Slovensko oslavuje 30 rokov samostatnosti v novodobej histórii a Škoda oslavuje rovnakých 30 rokov pôsobenia na našom trhu. Kam sa posunula automobilka Škoda a kam sa posunula naša krajina?
Po páde socializmu sme sa na krátko ocitli v spoločnom štáte s Čechmi, na čo mnohí spomínajú v dobrom. V roku 1993 sa však započala naša éra samostatnosti a vznikla Slovenská republika.
Aj napriek tomu, že Škoda je českou automobilkou, je stále vnímaná ako domáca, čo prezentuje aj svojim dominantným trhovým podielom. Za uplynulých 30 rokov dodala Škoda na Slovensku neuveriteľných 626 029 automobilov. Môžeme tak prehlásiť, že takmer každý šiesty Slovák vlastnil alebo vlastní Škodovku. Vydajte sa spolu s nami na cestu novodobej histórie našej krajiny a automobilky Škoda.
Všetko to začalo na námestiach v roku 1989, kedy prebehla nežná revolúcia. Nespokojní obyvatelia Československa vyšli do ulíc, aby dali najavo svoju nespokojnosť s komunistickým režimom krajiny. Spoločný štát sme si zachovali až do roku 1993, kedy vznikla samostatná Česká a Slovenská republika, ktorej 30 rokov dnes oslavujeme.
Nové vízie
Už v roku 1990 došlo k predaju Škody, nemeckému koncernu VW. Ten predložil najlepší návrh spomedzi 24 záujemcov. Ako jediný prezentoval návrh na zachovanie automobilky a jej ďalší vývoj spojený s mnohými investíciami. Škoda sa stala plnohodnoutnou štvrtou automobilkou koncernu po boku Volkswagenu, Audi a SEATu. Zaujímavosťou je aj záujem Renaultu, ktorý sa síce dostal až do finále, no zámerom tejto automobilky nebolo budovanie značky, ale skôr výroba podradných modelov na zastaralej platforme Renaultu R18.
Kým Škoda pracuje na Felícii, Slováci získavajú aj prvý termín dokončenia diaľnice D1, ktorá prepojí Bratislavu s Košicami. Udiať by sa tak malo už v roku 2000. Slovensko zažíva divoké 90-te roky v znamení bohapustej privatizácie a vzostupu mafie. V roku 1996 sme si prvýkrát zahrali na majstrovstvách sveta v ľadovom hokeji ako samostatná Slovenská republika.
Octavia
V tom istom roku prichádza na trh aj úplne nový model, Škoda Octavia, postavený na platforme Volkswagenu. Jedná sa o úplne prvý model Mladoboleslavskej značky postavený kompletne s využitím platformy koncernu. Že to VW so Škodou myslí naozaj vážne, dokazuje aj fakt, že novú platformu dostala Octavia skôr ako Golf štvrtej generácie predstavený o rok neskôr.
Octavia bola po všetkých stránkach absolutne inovatívnym modelom, ktorý priniesol moderné technológie. Prakticky ihneď si získal priazeň zákazníkov a ľudia si ho obľúbili najmä vďaka veľkorysému priestoru a výborným jazdným vlastnostiam. Octavia bola od začiatku praktickým liftbackom, čo jej poskytlo nevídanú konkurenčnú výhodu v porovnaní s konvenčnými sedanmi, no dočkala sa aj verzie combi. Akokoľvek neuveriteľne to znie, Octavia vznikla aj vo vzácnej predĺženej verzii Long. Tá bola k dispozícii pre štátnych predstaviteľov Českej republiky v roku 1999.
Fabia
S príchodom milénia dorazil aj ďalší nový model s názvom Fabia, tá nahradila Felíciu a stala sa tým najpredávanejším modelom vôbec. Za svoj úspech môže vďačiť skvelým pomerom ceny a pridanej hodnoty v kombinácii s výbornými jazdnými vlastnosťami. Fabia je modelom, na ktorom jazdil hádam každý Slovák, bola prakticky v každej rodine a podobne ako Octavia aj ona dostala novú podvozkovú platformu skôr ako jej koncernoví súrodenci. Ponuka motorizácií bola tak pestrá, až nám je za ňou dnes smutno. Od základného litrového trojvalca s výkonom 37kW, cez nezničiteľné 1,9 TDI až k benzínovým dvojlitrom či verzii RS.
Superb
Fabiou to nekončí a Škoda uzatvára svoju úvodnú ofenzívu príchodom vlajkovej lode Superb. Dátum premiéry 11.9.2001 sa navždy zapíše do dejín v smutnom kontexte útoku na Svetové obchodné centrum v New Yorku. No Superb sa stáva autom, ktoré ohromilo celú Európu a prináša dovtedy nevídaný luxus pre automobilku Škoda. Úspech Superbu sa naplno prejavuje práve v tomto období, kedy očakávame príchod novej štvrtej generácie, ktorá hierarchicky prevezme žezlo od Passatu. Ten sa bude vyrábať už len vo verzii kombi, pričom jeho dlhodobá budúcnosť je nejasná.
Príchod milénia so sebou prináša aj prvé úspechy Slovenska, ktoré na šampionáte majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji získava prvú medailu. Striebro v roku 2000 sme si vybojovali v Petrohrade a v roku 2002 sa stávame majstrami sveta po vyhratom zápase nad Ruskom v Gothenburgu. V roku 2003 sme získali bronz a vydali sme sa na cestu do NATO a Európskej únie, v ktorých sme od roku 2004 hrdými členmi.
Yeti
Takmer zabudnutý model Roomster mnohí nechápali, ale iní milovali. Praktické MPV v čase svojho príchodu nezožalo najväčší úspech, no dnes by jeho druhú generáciu mnohí uvítali. Podobný osud čakal aj Škodu Yeti, ktorej koncept vznikol ešte v roku 2006, no do sériovej podoby sa dostal až v roku 2009. Úvodný predajný úspech nebol príliš výrazný, dalo by sa povedať, že Yeti predbehol svoju dobu a úspech sa dostavil až z príchodom jeho výraznej modernizácie. Aj keď prvým crossoverom bol Nissan Qashqai, Škoda Yeti zožala obrovský úspech najmä v zahraničí a automobilka dokázala globálne predať takmer 700 000 kusov. Pochvaly sa Yeti dočkal aj v svetoznámej šou TopGear.
Jozef Kabáň
Slovensko v roku 2009 prijíma euro a na scénu Českej automobilky prichádza nový šéf dizajnér Jozef Kabáň, Slovák, ktorý pracoval aj na modeloch ako je Bugatti Veyron. Dáva Škodovke úplne novú vizuálnu identitu a posúva celé modelové portfólio do nového desaťročia. Navrhol prakticky všetky modely od novej Octavie tretej generácie, Rapidu, Fabie, Scaly, Superbu, Karoqu, Kodiaqu či dokonca Enyaqu v dizajnovej štúdii Skoda Vision E. Neskoršia štúdia Olivera Stefana, Vision iV, len nadviazala na predchodcu.
Diaľničné spojenie dvoch najväčších slovenských miest sa nepodarilo dokončiť ani v roku 2010 či 2017, no aspoň sa nám podarilo organizovať majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji a to hneď dvakrát. V roku 2012 sme získali striebro pre Paľa Demitru. Darilo sa aj futbalovej reprezentácii, ktorá šokovala celý svet a na majstrovstvách sveta v roku 2010 porazila Taliansko, čím postúpila do osemfinále. Nasledoval ošiaľ v podobe Petra Sagana a Petra Veliča. Sagan získal zelený dres vo svojich prvých piatich pretekoch na Tour De France, čím sa stal jediným na svete.
Dostávame sa do súčasnosti a je čas na malú rekapituláciu. Historicky najpredávanejším vozidlom naprieč generáciami sa stal obľúbený hatchback Fabia, ktorý tvorí tretinu celkových dodávok. Slováci si tak od jej predstavenia zakúpili až 212 172 kusov Fabie. Prirodzene, druhým najobľúbenejším vozidlom je Octavia so 151 907 dodanými kusmi. Model Octavia zároveň predstavoval historický míľnik a najmä prvá generácia významnou mierou prispela k motorizácii Slovenska v jeho modernej ére.
Tretie miesto obsadil niekdajší rekordér – svojho času absolútna jednotka v predajoch – model Felicia, za ktorého volant si sadlo 126 945 majiteľov. Štvrtá priečka patrí modelu Superb (20 231 ks). Prvú päťku uzatvára dnes už legendárny model Favorit (13 807 ks). O tom, že SUV a priestranné modely sú vyhľadávané zákazníkmi, svedčia aj ďalšie umiestnenia v rebríčku, ktorý ďalej tvorí Karoq (11 004 ks), Yeti (10 840 ks), ktoré bolo vôbec prvým SUV značky Škoda, a Kodiaq (9 147 ks). Darilo sa tiež kombi verzii Favoritu – Forman, ktorého sa predalo 9048 kusov, nasledovaný aktuálne veľmi populárnym modelom Scala s počtom 8 570 kusov. Top dvanástku uzatvára Kamiq (8 056 ks) a Roomster (7 922 ks).
30 edition
Na oslavu týchto míľnikov a jubilejného 30. výročia pôsobenia si pripravila Škoda Auto Slovensko cenovo výhodné modely 30 edition, ktoré ponúknu nadštandardnú základnú výbavu a hodnotné benefity, ako napr. servisný balík Basic na 5 rokov, resp. 75 000 km a finančný bonus až do výšky 1 200 eur. V tejto edícii si môžete zakúpiť štvoricu atraktívnych modelov Scala, Fabia, Karoq a Kamiq.
Tieto modely tak nie sú len ozdobené špeciálnou plaketkou, ale sú tak akýmsi poďakovaním pre zákazníkov, ktorí so značkou Škoda ostávajú dlhé roky. „Pri príležitosti našich osláv sme chceli priniesť aj niečo zaujímavé pre zákazníkov, a tak sa zrodila 30 edition, ktorá prináša množstvo benefitov pre modely Fabia, Scala, Kamiq či Karoq. Vďaka nej získajú zákazníci, ktorí sú verní značke Škoda bohatšiu výbavu, cenové zvýhodnenie, ale najmä päť rokov pohody so servisným balíkom zdarma,“ vysvetlil Jaroslav Hercog.
A čo nás čaká v budúcnosti? Elektrifikácia je dnes už jasnou cestou a do portfólia značky postupne pribudnú ďalšie elektrifikované novinky. Už tento rok sa môžeme tešiť na úplne novú generáciu SUV Kodiaq či spomínaného liftbacku Superb. V čisto elektrickom segmente pribudnú dostupnejšie modely nižšej triedy. No a Slovensko sa v dohľadnej dobe dočká otvorenia tunela Višňové a snáď sa v roku 2030 konečne prevezieme z Bratislavy do Košíc po diaľnici.