Na svete snáď nie je automobilky, ktorá by vo svojich depozitoch neukrývala nejaký ten utajený koncept či prototypy. Výnimkou nie je ani BMW. Aj napriek tomu, že väčšina konceptov a prototypov z dielne automobiliek nakoniec neuzrie svetlo sveta, patria to histórie a formujú budúcnosť. Pozrime sa spoločne na zopár kúskov z vývojového centra BMW M CSL.
Pre fanúšikov automobilky BMW bude označenie CSL určite evokovať istú prestíž. Veď toto označenie niesli tie najlepšie modely značku. Medzi ne patrili aj špeciálne modely a prototypy ovplyvnené vtedajším svetom motoršportu, v ktorom má automobilka viac ako bohaté skúsenosti. Dnes sa spoločne pozrieme na štryi prototypy, ktoré sa (bohužiaľ) nedostali do produkcie.
BMW M3 CSL Prototyp E46 V8
Model M3 CSL generácie E46 patrí medzi to najlepšie z moderných BMW. Právom tento model považuje široká automobilová verejnosť za jedno z najlepšie zvládnutých šoférskych áut aké kedy jazdili po tejto planéte. Pod kapotou sa nachádzal 3,2 litrový radový šesťvalec s výkonom 360 koní a oproti štandardnému modelu mal tento špeciál menej o viac než 100 kilogramov. Pri týchto parametroch naskakujú zimomriavky.
No mohlo to byť ešte lepšie. BMW totižto pracovalo aj na verzii E46 CSL ale s motorom V8 z modelu M5 E39. V modeli M5 tento motor naladili na výkon 400 koní, no v prototype M3 CSL ho naladili na 430 koní. Do reálnej produkcie sa tento model nikdy nedostal, ale aj napriek tomu užitočne poslúžil. Jeho vývoj napomohol vzniku motorov pre model M5 E60 a M3 E92.
BMW M6 CSL Prototyp E63 V10
Veľmi podobne ako M3 CSL rovnako aj M6 CSL s označením E63 získala svoje opodstatnenie, no do reálnej produkcie nenakukla. Poslúžila však ako testovací prototyp aktívnej aerodynamiky nových BMW M modelov. To možno vidieť aj vďaka použitému výsuvnému zadnému spojleru na zadnom veku batožinového priestoru. Okrem spojlera pridali aj aktívny splitter predného nárazníku. Ten sa v prípade potreby vedel prispôsobiť a zvýšiť prítlak, prípadne znížiť odpor vzduchu.
Pod kapotou sa nachádzal motor s objemom 5,0 l V10. Toho sa vývojári nijako nedotkli a nemenili ani jeho výkon 507 koní. Vozidlo okrem aktívnej aerodynamiky dostalo odľahčenie a zakrytovanú spodnú časť vzadu. Tá pomáhala zlepšiť prítlak a stabilitu vo vysokých rýchlostiach. Motor spolupracoval s dvojspojkovou DCT prevodovkou, ktorá našla svoje využitie aj v ďalších modeloch M-divízie.
BMW M2 CSL Prototyp F87
Rok 2018 priniesol verziu BMW M2 Competition. Táto nadupaná verzia ponúkala výkon 410 koní a krútiaci moment 550 Nm. Vtedy šlo o bezkonkurenčne jedno z najlepších áut vo svojej triede. Aj napriek tomu sa stále ozývali hlasy a volali po ešte vyššom výkone. A tak sa inžinieri z divízie BMW M dali znovu do práce. Vďaka komponentom z modelu M4 GTS vznikol model M2 CSL. Navýšený výkon dosahoval až 450 koní.
Ideálne rozmery modelu M2, karbónové sedadlá a palubná doska, vnútorný rám a aj zadné krídlo z karbónu. K tomu pripočítajme ešte karbon-keramické brzdy a máme ideálne auto. Model M2 CSL vyvíjali súbežne s modelom M2 CS. CS sa na svet dostal, no CSL nie.
BMW M5 CSL Prototyp E60 V10
25. narodeniny modelu M5 chcelo BMW osláviť v skutku impozantne. Práve modelom M5 CSL. No nejako si to nakoniec rozmysleli. M5 CSL dostala do vienka monštruózny atmosferický motor V10 s objemom 5,5 litra a výkonom 630 koní pri 8 750 otáčkach za minútu.
M5 CSL dominovala svojim výkonom a rovnako aj svojou váhou. Boľa podstatne ľahšia ako klasický model M5. Zadné sedadlá by ste v tomto modeli hľadali zbytočne. K nim pribudla strecha z karbónu, športové sedadlá dodalo Recaro a zrazu na váhe ubudlo 150 kilogramov. Je veľkou škodou, že na svet sa dostal iba jediný exemplár.
Pri pohľade na všetky tieto skvosty sa tlačí slza do očí. Dôvodom je to, že sa nikdy nedostali do produkcie a my sme tak prišli o možnosť kochať sa nimi, v lepšom prípade si v nich užiť jazdu. Tak či onak, každá z automobiliek ukrýva vo svojich depozitoch koncepty a prototypy, ktoré stojí za to občas svetu ukázať.