Pre automobilku Škoda bol Favorit revolučnou zmenou v koncepcii a posunul ju tak k západným mocnostiam vtedajšej doby. Teraz má Favorit už vyše 30 rokov.
Hovorí sa, že keď nemecký Volkswagen uvažoval o kúpe automobilky Škoda v 90-tych rokoch, konečné áno padlo s posledným modelom – Favorit. Ako aj v dnešnej dobe, tak aj pár rokov dozadu museli automobily spĺňať rôzne štandardy. Výnimkou nebol ani Favorit, ktorý sa s týmito problémami potýkal.
Jedného času to dokonca vyzeralo tak, že Škoda bude nútená prevziať koncepciu zahraničného vozidla a stavať tak auto s licenciou. Do úvahy prichádzali vozidlá ako Renault, Fiat či Citroёn. Nakoniec však zvíťazila cesta vlastného vývoja, pretože jednanie o zdieľaní spolupráce v rámci RVHP nebolo úspešné.
Škoda sa aj v sedemdesiatych rokoch držala konceptu auta s motorom vzadu s pohonom zadných kolies. Malo to určite svoje výhody, ale trend sa žiaľ uberal opačným smerom – motor pozdĺžne vpredu a hatchback karoséria. Takéto auto bolo pre konštruktérov jednoduchšie postaviť, priestorovo bolo menej náročné, bolo bezpečnejšie a ovládateľnejšie.
Okrem ďalších návrhov karosérie (sedan a coupé) sa nakoniec do sériovej podoby dostali len tri – päťdverový hatchback (Favorit), predĺžené kombi (Forman) a mini-dodávka (Pick-Up). Automobilka potrebovala takisto upraviť motor, ktorý bol pôvodne v Škode 120. Ten bol schopný fungovať s katalyzátorom a spaľovať tak bezolovnatý benzín. Na vývoji sa podieľalo aj Porsche, ktoré pomohlo navrhnúť odhlučnenie a uloženie motoru. Povráva sa však, že odhlučnenie výfuku si Škoda vymyslela sama a prišli s lepšími výsledkami, než Porsche.
Pod kapotu Favoritu sa mohli dostať tri rôzne motory. Všetky boli benzínové štvorvalce. Motor o objeme 1,1-litra s výkonom 51 koní sa nakoniec nepredával a zostali tak len dva. Oba mali objem 1,3 litra, slabší produkoval výkon 58 koní a krútiaci moment 94 N.m. Mal menší kompresný pomer a tak mu stačil benzín s oktánovým číslom 91. Silnejšia verzia disponovala výkonom 63 koní a krútiacim momentom 100 N.m. Tento model vyžadoval benzín Super alebo Natural 95.
Motor s elektronickým karburátorom sa nepresadil a bol nahradeným klasickým jednobodovým vstrekovaním. Najvýkonnejší Favorit mal výkon 68 koní a krútiaci moment 105 N.m. Maximálna rýchlosť sa ustálila na hranici 150 km/h. Ďalšie motory sa však do produkcie nedostali, i keď automobilka zostrojila motory s rozvodmi OHC a objemami 1,3 a 1,6 litra s vyšším výkonom. Favorit mal byť postupom času modernizovaný, no nakoniec z toho vzišlo skrz finančné problémy.
V roku 1991 Škodu prevzal Volkswagen a ihneď bola uvedená drobná modernizácia. Roku 1993 prichádza ďalší facelift a bolo postavených množstvo špeciálnych edícií a modelov. Výrobnú linku opustilo asi trištvrte milióna Favoritov. Za zmienku stojí ešte kombi Forman, ktorého vzniklo skoro 220-tisíc kusov. Taktiež bolo postavených cez 70-tisíc Pick-Upov, ktoré sa vyrábali do roku 1991.
Favorit nevznikol v najpriaznivejšej dobe, no Škode sa podarilo spraviť maximum, aby tento model nerobil značke hanbu. Svedčí o tom aj skutočnosť, že sa jednalo o populárne auto aj po revolúcií, aj keď sa k nám začali dovážať modernejšie autá zo zahraničia. Svoj podiel na tom mala určite aj cena, no Favorit nebol zlé auto.
Pozrite si aj dobovú recenziu na tento automobil