Myšlienkou hothatchov bolo vždy spojiť každodennú použiteľnosť so športovo orientovanými jazdnými vlastnosťami. Divízia Renault Sport túto filozofiu vždy ohýbala smerom k tomu druhému, no to nič nemení na tom, že aj taký Mégane R.S. môže poslúžiť ako auto na každý deň. A to dlhodobo.
Renault Mégane R.S. druhej generácie je postavený na Mégane tretej generácie. Na trh bol uvedený v roku 2010 a o štyri roky neskôr prešiel faceliftom. Mégane R.S. je vo všeobecnosti považovaný za jeden z najlepšie ovládateľných a najrýchlejších automobilov s pohonom predných kolies na svete. Vďačí za to najmä skvele vyladenému podvozku, komunikatívnemu riadeniu, výbušnému motoru a príslušenstvu, ktoré dokáže navodiť tú správnu športovú atmosféru. Automobiloví nadšenci ho kupovali predovšetkým ako víkendové auto. Aj so štandardným podvozkom je Mégane R.S. tvrdý, nehovoriac o verzii Cup. S trojdverovou karosériou a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou nie je ani veľmi praktický na každodenné dochádzanie do práce či za nákupmi. Tomuto účelu isto lepšie slúžia napríklad modely GTI od Volkswagenu, ale ako je vidieť na príklade Veroniky, ak sa dá, všetko je možné. A Mégane R.S. tak trochu búra mýty o svojej nepoužiteľnosti na každý deň.
Radosti a starosti každodenného jazdenia
“Spotreba je vyššia, ani pri opatrnej jazde sa neviem dostať pod 10 l/100 km. Spojkový pedál je tuhý, takže často sa rozbieham z križovatky ako zo štartovacieho roštu. Mechanický samosvorný diferenciál na prednej náprave výborne pracuje v zákrutách, poskytuje autu na limite potrebnú trakciu, ale pri bežnom otáčaní sa, najmä na mokru, mám pocit, ako keby som šoférovala kamión,” smeje sa Veronika.
Jej Mégane R.S. nie je žiadny cukrík, každodenné používanie v uliciach Bratislavy sa už neraz podpísalo pod vzhľad exteriéru. “Mrzí ma, že ľudia voči autám druhých nie sú ohľaduplnejší. Drobné škrabance neriešim, ale aby niekto prechádzal po aute s kľúčom alebo vyskočil na kapotu, tomu naozaj nepochopím.” Ani nastupovanie a vystupovanie nie sú úplne jednoduché úkony. Mnohé parkovacie boxy sú úzke a dvere Méganu široké. Našťastie, v aute má základné športové sedadlá, ktoré nemajú také výrazné bočné vedenie ako škrupiny Recaro. “Aj tak, ak sa dá, na veľkých parkoviskách vždy parkujem čo najďalej od vchodu, kde je najmenej áut.”
Prvotriedna spoľahlivosť
Vozidlá divízie Renault Sport vznikali do veľkej miery ručnou výrobou. To sa podpisuje aj pod ich spoľahlivosť. Kým Renaulty v minulosti trpeli pochybnejšou povesťou, čo sa týka spoľahlivosti, o R.S. modeloch to nikdy neplatilo. Potvrdzuje to aj tento konkrétny kúsok. “Na aute robím len pravidelný servis. Žiadne mechanické poškodenia či problémy s elektronikou som zatiaľ nemusela riešiť.” Veronika si vyberá pneumatiky s ohľadom na podmienky, v ktorých jazdí. “Každý sa ma pýta, prečo na takom aute nemám obuté semisliky. Ale ja s ním často jazdím po diaľnici aj počas hustého dažďa. Bezpečnejšie sa cítim s pneumatikami, ktoré sú síce športovo orientované, ale zároveň majú dobré vlastnosti aj na vode.” Takýto ideálny kompromis jej zabezpečujú pneu Continental Sport Contact 5.
Tínedžeri sa s ňou chcú pretekať
Blondínka za volantom športového hatchbacku je na svetelných križovatkách pre mladých chalanov často ako červené súkno pre býka. V čiernej farbe síce trochu zanikajú aerodynamické prvky karosérie prezrádzajúce, že toto nebude len taký obyčajný Mégane, ale akonáhle oko pozorovateľa zablúdi na veľké červené strmene Brembo, hneď je každému jasné, o čo ide. “Neviem čím to je, ale na križovatkách autá vedľa mňa vždy nejako podozrivo rýchlo vyštartujú,” smeje sa Veronika. “Keď som bola mladšia, sem-tam som sa nechala uniesť. Teraz ale už podobné výzvy väčšinou ignorujem. Aj na diaľnici ma vodiči provokujú, najčastejšie sa chcú pretekať naftové BMW. Raz ma na odpočívadle oslovili štyria mladí chalani, ktorí ma pred tým na diaľnici nevedeli dobehnúť, či s nimi na niekoľko kilometrov nevymením auto, lebo taký rýchly Renault ešte nevideli.”
Jazdí vo vysnívanom aute
Čo najviac Veronika oceňuje na aute, je riadenie a podvozok. “Do volantu prúdi od predných kolies množstvo impulzov, riadenie je presné a jeho prevod strmý. Vždy tak mám nad autom absolútnu kontrolu, za toto naozaj pred Renault sport klobúčik dole.”
Rozmýšľa Veronika, že by sa po toľkých rokoch s Méganom už rozlúčila? “Vôbec nie. Ja to auto milujem. Aj keby žralo trávu popri ceste, nevymenila by som ho za nič na svete. Po technickej stránke je stále v špičkovom stave. Akurát teraz riešim výmenu kapoty a predného spojleru. Nikdy ma na ceste nesklamalo a dúfam, že nás spolu čaká ešte množstvo vzrušujúcich kilometrov.”
Jazdíte aj vy na nejakom zaujímavom aute a chcete sa s ostatnými podeliť o svoje skúsenosti? Napíšte nám na bily@startstop.sk