Hlasné a športové výfuky sú v dnešnej dobe zriedkavé. Upraviť si ich však môže každý, ale pozrieme sa na autá s upraveným výfukom od výroby v rôznych kategóriách. Kto sa stal víťazom hlučných výfukov?
Magazín Car & Driver z Austrálie zverejnil výsledky testovania hladiny akustického tlaku pri voľnobežných otáčkach, pri rýchlosti 110 km/h a aj pri akcelerácii jednotlivých áut. Hladina akustického tlaku je veličina zvukovej energie vydávanej zdrojom hluku, ktorá sa meria v decibeloch (dBA). Rebríček sa zameriava na to, aký zvukový komfort dané auto ponúka pri rôznych rýchlostiach.
Kategória kupé – Porsche 911 GT3 RS 2016
Víťazom kategórie kupé sa stalo nemecké Porsche 911 GT3 RS z roku 2016. Pôsobí veľmi športovo a brutálne, je zrejme jasné, že takéto auto dokáže vyčariť úsmev na tvári. Už na voľnobežných otáčkach je krásne počuť burácanie vidlicového šesťvalca. Po stlačení plynového pedálu na podlahu dosiahlo GT3 RS hodnotu hluku na 108 dBA. V tomto prípade je to hodnota, pri ktorej by vám lekár odporučil štuple do uší.
Kategória kabriolet – McLaren 720S Spider 2019
V kategórii kabriolet niet divu, uspela konvertibilná verzia 720S a je samozrejme hlučnejšia ako verzia s pevnou strechou. Kabriolet je až o 4 decibely hlučnejší a dosiahol hodnotu 99 dBA.
Kategória targa – Chevrolet Corvette ZR1 2019
Najhlučnejšou Corvettou sa stala verzia ZR1 z roku 2019. Aj vďaka veľkej štvorici koncoviek na zadnej časti, ale hlavnú zásluhu má na tom preplňovaný 6.2-litrový osemvalec s výkonom 563 kW (765 koní) s pohonom zadných kolies. Hodnota hluku sa namerala na úrovni 99 dBA.
Kategória hatchback – Mini Cooper JCW GP 2021
Možno mnohí čakali, že víťazom tejto kategórie sa stane Hyundai i30N, ktorý je veľkým konkurentom verzie JCW GP. Mini Cooper dokáže svojim zvukom zahanbiť aj niektoré športové kupé. 2.0-litrový štvorvalec, ktorý sa ukrýva pod kapotou pochádza od spoločnosti BMW. Výsledkom merania je hodnota 93 dBA.
Kategória SUV – Range Rover Velar SV
Vo výbave SVAutobiography Dynamic znie Velar neuveriteľne. Poháňaný je preplňovaným 5.0-litrovým osemvalcom. Aj vrátane ťažkej váhy dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. Po zošliapnutí plynového pedála namerali hodnotu 89 dBA.
Kategória sedan – Remíza medzi dvomi Nemcami?!
Mercedes-AMG C43
Je to síce nečakané a prekvapivé, ale trieda C vo verzii C43 AMG je hlučnejšia ako o dosť výkonnejšia C63 S. Výkonom sa porovnávať nedajú, lenže 3,0-litrový šesťvalec v decibeloch porazilo 4,0-litrový osemvalec. Výsledkom bolo 88 dBA.
BMW 840i Gran Coupe
Nerozhodné výsledky medzi sedanmi skomplikovala 840i Gran Coupe. Austrálsky magazín Car & Driver trvá na tom, že napriek svojmu názvu Gran Coupe sa 840i považuje za sedan. Za hodnotu hluku na 88 dBA sa postaral 3,0-litrový radový turbomotor a prekvapivo produkuje vyšší akustický tlak ako V8.
Kategória pickup – Ford F-150 Raptor 2019
702-koňnový Ram 1500 TRX stanovil nový výkon pre kategóriu pickupov, keď bol uvedený na trh minulý rok. Lenže prichádza na scénu Ford F-150 Raptor a pri hodnote 88 dBA je o osem decibelov hlasnejší ako Ram. Ford ale prichádza s novým pravdepodobne ostrejším Raptorom pre rok 2021 vo verzii TRX-fighting a možno sa dočkáme ešte hlučnejšieho pickupu.
Kategória dodávka – Mercedes-Benz Sprinter
Na záver sa dostávame aj k dodávkam. Prekvapivo vo verzii 3500XD je dodávka Sprinter skutočne hlučná aj keď sa jedná o 3.0-litrovú turbodieslovú V6. Dvojitá zadná náprava a vysoký podvozok príliš aerodynamickému hluku nepomáha. Keďže sa jedná o nákladné vozidlo, krásnu symfóniu bohužiaľ nečakajte, ale napriek tomu sa hodnota hluku vyšplhala na 84 dBA.