Domov Lifestyle Pred dvadsiatimi rokmi prišlo na trh prvé BMW X3

Pred dvadsiatimi rokmi prišlo na trh prvé BMW X3

Spočiatku nenávidená, dnes milovaná. BMW X3 nebolo vždy oku lahodiacim vozidlom, ktoré bolo v hľadáčiku, no teraz oslavuje 20 rokov.

Vôbec prvým SUV, ktoré zišlo z linky mníchovskej automobilky BMW, bola X5 generácie E53. To sa písal rok 1999. Prvé kusy ako tradične šli do Severnej Ameriky, v nasledujúcom roku  2000 sa vozidlo začalo dovážať aj do Nemecka.

V týchto rokoch bola spoločnosť ešte viac konzervatívnejšia, než je tomu teraz. V ponuke bavorskej automobilky boli legendárne modely ako rad 7 (generácia E38), sedan BMW radu 5 (E39) a do ponuky sa pomaličky dostával facelift radu 3 (E46). SUV modely neboli vždy tak na výslní, ako je tomu teraz. Z počiatku o takéto autá nemal takmer nikto záujem. Časom sa však zistilo, že aj takéto typy áut majú svoje opodstatnenie. Terénne vozidlá totiž väčšina vtedy brala ako auto, ktoré sa nebojí terénu a zašpinenia náprav.

BMW X5 bolo v tých časoch pre európsky trh naozaj veľkým autom. Dnes s dĺžkou 4,6 metra by išlo o menšie SUV. Myšlienka menšieho brata pre X5 nabrala na obrátkach už v roku 2003, kedy BMW na autosalóne v americkom Detroite predstavilo koncept xActivity. Typové označenie však nebolo SUV ale SAV a teda vozidlo pre aktívnych užívateľov. Koncept disponoval priestranným interiérom, dobrým výhľadom a pohonom všetkých štyroch kolies. Koncept bol naozaj futuristický, no sériová podoba nabrala konzervatívnejšie tvary.

ssangyong-torres-evx
Priekopník doby

Prvé BMW X3 nieslo interné označenie E83. Disponovalo technológiou z radu 3 E46 a pohon všetkých kolies xDrive. Touto technológiou boli vybavené všetky motorové verzie. Medzi prvými agregátmi boli pochopiteľne benzínové a dieselové šesťvalce. 2.5i mal výkon 141 kW/192 koní, väčší 3-litrový benzín 170 kW/231 koní. Dieselový 3.0d disponoval niečím medzi – 150 kW/204 koní. Postupom rokov sa výkony zvýšili v závislosti od motorizácie na 160 až 210 kW, teda 218 až 286 koní. Neskôr X3 dostala označenie xDrive30d a xDrive35d. V ponuke však figurovali aj štvorvalce, ako benzínové, tak aj dieselové s výkonmi od 105 kW/143 koní po 130 kW/177 koní.

Časom sa modelu X3 začalo dariť a zákazníci mu prichádzali na meno. Jazdné vlastnosti boli dobré, no kritiku zožalo hlavne nekomfortné odpruženie spojené s príliš vysokou cenou. Výroba prvej generácie bola ukončená 31. augusta 2010 s celkovým počtom 614.824 kusov. Dá sa povedať, že X3 bola priekopníkom v segmente malých SUV, keďže jej tradiční konkurenti Audi Q5 a Mercedes-Benz GLK sa na trhu objavili až v roku 2008.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMegane R.S. Ultime uzatvára históriu Renault Sport
Nasledujúci článokŠéf Citroënu: elektromobily zabijú SUV. Jedno nové však dostalo slovenské ceny