Keď som v redakcii povedal, že idem na predvádzacie jazdy nového Tuaregu a ešte aj s prilbou, všetci na mňa spýtavo pozerali. VW prišiel s novou generáciou svojho SUV, načo ti je do auta prilba? Keď som však povedal celé modelové označenie Aprilia Tuareg 660, o to viac zvedaví všetci boli.
Poďme sa teda spolu pozrieť na pár hlavných charakteristík tohto reinkarnovaného modelu. Aprilia nám tento rok pustila do predaja svoje reinkarnované enduro strednej kategórie, ktorého názov odkazuje na pôvodný model. Korene pôvodného modelu siahajú do prvej polovice osemdesiatych rokov minulého storočia, kde sa prvýkrát stretávame s názvom Tuareg. Novodobý názov nesie presné označenie Aprilia Tuareg 660.
Motor a brzdy
Srdcom tohto stredne veľkého endura je dvojvalcový vodou chladený motor s objemom 659 centimetrov kubických, ktorý nájdeme aj v Tuone a RS 660-tke. V tomto konkrétnom prípade nastali aj zmeny, aby vyhovoval použitiu práve v segmente enduro motocyklov. Oproti Tuone a RS-e je v Tuaregu iná vačková hriadeľ a je aj o pár stupňov viac naklonená práve k jazdcovi. Motor v Aprilii vyladili presne na 80 koní pri 9 250 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment dosiahne pri 6 500 otáčkach a ustáli sa na hodnote 70 Nm. Odozva na plyn je taká presne akurátna.
O zastavenie sa nám vpredu stará systém od Bremba s 300 milimetrovými kotúčmi a dvojpiestikovými strmeňmi. O presnosť bŕzd sa taktiež stará aj hlavný brzdový valec od Bremba a pancierové hadice. Predný brzdový systém je vyladený tak, aby bol dostatočne agresívny a priamy na ceste a zároveň poddajným v teréne. Vzadu je to zase 260 milimetrový kotúč s jednopiestikovým strmeňom. Nesmieme však zabudnúť na jednu veľmi dôležitú vec. Systém ABS je vypínateľný. Vzadu sa vypne automaticky po prepnutí jazdného režimu na off-road a predný sa dá k nemu jednoduchým stlačením tlačidla pridať tiež a úplne ho vypnúť.
Tuareg už hneď na prvý pohľad zaradíte presne do tej správnej kategórie. V Aprilii presne vedeli, čo od neho čakajú, a preto mu do vienka dali 21 palcové predné a 18 palcové zadné koleso. Obe kolesá sú bezdušové s výpletom.
Poradí si v každom teréne
O tú správnu stabilitu, ako na ceste, tak aj v teréne, sa nám tu stará plne nastaviteľný podvozok od Kayaba so zdvihom 240 milimetrov vpredu, ako aj vzadu a svetlou výškou taktiež 240 milimetrov. Zatiaľ som na nej jazdil len chvíľku v rámci predvádzacích jázd v Brne, kde sa nás Aprilia snažila presvedčiť o funkčnosti tejto svojej reinkarnácie. Za tú krátku chvíľu musím povedať, že podvozok presne vie, čo robí, či na ceste alebo v teréne.
Na asfalte bol dostatočne tuhý a presný a ani väčšie nerovnosti mu nerobili problémy. Dobre držal v každej jednej zákrute.
Zároveň je ale dostatočne poddajný v teréne a nerobili mu problémy ani skoky. Ťažisko je trošku vyššie než som zvyknutý z cestných strojov, ale Tuaregu presne sadlo a jeho stabilita v teréne je naozaj veľmi dobrá. Po troche jazdenia mimo cesty si na seba zvyknete a začnete spolu objavovať zákutia a krásy terénnej jazdy.
Výbava
Predné plexi je dostatočne vysoké a poskytuje dobrú ochranu pred vetrom. Avšak pri mojej výške 180 centimetrov mi na ceste posielal vzduch presne na vrch prilby. Plexi zároveň chráni aj palubný prístroj v podobe 5 palcového plne farebného TFT displeja, ktorý je prehľadne usporiadaný a prispôsobený priamo pre model Aprilia Tuareg 660 a jeho offroadové vlastnosti. Výška sedla je 860 milimetrov a vďaka tomu, že sedlo je tvarované skôr ako na motokrosovej motorke, dočiahnu na zem aj ľudia, ktorí by s tým inak mali problém. Aj vďaka úzkemu sedlu je jazda v stoji príjemná a pohodlná, ale zároveň je pohodlné aj pri dlhších výletoch. Celková hmotnosť Tuaregu je 204 kilogramov.
Už po tých pár hodinách, čo som mal možnosť sa na ňom zviesť, môžem s kľudným svedomím povedať, že už teraz sa teším na jeho plnohodnotný test. Ten vám túto sezónu určite s radosťou doprajem.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV : Aprilia Tuareg 660
MOTOR : 659 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 204 kilogramov
VÝŠKA SEDLÁ : 860 centimetrov
CENA : 12 199 €