A B C E G M R S T V CL GL SL … viete čo znamenajú tieto písmená ?
Mercedes-Benz ešte niekde v 50’ rokoch minulého storočia začalo rozdeľovať svoje modely a priraďovať im nejaké čudesné znaky „C, S, G, E“ a neskôr aj viac znakov dokopy aby to pre obyčajného laika nebolo málo „SL, CLK, SLS, GLK“. Radový smrteľník ktorý sa autám venuje len každých 15 000km pri nadávaní na vysoké ceny servisu a čakaní na moment keď si svoj rodinný klenot znova zoberie domov a zaparkuje do garáže, sa pravdepodobne nedokáže vysomáriť z toho, čo presne všetky tie písmená na kufroch Mercedesov znamenajú. Dokonca ani niektorý dlhoroční vlastníci to nevedia. Preto sa vám to teraz posnažím vysvetliť.
Začnem jednopísmenkovími názvami, v ktorých nie vždy má písmeno význam:
A – Ačko je malý špuntový automobil do mesta resp. Hatchback
B – Je medzikrok medzi malým Ačkom a MPV R-kom, malé MPV
C – Označuje najmenší sedan od Mercedesu alebo aj z prekladu „Compact“
E – Je väčší brat Cčka, stredne veľký sedan. Označenie E nesie z nemeckého „Einspritzmotor“ čo je označenie typu motora
G – Z nemeckého „Geländewagen“ označujúce off-roader, veľké SUV
M/ML – Je označenie stredne veľkého SUV
R – Je veľké rodinné MPV
S – Z nemeckého „Sonderklasse“ označuje vrchol triedy a je to veľký a luxusný sedan
T– Je označenie „Touring“ v našom slangu „Kombík “
V – Je už zlúčené označenie pre veľkopriestorové vozidlá (z minulosti Viano, Vito…)
Dvojpísmenkové označenia:
CL – Vysoko luxusné a výkonné 2-dverové coupé vozidlo z písmen „Coupé Luxusklasse“ z histórie známe ako aj SEC alebo S-coupé
GL – Luxusnejšia verzia triedy M, ktorej písmená označujú G ako „Geländewagen“ a L ako „Long“ v zhrnutí „Dlhé SUV“
SL – Z nemeckého „Sportlich-Leicht“ označujúce športové ľahké auto. Prvé použitie kombinácie „SL“ bolo pri legendárnom modele 300SL „Gullwing“
Trojpísmenkové označenia:
CLA – Znamená „Áčkové ľahké kupé“ z anglického „Coupé Light A-class“
CLK – Znamená „Ľahké krátke kupé“ z prekladu „Coupé, Leicht, Kurz“
CLS – Znamená „Ľahké športové kupé“ z prekladu „Coupé, Leicht, Sportlich“
GLA – Znemaná kombináciu „G“ a „A“ triedy kde L slúži len ako spojovník. „Malý crossover založený na Ačkovej rade“
GLC – Znamená kombináciu „G“ a „C“ triedy kde L slúži len ako spojovník. „Malý crossover založený na Cčkovej rade“. Naproti GLA je väčší, luxusnejší a výkonnejší
GLE – „Športové SUV“ založené na koncepte triedy „M“ a „E“
GLK – Je predchodca triedy GLC
GLS – Je ekvivalent triedy „S“ v kombinácií s triedou „G“ takže „Veľmi luxusné SUV“
SLK – Znamená „Krátke športové kupé“ z prekladu „Sportlich Leicht, Kurz“
SLS – Znamená „Ľahké športové superauto“ z anglického prekladu „Sport Light Super“. Autá v tejto triede nesú prvky historického 300SL Gullwingu
SLR – Znamená „Ľahké športové závodné auto“ z prekladu „Sport Leicht-Rennen“
Po písmenkových označeniach nasleduje číslo. Číslo označuje objem motora, napríklad E200 hovorí, že auto je z triedy „E“ a jeho motor má zdvihový objem valcov o veľkosti 200 centilitrov, teda 2 litre. Toto číslo je však zaokrúhlené. No môže ho však nasledovať aj ďalšie písmeno, ktoré označuje vlastnosť motoru:
c – označenie motoru ktorý je na CNG (compressed natural gas)
d – označenie motoru ktorý je na Naftu( diesel)
e – označenie elektromobilu (electric)
f – označenie motoru na vodíkový pohon( fuel cell)
h – označenie hybridného motoru (hybrid)
Takže označenie môže vyzerať aj takto S400h čo hovorí, že auto je hybridné a má zdvihový objem valcov 400cl.
V niektorých špeciálnych prípadoch môže číslo motoru dopĺňať aj špecifikovaný typ motoru resp. usporiadania valcov v motore + aj označenie o počte turbodmychadiel.
Napríklad: S500 V12 BiTurbo
Takže toľko k tomu základnému rozdeleniu a rozoznaniu typu auta , samozrejme, že som vynechal špeciálne prípady a ďalšie modifikácie určitých tried. To si však nechám nabudúce.