Domov Lifestyle BMW M5 sa doslova “rozsypalo”, nezvládlo dragrace

BMW M5 sa doslova “rozsypalo”, nezvládlo dragrace

Takúto reklamu si BMW asi neželalo. Ich ostrý sedan sa totiž „rozsypal“ počas šprintových pretekov populárneho kanálu carwow.

BMW M5 pozná asi každý fanúšik sveta rýchlych kolies. Tento športový sedan debutoval už v roku 1984 s označením E28. Odvtedy ubehlo už pár desaťročí a tak máme v súčasnosti na trhu už šiestu generáciu M5-ky, známu aj pod názvom F90. Obľúbenému Youtube kanálu s Matsom Watsonom na čele tak prišlo na um porovnať jednotlivé generácie v drag race. Nie všetko však dopadlo podľa očakávaní.

V prvom rade, klobúk dole pred celým tímom carwow, ktorému sa podarilo zohnať všetky generácie BMW M5 a priniesť ich na jedno miesto. Poďme si však v rýchlosti zopakovať, ako technikou a parametrami jednotlivé modely disponujú.

BMW M5
Foto: carwow
Všetko začalo v roku 1984

Začnime najstarším účastníkom, teda M5 E28. Vpred ju hnal atmosférický 3,5-litrový radový šesťvalec uložený vpredu. Jeho maximálny výkon dosahoval 210 kW (286 k) s 340 Nm krútiaceho momentu, ktorý sa prenášal výhradne na zadnú nápravu. Z nuly na sto to E28 zvládla za 6,5 sekúnd s maximálnou rýchlosťou 245 km/h.

ssangyong-torres-evx

O štyri roky neskôr, teda v 1988, nasledovala generácia s označením E34. Pod kapotou ukrývala evolúciu agregátu z E28, teda radový 6-valec s objemom 3,5 litra. S modelovým rokom 1992 ho však vystriedal 3,8-litrový motor, ktorý produkoval 250 kW (340 k) a 400 Nm. Okrem výkonových parametrov však medzigeneračne narástla aj hmotnosť, a to o vyše 300 kg. Aj vďaka tomu sa zrýchlenie na stovku zlepšilo len o 2 desatiny sekundy, na 6,3. Maximálna rýchlosť bola obmedzená na dnes už typicky nemeckých 250 km/h.

Na scénu prichádza V8

BMW M5 E39 prišlo až v roku 1998. Veľkou novinkou bola zmena agregátu. Na scénu totiž prišiel 4,9-litrový motor V8, z ktorého Bavori vydolovali 294 kW, teda rovných 400 koní a 500 Nm krútiaceho momentu. Hmotnosť oproti E34 narástla len nepatrne, o 50 kg a nová technika s vyšším výkonom sa výraznejšie prejavila aj na hodnotách zrýchlenia. Šprint na stovku totiž E39 zvládala za 5,3 sekundy, teda o sekundu rýchlejšie ako predchodca.

Prvýkrát s automatom

Generácia E60 debutovala v roku 2004 a svojimi parametrami sa pomaly začínala tlačiť do sveta superšportov. Ďalšia zmena agregátu totiž znamenala, že BMW dalo do M5 atmosférický 5,0-litrový vidlicový desaťvalec s výkonom až 373 kW, čiže 507 koní, s krútiacim momentom 520 Nm. Navyše, vôbec prvýkrát bola M5 dostupná s automatom. Teda, aby sme boli presní, s automatizovanou manuálnou prevodovkou. Šprint na 100 km/h bol otázkou 4,7 sekundy a maximálka opäť elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Písal sa rok 2011 a na trh prichádza M5 F10. Atmosfére je koniec a V10 strieda dvoma turbami preplňovaná V8-čka s objemom 4,4 litra. V najvýkonnejšej verzii Competition generuje 423 kW (575 k) a 680 Nm. Svoj debut v M5 zažíva aj 7-stupňová dvojspojková prevodovka a aj vďaka nej vystrelí F10 z 0-100 km/h len za 4,2 sekundy. Maximálna rýchlosť však bola s balíčkom M Driver’s Package odomknutá až na 305 km/h.

BMW M5 CS
Foto: BMW, BMW M5 CS (F90)
Pohon všetkých kolies je tu

Súčasná generácia s označením F90 zažila premiéru v roku 2017. Pod kapotou síce ostal motor z F10, no Nemcom sa z neho podarilo dostať až 460 kW (625 k) a 750 Nm. Novinkou bol 8-stupňový automat, no o najväčšie prekvapenie sa postaral pohon všetkých kolies, vôbec po prvýkrát v BMW M5. Napriek tomu, že váži takmer 2 tony, z nuly na sto vystrelí len za 3,3 sekundy, čo sú už naozaj hodnoty z ríše superšportov.

Progres, ktorý BMW urobilo je už z parametrov každej ďalšej generácie jasný, no ako to dopadne na trati? Divácky zážitok vám z videa kaziť nebudeme, no prezradíme, že variant F10 neuvidel cieľ svojej tretej rozjazdy. Podľa prvých odhadov zúčastnených to nevydržal hnací hriadeľ. Pohodlne sa usaďte a vychutnajte si drag race všetkých generácií BMW M5.

BMW M5 Generations DRAG RACE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.9 / 5. Počet hodnotení 22

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJcarwow
Predchádzajúci článokTEST Jaguar F-Pace: zmena identity
Nasledujúci článokČo sa stane, keď sa čelne zrazia dve elektrické SUV (VIDEO)