Trabant zrejme poslúžil ako inšpirácia v Tunisku: Wallys Iris je ručne skladané SUV z laminátu, ktoré má rovnaké ambície ako východonemecká legenda.
Trabant je v krajinách bývalého Východného bloku legendou. Hoci jeho technické riešenia nepatrili medzi najvyspelejšie alebo dokonca najbezpečnejšie (nádrž priamo nad motorom), no jedno mu nikto neuprie – patril medzi autá, ktoré ľudí v našom regióne postavilo na kolesá. Nie je preto veľkým prekvapením, keď sa tu a tam objaví informácia o aute, ktoré sa inšpirovalo práve ním. No tá najnovšia je zaujímavá hneď z niekoľkých dôvodov.
T ako Tunisko
Prvým z nich je krajina pôvodu. Nie je to Nemecko, Poľsko či iná bývalá totalitná krajina. Nie je to dokonca vôbec európska krajina. Trabant zrejme učaroval tuniskej automobilke Wallys, ktorá si modelom Iris sľubuje rovnaké ciele, ako mal práve Trabant: priniesť lacnú mobilitu obrovským masám ľudí.
Hoci Tunisko nepatrí k najchudobnejším krajinám Afriky, pre miestnych obyvateľov predstavuje kúpa nového automobilu významný výdavok: predaj vozidiel z dovozu je totiž zaťažený až 50-percentným zdanením. Logicky, záujemcovia o vozidlo preto inklinujú k trhu s ojazdenými autami alebo k domácim produktom. A jedným z riešení je domáca automobilka Wallyscars založená dvoma bratmi, ktorej korene siahajú do roku 2006.
Ich najnovší model Iris na prvý pohľad pripomína mix medzi Trabantom a Jeepom Willys. Koniec koncov, meno automobilky zrejme hovorí samé za seba… Ide o malé SUV s dĺžkou 3,9 metra, šírkou 1,7 metra a výškou 1,65 metra. Ľahká laminátová karoséria zaručuje pohotovostnú hmotnosť len 940 kilogramov, pričom Iris dokáže odviezť ďalších 600 kilogramov a pripojiť príves do 680 kilogramov.
Elektromobilitu nečakajte
Pod kapotou laminátového SUV sa nenachádza elektromotor a batérie, ako je aktuálnym trendom. Namiesto toho Iris poháňa poctivý 1,2-litrový trojvalec s výkonom 61 kW (82 koní), ktorý dodáva Peugeot. Z nuly na 100 kilometrov za hodinu má zrýchliť za 13,2 sekundy a maximálne dosiahne 158 kilometrov za hodinu. Normovaná spotreba pridom dosahuje 6,5 litra na 100 km.
Laminátová karoséria, šasi a francúzske levie srdce sú následne zmontované ručne v tuniskom závode, ktorý zamestnáva približne 120 ľudí. Hlavným argumentom je však cena: v základnej výbave sa predáva za 13-tisíc dolárov, teda v prepočte necelých 11-tisíc eur. Za príplatok je možné pestrými farbami prispôsobiť ako interiér, tak exteriér. K dispozícii sú LED svetlá, parkovacie senzory, cúvacia kamera či dokonca plátená strecha. V interiéri si záujemcovia môžu priplatiť za infotainment s dotykovým displejom či extra reproduktory.