Nový Versys 1000SE pre rok 2020 od Kawasaki by sa dal charakterizovať veľmi ľahko jednou vetou: Je to praktický turista, nabitý elektronikou a s ovládateľnosťou superšportu.
Ale začnime pekne od začiatku. Najprv si Versys 1000SE predstavíme po technickej stránke a potom jej elektronickú výbavu. O pohon sa stará štvorvalcový motor s výkonom 120 koní, ktorý dodáva novému Versysu dostatok sily a bez problémov sa dokáže pohrať aj s jeho váhou, ktorá je 253 kilogramov. A pokiaľ chcete, tak bez problémov sa vám postaví „na zadné“.
K dispozícii máte štyri jazdné režimy. Tri prednastavené : Šport, Road, Rain a k tomu Raider, ktorý je plne manuálne nastaviteľný a viete ho prispôsobiť presne pre vás a dve palivové mapy, ktoré si vo všetkých jazdných režimoch môžete nastaviť. Jedna pod označením F ako „Full“ vám umožní jazdiť naplno. Druhá je L – tá obmedzí výkon a trochu stroj ukľudní. Zároveň je Versys vybavený aj trakčnou kontrolou, nastaviteľnou v troch stupňoch, štvrtým je jej deaktivácia. Pokyny od pravej ruky sú prenášané káblom, resp. systémom Ride by Wire, umožňujúcim veľmi dobré dávkovanie.
Motor: Kvapalinou chladený, štvortaktný radový dvojvalec ♦ Prevodovka: manuálna 6-rýchlostná s quickshifterom ♦ Hmotnosť: 253 kilogramov ♦ Max. rýchlosť: 217 km/h ♦
Výška sedla : 840 milimetrov ♦ Zákl. cena: 16 395 eur vo verzii SE
O odpruženie sa stará plne nastaviteľný podvozok s tromi prednastavenými režimami: Hard, Normal a Soft. Zároveň si môžete doladiť aj útlm a kompresiu v každom nastavení jednotlivo vpredu aj vzadu až v desiatich krokoch, päť do plusu a päť do mínusu. Zároveň máte aj možnosť nastaviť si predpätie zadnej pružiny v troch režimoch: Jazdec, Jazdec s batožinou a Jazdec – Spolujazdec s batožinou.
Dokonale ovládateľná
Podvozok bez problémov zvláda aj rýchlejšiu jazdu na nespevnených povrchoch, Versys ale nie je úplne určený pre jazdu v stúpačkách, jeho prirodzeným prostredím je asfaltová cesta. Tam sa cíti ako doma a spôsob, akým „hltá zákruty“ aj vo vyšších rýchlostiach vás bude nútiť prejsť si ten horský prechod ešte raz a potom znova a znova.
Aj napriek jej rozmerom, ktoré sú predsa len väčšie, je ovládateľnosť porovnateľná so športovejšie ladenými strojmi – po tejto stránke nás testovaná motorka naozaj prekvapila.
O radenie sa stará šesť-stupňová prevodovka vybavená antihopingovou spojkou a obojstranným quickshifterom. Párkrát sa nám dokonca podarilo zaradiť pri dobrzďovaní na križovatke s využitím quickshifteru neutrál.
O bezpečné zastavenie sa vpredu starajú duálne poloplávajúce kotúče s priemerom 310 milimetrov so štvorpiestikovými strmeňmi. Vzadu je 250-milimetrový kotúč s jednopiestikovým strmeňom. Samozrejme, nesmie chýbať ani náklonové ABS. Dávkovatelnosť bŕzd je veľmi dobrá a skôr športovejšie ladená.
Aj vďaka jej väčším rozmerom je výška sedla 840 milimetrov a nižší jazdci by mohli mať problém dosiahnuť na zem. Ja pri výške 180 centimetrov som však nemal problém dočiahnuť s oboma nohami pohodlne až na zem. Pri nižších postavách sa však kľudne môže stať, že sa z nich stanú „špičkoví jazdci“.
Pre dlhé trate samozrejme nesmie chýbať ani tempomat, vyhrievané rukoväte či nastaviteľné predné plexi. K dizajnu plexi a jeho funkčnosti nemáme najmenšie pripomienky, ale spôsob jeho nastavovania mohli v Kawasaki vyriešiť praktickejšie. Pre jeho nastavenie totiž musíte uvoľniť dve velké skrutky na každej strane, čo možno jedine v stoji.
K praktickej výbave nového Versysu vo verzii SE sú aj prídavne hmlové svetlá a prisvecovanie do zákrut dvoma reflektormi integrovanými do prednej masky. V jednom svetle sú tri samostatné paraboly, ktoré sa postupne zapínajú podľa uhla náklonu. Toto spracovanie má výhodu v tom, že vo svetle absentujú pohyblivé časti a nie je preto náchylné na technické problémy, spojené s takýmto mechanizmom. Aj keď sa nám občas stalo, že svetlá svietili skôr do zvodidiel – najmä pri prejazdoch tiahlych zákrut vyššou rýchlosťou, ich funkčnosť sme ocenili aj na rovnej ceste pri kľučkovaní v pruhu.
Telemetria v smartfóne
Ďalšími technickými vychytávkami, ktoré Versys dostal do vienka, patrí napríklad aj G-meter, ktorý vám v reálnom čase na displeji ukáže, ako je motocykel presne vyvážený, na displeji na to slúžia dva samostatné ukazovatele. Jeden znázorňuje ťažisko medzi kolesami a druhý vám prezradí aktuálny náklon. Najvyšší dosiahnutý náklon na každú stranu vám uloží do pamäte a po jazde si ho môžete pozrieť a snažiť sa ho napríklad pri ďalšej prekonať.
Ďalšou zaujímavou vecou, s ktorou Kawasaki prišla pri svojich nových modeloch, je konektivita s telefónom. To napríklad znamená, že si cez ich aplikáciu s názvom Rideology môžete po jazde stiahnuť jej telemetriu aj s mapou a môžete si rozanalyzovať každú zákrutu, ktorou ste prešli. K dispozícii máte zobrazený zaradený prevodový stupeň, aktuálnu spotrebu, teplotu vody, otáčky, rýchlosť, nakoľko ste mali otvorený plyn a tlak v brzdnom systéme.
Ďalej si môžete pozrieť aj spotrebu (maximálnu, minimálnu a priemernú), najvyššiu rýchlosť, prejdenú vzdialenosť a čas za ktorý ste ju prešli. A to ešte nie je všetko – ďalej tu máte ako bonus aj najvyšší náklon na každú stranu. Tu nás trošku mrzí, že tento údaj neukladá do grafu, ale dáva len ako informáciu v sumáre jazdy. Následne si môžete urobiť nastavenia motocykla v aplikácii a pri následnom pripojení telefónu k motorke si ich tá automaticky prevezme a prispôsobí sa im.
Na záver by sme len dodali, že jeho veľkosť na niektorých môže pôsobiť odstrašujúco. Ale jeho ovládateľnosť je naozaj na vynikajúcej úrovni a predčí aj niektoré staršie športovo založené motocykle. Ako sme už na začiatku spomínali – je to naozaj turista so športovým duchom. Takže ako vždy – hlavne kolesami nadol priatelia…