Prvé metre boli ako otvorenie brány do nového sveta. Cítil som, že predo mnou stojí niečo výnimočné – niečo, čo posúva hranice známeho a ponúka zážitok, aký sa len tak nevidí. S každým otočením plynu sa odhaľoval jeho skutočný charakter – surová sila, precízne ovládanie a technológia dotiahnutá skoro do dokonalosti. Tento motocykel nie je len o jazde, je to viac menej o statuse a vstupenka do novej dimenzie dobrodružstva.
Vitajte pri BMW R 1300 GS – ikone, ktorá dostala evolúciu, akú si zaslúži. Pod kapotážou (alebo skôr pod nádržou) bije srdce v podobe 1 300 cm³ boxer motora, ktorý produkuje 145 koní a 149 Nm krútiaceho momentu. Oproti predchádzajúcemu modelu, ktorý disponoval 1254 cm³ a 136 koňmi, je to výrazný posun vpred. Nárast výkonu je cítiť najmä v nižších otáčkach, kde nový motor ťahá s neuveriteľnou ľahkosťou, čím vytvára dojem, že jazdíte na stroji o niekoľko kíl ľahšom. Elektronický plyn reaguje okamžite bez zbytočných zaváhaní alebo akýchkoľvek okolkov, a v kombinácii so šesťstupňovou prevodovkou ponúka výborný zážitok z jazdy. Quickshifter funguje tak hladko a presne, že radenie rýchlostí sa stáva takmer podvedomou činnosťou – stačí jemný pohyb nohy a než si všimnete, je tam ďalšia rýchlosť.

Podvozok a jazdné vlastnosti
BMW si dalo záležať na tom, aby nové GS-ko jazdilo lepšie než kedykoľvek predtým. A musím uznať, že sa im to podarilo. Nový rám je ľahší, motor je kompaktný, a to všetko sa odrazilo na hmotnosti – R 1300 GS váži iba 237 kg, čo je o 12 kg menej než predchodca. Na ceste je to obrovský rozdiel, motorka pôsobí agilnejšie, lepšie sa ovláda a ľahšie sa s ňou manipuluje.
V teréne sa nezaprie, a to hlavne vďaka semi-aktívnemu odpruženiu EVO Telelever a EVO Paralever, ktoré automaticky prispôsobuje tlmenie podľa podmienok. Predné 19-palcové koleso v kombinácii so 17-palcovým zadným kolesom ponúka perfektný kompromis medzi stabilitou a obratnosťou. Zdvihy podvozka sú 190 mm vpredu a 200 mm vzadu. Podvozok je tak dobre odladený, že dokáže vyhladiť aj väčšie nerovnosti a miestami sa zdá, že idete po dokonale rovnom povrchu bez akejkoľvek nerovnosti, ale zároveň dostávate od neho dostatočne podrobný feedback a presne viete, čo máte pod kolesami.

Ani tí nižší z nás nemajú problém dočiahnuť na zem bez toho, aby boli špičkoví jazdci, vďaka adaptívnej regulácii výšky. Tá pri spomalení zníži celý stroj o pár centimetrov. BMW pridalo aj systém Dynamic Suspension Adjustment (DSA), ktorý mení nastavenie podvozka v reálnom čase podľa jazdných podmienok. To znamená, že keď idete po diaľnici, podvozok je tuhší, ale keď zídete do terénu, automaticky sa prispôsobí.

Brzdy a bezpečnosť
O zastavenie sa starajú vpredu 310 mm dvojkotúčové brzdy s radiálne uchytenými štvorpiestikmi od Bremba a vzadu 285 mm kotúč s dvojpiestikovým strmeňom. ABS Pro je, samozrejme, vypínateľné a v teréne funguje perfektne. Brzdný systém je integrálny, to znamená, že GS automaticky rozdeľuje brzdný účinok medzi predné a zadné brzdy. Novinkou je aj adaptívny tempomat s radarom, ktorý dokáže automaticky prispôsobiť rýchlosť podľa premávky pred vami. BMW si dalo záležať aj na bezpečnosti, takže nechýbajú jazdné režimy – presnejšie Eco, Rain, Road a Enduro. Hill Start Control Pro pre jednoduchší rozjazd do kopca vám v podstate zabrzdí celý stroj aj bez toho, aby ste museli držať brzdu, a hneď ako zistí, že ste sa pohli, uvoľní brzdu a už nebudete musieť stresovať, či sa pohnete bez zbytočného cúvnutia.

Dizajn a vizuálne zmeny
Pri prvom pohľade je jasné, že BMW R 1300 GS prešlo zásadnou evolúciou. BMW opustilo robustnejšie a hranatejšie línie predchádzajúcej generácie a vsadilo na modernejší, aerodynamickejší dizajn. Nové svetlomety s LED technológiou síce pôsobia futuristicky a predná maska je kompaktnejšia a agresívnejšia, no musím priznať, že osobne mi viac imponoval asymetrický dizajn predchádzajúcej generácie. Ten mal jedinečný charakter a nezameniteľnú identitu, ktorú nové svetlo v tvare X, hoci moderné a technologicky vyspelé, jednoducho nenahradilo.

Zboku si všimnete prepracovaný rám a nový spôsob uchytenia motora, čo vizuálne i technicky pomohlo znížiť hmotnosť. Zásadným rozdielom oproti R 1250 GS je aj užšia palivová nádrž a nový zadný podsedlový rám z hliníka, ktorý zlepšuje rozloženie hmotnosti a pocit stability. Celkovo pôsobí motorka dynamickejšie, vyváženejšie a modernejšie, no stále si zachováva svoju legendárnu DNA.

Zhrnutie
BMW R 1300 GS je presne to, čo od novej generácie GS-ka očakávate – silnejšie, ľahšie, lepšie vybavené a ešte univerzálnejšie. Je to stroj, ktorý vás nezastaví a zvládne všetko, čo mu postavíte do cesty. A jediné, čo ho môže obmedziť, je – ako vždy – jazdec.
Aj keď občas sa jazdec mení skôr len na pasažiera ako na jazdca, nové GS je naozaj horúcim želiezkom, ktoré si svoje miesto na ceste ako aj mimo neho rozhodne nájde.
Kolesami nadol, priatelia.
NÁZOV: BMW R 1300 GS
MOTOR: 1 300 cm³, boxer
HMOTNOSŤ: 237 kg
VÝŠKA SEDLA: 800-890 mm
CENA: od 20 490 €