Vianočné obdobie, snehová prikrývka, nádherné prostredie Trójskeho zámku pri Vltave a Rolls-Royce Spectre. Existuje snáď lepšia bodka za motoristickým rokom 2023?
Elektromotory a batérie zmenili svet luxusných automobilov. Kým v minulosti inžinieri pracovali dlhé stovky hodín na tom, aby vyladili spaľovacie motory na zamatový chod a zvukovo izolovali kabínu od vonkajšieho prostredia, tiché a výkonné elektromotory sú pre nich ako dar z nebies. Tiché a komfortné auto, ktoré prechádza vzduchom ako nôž maslom, tak dnešnej dobe dokáže postaviť hocijaká automobilka. Keď v Rolls-Royce začali vyvíjať ich prvý elektromobil, svojim dôsledným prístupom pre akustický komfort zistili, že Spectre je tiché až príliš. Posádka bola od vonkajších zvukov izolovaná do tej miery, že za normálnych okolností by to bolo vraj až zdraviu nebezpečné. Preto zvuky, ktoré počujete počas jazdy v kabíne Spectre, sú to minimum pre zachovanie vášho zdravia, aby vám neprišlo z toho ticha nevoľno.
Fantázii sa medze nekladú
Luxus v Rolls-Royce Spectre má iný charakter ako trebárs v Mercedese, BMW alebo Bentley. Tu na vás zo všetkých strán nevyskakujú obrazovky alebo svetlá ambientného osvetlenia. Všade navôkol cítite tradíciu, historické posolstvo, kvalitu, remeselnú dokonalosť vytvarovanú rukami tých najlepších odborníkov vo svojom fachu a predovšetkým individualizáciu. Kúpa vozidla Rolls-Royce je totiž predovšetkým o vás. Auto môže vyjadrovať vašu osobnosť alebo hodnoty vašej rodiny. Vyberať môžete z prakticky nekonečnej palety farieb, materiálov alebo vzorov. Dizajnéri Rolls-Royce pretvoria vaše predstavy do nádherného umenia, ktoré vás môže sprevádzať na cestách.
Napriek tomu, že ide o dvojdverové štvormiestne kupé, Spectre je mohutným kusom auta. Vyžaruje doslova až taký monarchistický pokoj, no zároveň pôsobí sebavedomo. Stačí sa naň pozrieť a bez toho, aby ste o autách vedeli mäkké F, musí vám byť jasné, že toto je jeden zo súčasných vrcholov automobilového priemyslu. Prví klienti, ktorí mali možnosť vidieť predsériový Spectre ešte v čase pred zverejnením prvých fotografií a boli voči prvému elektrickému vozidlu od Rolls-Royce spočiatku skeptickí, boli jeho charizmou natoľko očarení, že okamžite podpísali záväzné objednávky. Dokonca jedna z prvých prišla práve zo Slovenska.
Prežije aj tie najstaršie korytnačky
Aj v jednofarebnej konfigurácii s čiernym spodkom a ručne maľovanou líniou na bokoch ako kúsok na našich fotografiách, pôsobí Spectre okázalo a draho. Samozrejme, k dispozícii sú aj dvojfarebné kombinácie karosérie. Vďaka elektrickému pohonu má Spectre dvere všade otvorené. Obmedzenia vjazdu do centier miest pre spaľovacie limuzíny sa dotýkal aj segmentu reprezentatívnych limuzín. So Spectre žiadne kompromisy robiť nemusíte. Riadenie všetkých kolies je vyladené tak, aby sa aj toto obrovské kupé dokázalo vtesnať do úzkych uličiek, príjazdových ciest k luxusným sídlam alebo sa dokázalo pohybovať v stiesnených podzemných garážach.
V Rolls-Royce počas vývoja mysleli na každé nuansy života úspešných ľudí. Napríklad v Spectre môžete nerušene telefonovať aj pri pristávajúcom vrtuľníku. Nemusíte sa báť o internetové pripojenie v blízkosti vysokých mrakodrapov a rovnako tak v Goodwoode mysleli na pohodlné nastupovanie aj pri naložených obaloch s večernými róbami a oblekmi. Všetky tieto detaily vyplývajú z najkomplexnejšieho vývojového testovania, aké kedy značka Rolls-Royce vykonala vo svojej takmer 120-ročnej histórii. Testovací program pozostával z 2,5 milióna kilometrov, ktorý simuloval viac ako 400 rokov vlastníctva a používania vozidla.
Testovacie jazdy v okolí rezidencií v londýnskych štvrtiach Mayfair, Kensington či Cheslea skutočne pomohli správne nastaviť uhol natočenia kolies zadnej nápravy tak, aby sa uľahčil vjazd do dôležitých uličiek v rezidenčných častiach mesta či k luxusným obchodným centrám.
Používa iba perfektné systémy
Podobne ako nové BMW radu 7 má aj Rolls-Royce Spectre automatické otváranie dverí. To funguje rovnako rýchlo aj pri extrémnych pozdĺžnych či priečnych uhloch pri státí vozidla, pretože mechanizmus otvárania dverí obsahuje okrem servomotorov aj gyroskopický senzor a snímač preťaženia G. Neexistuje jediná praktická vec, na ktorú by v Goodwoode počas vývoja Spectre nemysleli. Zaujímavosťou je, že Spectre nie je vybavené adaptívnou rekuperáciou brzdnej energie. Tú BMW používa vo všetkých svojich nových elektromobiloch či plug-in hybridoch a reaguje na situáciu pred vozidlom a podľa toho nastavuje mieru účinku rekuperačného brzdenia. Napriek tomu, že tento systém funguje relatívne spoľahlivo, podľa ľudí z Rolls-Royce nie je natoľko perfektný, aby mohol byť súčasťou výbavy Spectre. Posadnutosť perfekcionizmom je v prípade ľudí z Rolls-Royce ohromujúca.
Namiesto adaptívnej rekuperácie nájdete na radiacej páke nachádzajúcej sa vpravo pod volantom len režim B. To je vlastne režim jazdy s jedným pedálom. Osobní šoféri v prípade benzínových modelov Rolls-Royce môžu absolvovať špeciálny výcvik, aby ich jazda s klientom bola plynulá. Plynulosti jazdy tento režim nepochybne pomôže. Rolls-Royce Spectre poháňajú dva elektromotory (po jednom na každej náprave) s celkovým výkonom 585 koní. Tie takmer trojtonové kupé katapultujú z nuly na stovku za príjemných 4,5 sekundy.
Áno, v portfóliu BMW nájdete výkonnejšie aj rýchlejšie elektromobily, ale dynamické vlastnosti nie sú tou pravou podstatou Spectre. Výkon, dynamika a okamžitá dostupnosť krútiaceho momentu sú len príjemným benefitom pri dopravných situáciách, kedy vodič potrebuje bezpečne zrýchliť pri predbiehaní alebo preradení sa do rýchlejšieho jazdného pruhu. Mimochodom, Spectre je po modeli Cullinan len druhým Rolls-Royce v histórii, ktorý má pohon všetkých kolies.
Skutočný Rolls-Royce
Je potrebné písať o dojazde? V prípade elektromobilov je to vždy horúca téma, pri Spectre to nie je až také podstatné. Dobre, dokáže prejsť takých 500 kilometrov, ale to bude skôr výnimka. Klienti, ktorí si kupujú vozidlá značky Rolls-Royce, majú v garáži určite ďalšie vozidlá. Ich dojazd by bol pre konkrétnu príležitosť určite vyšší. Na druhú stranu, ak si môžete dovoliť Rolls-Royce, na prekonávanie vzdialenosti dlhšej ako 500 km máte určite v zálohe nejaké lietadlo alebo vrtuľník.
Napokon sa dostávame k tomu, že Rolls-Royce Spectre nie je dokonalým elektromobilom s logom Rolls-Royce. Je to dokonalý Rolls-Royce s elektrickým pohonom. A práve na túto filozofiu sú v Goodwoode patrične hrdí a prístup automobilky oceňujú aj samotní zákazníci. Tým je totiž jedno, čo bude poháňať ich nové vozidlo, hlavne aby to bol skutočný Rolls-Royce. A Spectre ním určite je.
Technické údaje | Rolls-Royce Spectre |
---|---|
Motor | 2x elektromotor |
Výkon | 430 kW (585 k) |
Krútiaci moment | 900 Nm |
Prevodovka | stály redukčný prevod |
Pohon | AWD |
Hmotnosť | 2 890 kg |
Zrýchlenie 0–100 km/h | 4,5 s |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Dojazd | 530 km |
Kapacita batérie | 100 kWh |
Nabíjanie | AC 11 kW, DC 200 kW |
Rozmer pneu | 255/40 R23 |
Rozmery (dĺžka/šírka/výška) | 5 475/1 996/1 573 mm |
Rázvor | 3 210 mm |
Objem batožinového priestoru | 380 l |