Na rozdiel od zvyčajného využitia vodíka nový motocykel Kawasaki Ninja H2 HySE vodík spaľuje priamo, teda nepremieňa ho na elektrinu.
Pre niekoho prekvapenie, pre iného prirodzený výsledok ročného vývoja. Japonský výrobca motocyklov Kawasaki predstavil motocykel Hydrogen ICE Motorcycle, alebo Ninja H2 HySE, ktorý nie je iba experimentom, ale reálne jazdiacim vozidlom.
Medzi skúsenými motorkármi je elektrifikácia motocyklov vnímaná skôr nepriaznivo. Komunita má na problematické prijatie elektrifikácie svoje dôvody, spočívajú predovšetkým vo veľmi obmedzenom dojazde, dlhom čase nabíjania, ale aj v absencii samotného zvuku motora.
Napriek tomu sa motocykle určitej forme elektrifikácie alebo vôbec redukcie emisií skleníkových plynov nevyhýbajú a nevyhnú.
Japonský výrobca od marca 2023 testoval spaľovací motor upravený pre potreby spaľovania vodíka, ktorý napokon pred pár dňami odprezentoval na okruhu Suzuka vo svojej domovine.
Vodíková motorka je postavená na kompresorom poháňanom modeli Kawasaki Ninja H2, pričom estetické a funkčné úpravy zahŕňajú aj inštaláciu robustnejších vodíkových nádrží.
Kawasaki uložilo vodíkové nádrže dozadu nad zadné koleso, čo sa postaralo o priam futuristický vzhľad vozidla.
Lepšie výkony ako benzínový motor
V motocykli je spaľovací motor, ktorý má zvuk a reakcie zodpovedajúce benzínovému motoru. Ako uvádza výrobca v prezentačnom videu, vodík má v porovnaní s benzínom výhodu, že ho možno spaľovať rýchlejšie v širšom spektre podmienok, a tak sú reakcie na pokyny od jazdca promptnejšie.
Výrobca však neuvádza maximálnu rýchlosť Kasawaki Ninja H2 HySE ani odhadovaný dojazd.
Táto koncepcia pohonu by mohla byť akousi alternatívou medzi všeobecnými environmentálnymi štandardmi a pretrvávajúcimi požiadavkami zo strany zákazníkov.
Ako funguje vodíkový pohon?
Nepriaznivou stránkou celej koncepcie spaľovania vodíka je nevyhnutnosť väčších palivových nádrží.
V dopravnom priemysle má vodík ako palivo perspektívu v dvoch formách:
- ako palivo na výrobu elektriny, ktorá poháňa elektrický motor;
- alebo vo forme priameho spaľovania vodíka spaľovacím motorom.
Emisiou vychádzajúcou z výfuku je v prvom rade voda. Emisiou predsa len je aj oxid uhličitý a stopové množstvá spalín, pretože v motore dochádza aj k spaľovaniu motorového oleja.
Napriek tomu je toto nové riešenie ekologicky udržateľnejšie, pokiaľ ide o vplyv používania paliva samotného na životné prostredie.
Nevýhody vodíkového pohonu
Hlavným problémom technológie sa zatiaľ ukazujú nádrže na vodík. Je podstatne jednoduchšie inštalovať robustné nádrže do automobilu, hoci aj tam môžu pri snahe o dostatočne dlhý dojazd zabrať podstatnú časť batožinového priestoru. Motocykle majú situáciu o niečo komplikovanejšiu.
Kompaktné vodíkové motory pre malé autá a motorky
Dodajme, že Kawasaki je členom výskumnej skupiny HySE, teda Small mobility & Engine technology.
Táto skupina sa sústreďuje na realistické využitie vodíkových pohonov v rôznych druhoch a typoch menších dopravných prostriedkov, od áut po jednostopové vozidlá. Cieľom HySE je vyrábať spoľahlivé a malé vodíkové motory, ktoré by boli alternatívou k batériovému elektrickému pohonu.
Dodajme, že výrobcovia automobilov už roky experimentujú s vodíkovým pohonom v oboch jeho koncepciách. Či už ide o priame spaľovanie vodíka alebo jeho použitie vo forme FCEV na výrobu elektriny, o miesto v prínose sa hlásia značky ako Toyota, BMW i Mercedes-Benz.