikách. Posádka zvládla všetky nástrahy počasia a ciest aj 2500 kilometrovú trasu cez Krasnojarsk a Irkutsk. Na konci tejto cesty na posádku čakala najväčšia zásobáreň sladkej vody na svete – jazero Bajkal.
Po otužovaní a krátkej prestávke sa expedícia posunula ďalej a nasledovalo ďalších 2000 kilometrov cez Sibír. Veľká porcia kilometrov bez istoty a ako takej siete čerpacích staníc otestovala nervy posádky. No kvalitné cesty boli obrovským prekvapením a už o tri dni prišlo na radu ďalšie mesto – Chabarovsk. Od Chabarovsku je Vladivostok v podstate “na skok”, pre predstavu ako jedna otočka Košice – Bratislava – Košice.
Na 25. deň cesty expedícia dorazila do svojho cieľa, mesta Vladivostok. Po piatich dňoch strávených vo Vladivostoku posádka hodnotila tento strávený čas pozitívne: “Po celý čas sme si užívali vôňu mora, civlizáciu, plné cesty aj pravostranné autá z Japonska. Samozrejme, nenechali sme si ujsť aj prejazd cez dva visuté mosty, ktoré tvoria dominanty mesta, či impozantné oceanárium na ostrove Russkij.”
Návrat domov
Cesta domov na Slovensko sa niesla v inej nálade. Napätie opadlo, cieľ bol splnený a očakávania prekonané. Preto pozornosť posádky bola upriamená na miesta a situácie, ktoré zostali neprebádané v prvej polovici cesty. Divokosť ruských ciest sa potvrdila, aj keď sa našli aj svetlé výnimky, ako napríklad mesto Krasnojarsk. Významným bodom cesty domov bola aj návšteva mesta Jaroslavľ a miesta leteckej tragédie hokejistov. Hokejisti Lokomotivu Jaroslavľ zahynuli ešte v roku 2011 a cieľom bolo uctiť si pamiatku celého tímu, ale aj našej hokejovej legendy – Paľa Demitru.
12 jún 2019 sa zapísal do denníka expedície @NADORAZ ako druhým dňom D. Posádka Škody Fabia HTP dorazila do cieľa, na to isté miesto, z ktorého štartovala na dlhú trasu po Transsibírskej magistrále. Po 48 dňoch opäť expedíciu vítali doma rodiny, fanúšikovia a médiá a nechýbalo ani šampanské. “Ako sa nakoniec ukázalo, roky podceňovaný trojvalcový motor s označením HTP zvládol túto cestu na jednotku. Jediným servisným zásahom na ŠKODA Fabia počas celej cesty bola výmena oleja v meste Chabarovsk. A aby som nezabudol – výmena žiarovky v interiéri,” dodal s úsmevom dobrodruh a majiteľ legendárneho vozidla.
Ak by sme túto cestu zhrnuli do jednoduchej štatistiky, trvala 48 dní, merala 26000 km, každé koleso vozidla sa otočilo zhruba 17 miliónkrát, posádka precestovala 9 časových pásiem a spálila 1800 litrov benzínu.
Poznám vacsich “bláznov” Pavol Pavolsson a Ivana Qondisile Kohútová a ich cesta okolo sveta na Corse B 1,0 https://www.facebook.com/togetheronroads/