Domov MOTO Toto má byť vaša prvá elektrická motorka. Bude aj posledná? Test BMW...

Toto má byť vaša prvá elektrická motorka. Bude aj posledná? Test BMW CE 02

Toto má byť vaša prvá elektrická motorka. Bude aj posledná? Neberte túto otázku zle, ale je položená správne. Nechceme tým povedať, že by BMW CE 02 nebolo dosť dobré, ale to, že existuje množstvo ľudí, ktorým bude takýto motocykel vyhovovať na veky vekov. BMW trafilo modelom CE 02 do čierneho, pretože ide o naozaj dobrú hračku pre dospelých.

Má však vážny problém v podobe podstatne lacnejšej a tiež dobrej konkurencie z Ázie. Oplatí sa kúpiť elektrickú motorku od BMW, keď je na trhu množstvo podobných za menej peňazí?

Pomerne malá, ale o to nápadnejšia. Elektrická motorka od BMW asi nebude vyhovovať skúsenejším motorkárom, ale začiatočníkom bude robiť radosť každý deň.

Elektrické motorky sú v kurze

Elektromobilita prenikla do sveta mobility už dávno, ale až teraz sa dostáva do pozornosti širokej verejnosti pre jej takpovediac násilné presadzovanie v Európe. Avšak realita je taká, že elektrické motocykle brázdia aj slovenské cesty roky rokúce a zdá sa, že na ne má ťažké srdce iba málokto. Súčasná ponuka elektrických motocyklov je stále nedostatočná a zdá sa, že v nej chýba dostatok výkonných modelov.

Elektrina v motocykloch je z konštrukčných dôvodov predovšetkým vecou tých, ktoré nachádzajú teritórium v meste. Tam totiž nie je potrebný príliš veľký dojazd, a teda ani ťažká batéria. Elektrické motocykle si spravidla vystačia s akumulátorom s hmotnosťou okolo 20 kilogramov, častokrát je možné vybrať ich a nabíjať v interiéri.

BMW ponúka trhu s dopytom po elektrických motocykloch model CE 02, ktorý je v ostrom kontraste s konkurenciou. BMW sa rozhodlo, že využije schopnosti svojich dizajnérov naplno, aby vystúpil z radu konvenčnosti. Edgar Heinrich, vedúci oddelenia Design BMW Motorrad, sa podpísal ešte pod BMW Concept 02 a je kuriózne, že finálny sériový model CE 02 vyzerá takmer totožne. Zmenili sa iba detaily a môžeme povedať, že k lepšiemu.

Ako vyrobená z lega. V skutočnosti obsahuje hodnotné a pevné materiály.

BMW CE 02 vyzerá ako motorka z lega, čo nám počas týždňového testu pripomínal azda každý, kto sa pri nej pristavil. Práve táto estetická nápaditosť ľudí zaujala hneď na prvý pohľad a zaujímalo ich, ako jazdí, koľko stojí a či sa oplatí. Dobrá otázka. Oplatí sa kúpiť elektrickú motorku od BMW, keď napríklad Vmoto (SuperSoco) predáva podobne výkonné modely na polovičnú cenu?

V prvom rade si prejdime objektívne skutočnosti, teda technické údaje.

BMW CE 02 (MY2024) – Technické údaje

  • Pohon: elektrický, motor v strede, pohon zadného kolesa remeňom, režim cúvania
  • Maximálny výkon 11 kW (15 k), menovitý výkon 6 kW (8 k), krútiaci moment 55 Nm
  • Max. rýchlosť: 95 km/h
  • Dojazd: 90 km
  • Hmotnosť: 132 kg
  • Rozmery: šírka 876 mm, dĺžka 1970 mm, rázvor 1353 mm
  • Brzdy: hydraulické kotúčové, vpredu 239 mm, vzadu 220 mm
  • Zdvih pružiny vpredu/vzadu: 117 mm / 56 mm
  • Výška sedadla: 750 mm, dvojmiestne
  • Batéria: lítium-iónové vzduchom chladené batérie 2x 1,96 kWh, 48 V
  • Spotreba WLTP: < 6.0 kWh/100 km
  • Spotreba počas testu: 5,5 kWh/100 km
  • Nabíjanie adaptérom: 0,9 kW alebo výkonnejší variant 1,5 kW
  • Konštrukcia: Dvojitý rúrkový oceľový rám, Kolesá z hliníkového odliatku
  • Verzia pre vodičský preukaz sk. AM: Maximálny výkon 4 kW (5 k), menovitý výkon 3,2 kW (4 k), krútiaci moment 45 Nm.

Dve verzie

BMW CE 02 je dostupné v dvoch verziách. Tú základnú s obmedzeným výkonom aj rýchlosťou môžete šoférovať s vodičákom na skupinu AM, teda ešte pred dovŕšením 18. roku života.

My sme jazdili štandardnú verziu, ktorá jazdí rýchlosťou 95 km/h. Táto verzia v podstate zodpovedá takému Vmoto SuperSoco TC Pro, avšak to je iný typ motocykla. BMW označuje svoj elektrický motocykel ako ePARKOURER, čím chce evokovať dojem, že patrí prioritne do mesta, kde bude zdolávať betónovú džungľu. Avšak, ako sme zistili, BMW CE 02 je celkom vhodná aj na okresných cestách.

Keď motocykel naštartujete prvýkrát po tom, čo ste mali skúsenosť s benzínovými modelmi, určite vás prekvapí ticho. Dôležité je sledovať vysunutý displej, na ktorom sa po sklopení stojana a uvedení motorky do prevádzky zobrazuje nápis READY.

Dojazd pri 100% a pri 83% batérie

Na tomto mieste musíme pochváliť BMW za vypracovanie tohto displeja – je skvele čitateľný aj na priamom ostrom slnku, zobrazuje všetky dôležité údaje, má peknú grafiku a je umiestnený v polohe, ktorú považujeme za optimálnu.

Poznatky z týždňa jazdenia

Rozjazd už tak tichý ako štart nie je. Totiž, motor uložený v strede poháňa zadné koleso cez remeň, a tak už pri rozbehu počujete jeho typický zvuk – lenže očistený od zvuku motora. Uznávame, že toto riešenie je nám po chuti, pretože na rozdiel od motocyklov s motorom uloženým v náboji zadného kolesa tu máte akýsi pocit „skutočného motocykla“, navyše vás okoloidúci počujú.

Remeň robí solídny hluk už pri nízkej rýchlosti, vo vysokej ho budete počuť aj pri silnejšom vetre.

Ovládanie motocykla sa v podstate vôbec nelíši od ostatných s prevodovkou CVT – ako jazdec používate iba smerovky, brzdy a akceleračnú rukoväť. Zrýchlenie je prudké a zábavné, z radu stojacich áut na semafore budete zaručene po rozsvietení zelenej na prvom mieste.

Pred jazdou sme sa trochu obávali ergonómie sedenia, pretože sedadlo je vzadu celkom ploché ako doska. Naviac, riadidlá sú pomerne vysoko, takže osoby vysoké asi tak 175 cm musia mať neustále trochu napnuté ramená. V skutočnosti to ale nebolo vôbec zlé a nemali sme počas jazdy vyššími rýchlosťami pocit, že by bolo sedadlo bez tvarovania problémom.

Jazda vo dvojici evidentne nie je BMW CE 02 žiadnou výzvou. Spolujazdec sa však môže obávať nedostatku miesta na sedadle.

To sa ukázalo až vtedy, keď sme viezli druhú osobu. Na BMW CE 02 môžu jazdiť dve osoby, avšak spolujazdec bude mať žalostne málo priestoru na sedenie. Dobrou správou ale bolo, že dodatočná záťaž v podobe druhej osoby evidentne nerobila elektrickému BMW žiadne ťažkosti ani pri akcelerácii, ani pri dosahovaní maximálnej rýchlosti. Toto považujeme za jednu z hlavných výhod tohto motocykla v porovnaní s čínskou konkurenciou. Tá býva podstatne citlivejšia na záťaž.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti zodpovedajú tomu, na čo sme si zvykli pri elektrických motocykloch. Tendencia k skôr tvrdšej jazde môže mnohým vyhovovať, pretože umožňuje mať nad motocyklom dojem lepšej kontroly. Je však potrebné na nerovnej vozovke poriadne držať rukoväte. Menšie nerovnosti zvláda CE 02 dobre, nemusíte sa báť prejazdu cez spomaľovací prah ani výmoľ, ale také ostré vlny na asfalte vedia už poriadne zatriasť sebavedomím. Zvlášť v zákrute.

Nabíjanie

BMW sa rozhodlo ísť cestou kompaktnosti, a tak z modelu CE 02 nemôžete batériu vyberať. Motocykel musíte nabíjať adaptérom s neuniverzálnou koncovkou, ktorý navyše nemáte ako k motocyklu zamknúť. Zamykanie motocykla je jednoduché a elektronické, stačí po jeho odstavení dlhšie podržať tlačidlo zamknutia a predná vidlica sa zamkne. Nabíjačku však musíte zamknúť sami, BMW vám k výbave nepriloží ani zámok.

Nabíjací konektor pre BMW CE 02

Nevyberateľnosť batérie považujeme za veľký nedostatok v porovnaní s konkurenciou, ktorá takúto možnosť ponúka. Takto si nemôžete batériu nabíjať doma v byte, ale musíte dôverovať, že vám v exteriéri niekto adaptér jednoducho neodpojí. Totiž, počas nabíjania nie je nabíjací kábel zamknutý ani v konektore. Škoda je aj to, že na samotnej motorke nie je odkladací priestor, do ktorého by ste adaptér odložili, budete si tak musieť zadovážiť kufor alebo bočnú tašku na tento model.

Reálny dojazd

BMW CE 02 v testovanej verzii na jedno nabitie prešlo okolo 50-70 kilometrov, čo považujeme s ohľadom na aktuálnu situáciu na trhu za dobrú hodnotu. Počítač môže avizovať dojazd až 110 km, lenže v praxi by ste ho dosiahli iba pri pomalej a málo dynamickej jazde. Napríklad trasa dlhá 21 kilometrov, teda z Malinova na Zlaté piesky v Bratislave, si niekedy z dojazdu odkrojila 30 km, inokedy až 40. Záležalo na tom, či sme jazdili mierne alebo „divoko“.

Ak máte batériu takmer vybitú, znova ju s adaptérom nabijete za necelé tri hodinky. Jazdiť ale môžete aj po 15-minútovom nabíjaní, ak nemáte čas. My sme počas 6 dní aktívneho používania nabíjali takmer každý deň a dokonca aj dva razy, pretože sme sa obávali schopnosti vrátiť sa späť na trase dlhej 42 km. Naše obavy boli napokon zbytočné, nový majiteľ sa bude s týmto strachom musieť vysporiadať tiež.

Zhrnutie

BMW CE 02 je naozaj zaujímavý motocykel. Podľa nášho názoru vyzerá fantasticky a ak bude jeho majiteľ jazdiť v meste, rýchlo ocení všetky jeho kladné stránky. Kto potrebuje jazdiť medzimesto, ten by sa mal pripraviť na časté nabíjanie a vyššie zmienené obmedzenia, ktoré model obnáša. BMW CE 02 sa na Slovensku predáva od 8550€, čo je cena krásnej čiernej verzie. 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVývoj farby Lunaflair trval 1 rok. Postavia jediný exemplár
Nasledujúci článokNotebook tenký ako telefón, jeho repráky nás “odrovnali”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here