Piloti vo Formule 1 musia toho zvládnuť o dosť viac ako by ste si mysleli. Čo všetko ovládajú a akú funkčnosť majú tlačidlá na volante?!
Volant hneď na prvý pohľad nevyzerá vôbec jednoducho, má 25 tlačidiel, spínačov, pádla na riadenie za volantom a displej. Dokáže zvládnuť až neuveriteľných 13 triliárd alebo inak miliárd biliónov funkcii (13.000.000.000.000.000.000.000). Päť tlačidiel z nich mení nastavenie bŕzd formuly, tým pádom pilot môže presunúť vyváženie zozadu dopredu a aj opačne. Taktiež optimalizovať vyváženie pre jednotlivé zatáčky, nastavovať si dokáže aj intenzitu brzdenia motorom alebo upraviť silu brzdného účinku, čo znamená dynamickú zmenu vyváženia podľa toho ako pilot silno brzdí.
Nie je len taká hračka
Tri tlačidlá slúžia na úpravu diferenciálu, prenos točivého momentu medzi zadnými kolesami, pre začiatok, vrchol a výjazd zo zákruty. Ostatné tlačidlá ovládajú napríklad nastavenie pohonnej hmoty, aktiváciu rádia, obmedzovače v boxoch alebo aj nastavenie výmeny pneumatík na suché alebo mokré podľa aktuálneho počasia. Je až neuveriteľné čo všetko dokáže pilot z auta ovládať vďaka volantu. Ak pilot potrebuje viac výkonu dostane od inžiniera pokyn, aby nastavil konkrétnu mapu motora a niekoľko tlačidiel nastavil do polohy aby auto dosiahlo lepší výkon. Okrem rýchlosti a zaradeného rýchlostného stupňa pilot vidí na displeji aj teplotu pneumatík, čo je dosť dôležité, alebo aj svoj aktuálny čas kola.
Od roku 2018 dostali volanty povinne iba jednu spojku pod volantom, kým boli dve tak pilot pustil jedno pádlo do momentu záberu spojky a druhé pádlo držal a pustil ho až keď zhasli červené svetlá pri štarte.
Prekáža svietiaci displej počas nočného závodu?
V roku 2021 v Abú Dhabí kde sa konal prvý závod v tme pod umelým osvetlením, displej svietil moc silno až pilota boleli oči. Dokonca na helme vytváralo rôzne tiene a pilotovi to bránilo v sústredení. Helmy sú už dnes vyrábané s antireflexnými sklami a displeje sú upravené tak, že sa dá korigovať intenzita svietenia.
Pilot vo Formule 1 si preraďujú pádlami, ktoré sa skrývajú za volantom. Môžu použiť pravé pádlo pri preraďovaní hore a ľavé pri preraďovaní dole alebo použiť iba jedno pádlo a preradiť tým že si ho priťahuje k sebe a podradiť tlačením smerom od seba.
Z akého materiálu je volant vyrobený a koľko taký volant stojí?
Volant F1 sa vyrába z piatich hlavných materiálov, ktorými sú uhlíkové a sklenené vlákno, kremík, titán a meď. Elektrické konektory, uhlíkový kryt, obvody alebo aj samotné riadenie sú vyrábané v továrniach tímu. Iba displej a základná doska s plošnými spojmi sú spoločné so všetkými tímami F1. Zložiť takýto volant trvá 80 hodín. Pilot má k dispozícii za jednu sezónu aj štyri či päť volantov. Samotná cena volantu F1 sa pohybuje od 150.000 do 180.000€.
Niečo zaujímavé nakoniec
Prvý posilňovač riadenia bol použitý v roku 1988. Okrem iného má vodič k dispozícií aj tlačidlo Drink kedy sa môžu piloti napiť vody, do ktorej sa na začiatku závodu dáva aj ľad aby sa dala piť aj pri konci závodu, keďže sa počas jazdy zohrieva.