30 rokov je dlhá doba. Ford Mondeo však v minulom roku „oslávil“ svoj koniec bez adekvátneho nástupcu. Ako sa však zrodil?
Ford Mondeo sa stal celosvetovo najúspešnejším modelom americkej automobilky. Zrod a pásovú výrobu závodu Ford hádam ani nie je potrebné viac špecifikovať. Aj model Mondeo dopomohol automobilke k prežitiu krízy z roku 2008, keď sa stal jedným z hlavných ťahúňov pre globálne fungovanie automobilky.
Zrod legendy
Všetko sa začalo už v roku 1985. V tejto dobe trhu vládol model Sierra, ktorý sme mohli nájsť aj v našich končinách u pár vyvolených. Toho istého roku sa svetu predstavoval model Scorpio a pred dverami taktiež stála štvrtá generácia modelu Escort. Išlo o celosvetovo úspešné modely, no bolo potrebné aj hľadieť do budúcna. Dať lepšiu technológiu vyhovujúcu celému svetu, vylepšiť o niečo dizajn tak, aby bol vhodný pre USA, Európu a Japonsko.
Vízia bola jednoduchá. Navrhnúť jedno auto tak, aby s menšími úpravami vyhovovalo všetkým krajinám a ušetrí sa množstvo peňazí. Časom sa svet začal konsolidovať, a začalo sa viac dbať na emisie a bezpečnosť posádky. Najviac týmto smerom sa uberali japonské automobilky, kde sa konfigurácie od trhu veľmi nelíšili. Americký Ford išiel cestou World Engineering Release System, kde boli všetky informácie a vývojové postupy sústredené do počítačovej databázy a konštruktéri v servisoch tak mali prístup k vozidlu ihneď a všade.
Viacero skíc, jeden víťaz
Hlavnou témou bol, pochopiteľne, dizajn samotného auta. Sierru malo nahradiť práve Mondeo. Sierra mala výbornú aerodynamiku s odporom 0,34, no problémom však bola stabilita pri bočnom nárazovom vetre. Tieto problémy sa Fordu podarilo vyriešiť. Ohľadom tvaru, akým pôjde Mondeo, sa však špekulovalo veľmi dlho. Manažérom celého projektu bol Manfred Lampe, ktorý sa na tejto stoličke držal od roku 1986 do 1992. Padol rad návrhov, ako by vozidlo mohlo vyzerať.
Všetky koncepty (dohromady boli 4) boli preberané na dizajnérskej konferencii Fordu v Kolíne nad Rýnom roku 1987. Víťazom bol návrh paradoxne priamo z Kolína. Bolo však potrebné doladiť pár detailov, ako bola hmotnosť, aerodynamika a ďalšie prvky. Neskôr vzniklo ďalších 6 návrhov. Stále však nešlo o finálnu verziu v podobe, ktorá nám je známa dodnes. Posledným modelom bol model 5H z roku 1990. Na rovnakej báze bola postavená aj kombi verzia.
Exteriéru musel zodpovedať aj interiér. Nakoľko malo prvotné Mondeo dosť ostrý uhol čelného skla, bolo potrebné tomu prispôsobiť aj palubnú dosku. Pôvodne sa malo jednať o hranaté tvary aj vnútri vozidla, no nakoniec vyhrali guľaté a tvarované prvky. Pôvodný návrh taktiež disponoval trojramenným volantom, no vyhral nakoniec štvorramenný, nakoľko sa doň lepšie ukladal airbag už v základnej výbave. Na tie roky to bolo takmer raritou.
Chcel byť jednoznačne najlepší
Mondeo to chcelo všetkým ukázať aj po stránke jazdných vlastností. Sierra síce vyzerala stále k svetu, no pod kapotou sa nachádzala zastaralá technika. Rok od roku sa tak auto stávalo nepoužiteľnejším a nebezpečnejším. Ešte pred predstavením Mondea sa rátalo s novou platformou CDW27.
Súčasťou vývoja boli aj porovnávacie skúšky s konkurenciou. Ford si tak zobral vozidlá, ktoré sa taktiež predávali po celej zemeguli. Hlavným súperom bola Honda Accord. Do porovnávania zobrali aj VW Passat, Toyotu Camry či Opel Vectra. Do segmentu limuzín však na prelome 80. a 90. rokov vstúpil nový hráč – Nissan Primera, ktorý dokázal zatieniť všetkých svojich konkurentov.
Mondeo bolo potrebné tiež správne naladiť. Vyhodnocovalo sa až z 13-tich rôznych aspektov. Okrem komfortu, jazdných vlastností a osvetlenia sa dbalo aj na riadenie a dojem udržateľnosti. Ford chcel ísť krokom, akým sa uberal nemecký Mercedes-Benz či BMW. Chceli dosiahnuť to, aby aj po rokoch od premiéry sa ľudia za modelom Mondeo otočili. Bola to teda neľahká úloha hlavne v Európe a Ázii.
Sériová výroba začala v roku 1992 v belgickom meste Genk. Predaje boli spustené začiatkom nasledujúceho roka. Vývoj samotného modelu stál automobilku 6 miliárd dolárov, no úspechy, aké Mondeo zožalo, za tieto investície určite stáli a ostatné je už len história.
Ford novinky najdete na jednom mieste: http://www.fordauto.sk/