Hoci Audi e-tron GT a Porsche Taycan zdieľajú množstvo spoločných dielov, ide o úplne odlišné autá, zamerané na inú klientelu. Aké sú teda rozdiely?
Audi sa s novým elektrickým modelom e-tron GT na prvý pohľad zameriava na Teslu Model S, no v skutočnosti má ešte vážnejšieho konkurenta, a to dokonca z vlastnej kuchyne. Neprekvapí, že je ním koncernový brat – Porsche Taycan. No napriek tomu, že zdieľajú rovnakú platformu a množstvo iných dielov, ide o inú koncepciu elektromobility. V čom je teda lepšie Audi a v čom Porsche? Na túto otázku sa pri priamom porovnaní zamerali kolegovia z britského magazínu Carthrottle. Obe autá porovnávali v celkovo 6-tich kategóriách:
Vzhľad
Začneme veľmi subjektívnou hodnotiacou kategóriou. Záleží, čo preferujete, no za nás v redakcii sme sa zhodli s kolegami v Carthrottle, že Audi je predsa len o niečo agresívnejšie. Porsche na druhej strane pôsobí s oblejšími tvarmi o čosi mierumilovnejšie, než v skutočnosti je.
Pohon
Základná verzia e-tronu GT sa presne zhoduje s Taycanom 4S, a teda výkon 350 kW (476 k), respektíve 390 kW (530 k) s overboostom. Obe verzie poháňajú dva elektromotory, vďaka čomu dosahujú stovku za 4,1 sekundy. Ak vám to nestačí, je tu RS, ktoré je ekvivalentom k Taycan Turbo.
Obe autá púšťajú posádke umelo vytvorený zvuk motora cez reproduktory s cieľom poskytnúť vodičovi spätnú väzbu na plyn, hoci každé auto to rieši tak trochu po svojom. Taycan využíva upravenú nahrávku spaľovacieho motora, zatiaľ čo E-Tron GT používa množstvo vzoriek vrátane elektrického skrutkovača (áno).
Zhoda panuje aj v prípade nabíjania či dojazdu. Obe autá poskytujú prakticky totožné hodnoty na papieri, ako napríklad nabíjanie výkonom 270 kW či dojazd na úrovni 450 – 500 kilometrov. Preto je v tomto prípade nemožné určiť víťaza a teda – remíza.
Ovládanie
Elektromobily sú známe svojou vysokou hmotnosťou kvôli použitým technológiám a iné to nie je ani v tomto prípade. Audi váži približne 2,2 tony, čo sa prejavuje aj na jazdných vlastnostiach. Audi sa to snaží regulovať dodatočnými technológiami, ako napríklad príplatkové natáčanie zadných kolies či adaptívny vzduchový podvozok. Napriek tomu je e-tron GT na limite charakteristický sklonom k nedotáčavosti, hoci v bežných sitáciuách auto reaguje pomerne mrštne.
Na druhej strane, Taycan je o niečo viac orientovaný na pôžitok z jazdy, čomu nasvedčuje aj nižší prevod riadenia oproti Audi – 14.2:1 pre Porsche verzus 15,4:1 v Audi. Víťazom sa teda stáva Taycan.
Komfort
V tejto kategórií sa ale naladenie Audi ukáže ako výhoda. Automobilka už počas online predstavenia modelu tvrdila, že e-tron GT je zamerne naladený tak, aby dbal primárne na komfort. Audi navyše lepšie tlmí rôzne typy povrchov, kde na druhej strane stráca ostrejšie naladenie Porsche. No ani Porsche Taycan nie je nepohodlné auto.
Interiér
Audi bolo niekedy považované za tvorcu najlepších a najkrajších interiérov v priemysle. Na druhej strane, dnes interiérom autám so 4 kruhmi na kapote dominujp skôr ostré agresívne hrany a displeje na každom rohu.
Porsche je o čosi tradičnejšie a aj taký elektromobil má pre automobilku typických 5 budíkov. Uhladenejší a čistejší dizajn palubnej dosky Taycanu pôsobi elegantnejšie a menej rušivo, rovnako tak aj zapracovanie displejov. Víťaz je teda Porsche.
Praktickosť
Napriek veľkým vonkajším rozmerom je vo vnútri Taycanu prekvapivo málo miesta – zadný batožinový priestor má objem len 366 litrov oproti 405 v Audi. Nevýhodou oboch áut je veľmi malý nakladací priestor, no kvôli dynamickému dizajnu je potreba spraviť kompromisy… Predný batožinový priestor má 85 litrov, čo je o 4 viac ako Audi.
V oblasti jednoduchosti ovládania vyhráva znova Audi. Hoci Porsche je zvnútra krajšie, inžinieri stavili na rôzne moderné spôsoby, ktoré nie sú práve užívateľský príjemné – jeden príklad za všetkých je ovládanie výduchov klimatizácie. Víťaz je teda Audi.
Záver
Označiť jednoznačného víťaza je v tomto prípade nemožné. Obe autá vynikajú vo svojich špecifických oblastiach, ktoré viac-menej korešpondujú so zameraním na cieľovú skupinu. Audi je naladené komfortnejšie, s Porsche si ale za volantom užijete o čosi viac. Môže rozhodnúť cena, no ani rozdiel medzi oboma autami nie je taký výrazný, aby to stálo za reč…