Talianska značka Vespa, ktorá predstavuje jeden z najznámejších a najrozšírenejších skútrov na svete, bola založená v roku 1946. Toto je jej história.
Dnešná legenda sa zrodila z núdze tesne po druhej svetovej vojne z pera leteckého konštruktéra Corradina D’Ascania, ktorý spojil kreativitu a mechanické inžinierstvo do funkčného, aerodynamického a jednoduchého jednostopového vozidla. Vespa bola od začiatku originálnym, užitočným a krásnym produktom, ktorý si okamžite získal srdce verejnosti.
Vyzerá ako osa!
Keď Enrico Piaggio, syn zakladateľa spoločnosti Piaggio Group, pozoroval ladné línie prvého prototypu skútra a počúval bzukot jeho motora s objemom 98 cm3, nemohol si pomôcť a zvolal: „Sembra una vespa!“ alebo „Vyzerá ako osa!“. Táto veta začala revolúciu, ktorá obletela celý svet a stala sa základom niekoľkých kultových reklamných kampaní.
Prvé modely boli predstavené verejnosti v roku 1946 a vďaka svojmu elegantnému dizajnu a praktickosti si okamžite získali srdcia zákazníkov. Vespa sa čoskoro stala populárnym dopravným prostriedkom v povojnovom Taliansku a postupne sa rozšírila do zvyšku sveta. Počas 50. a 60. rokov 20. storočia sa Vespa stala celosvetovým fenoménom, keď prenikla na trhy mnohých krajín a získala si značnú popularitu medzi mladými ľuďmi. Stala sa nielen prostriedkom prepravy, ale aj symbolom slobody, nezávislosti a módy.
Zažiarili aj na striebornom plátne
Značka Vespa vznikla z túžby vytvoriť inovatívny produkt osobnej mobility. Prvý „motorový skúter” bol postavený na základe malého motocykla pre parašutistov. Potom vznikol prototyp s revolučnou koncepciou, ktorá prevrátila svet klasických motocyklov naruby. Vozidlo malo nosnú kapotáž, priamy prevod a radenie na riadidlách. Miesto klasickej prednej vidlice používalo jednostrannú kyvnú vidlicu, ktorá uľahčovala výmenu pneumatiky, a predovšetkým nemalo rám, ktorý nahradila samonosná kapotáž chrániaca jazdca pred prachom a jeho oblečenie pred pokrčením.
Značka zaznamenala aj úspech v kinematografii a jej skútre sa objavili v slávnych filmoch ako “Prázdniny v Ríme” s Audrey Hepburnovou a Gregory Peckom či “La Dolce Vita” (Sladký život) od režiséra Federica Felliniho.
Symbol elegancie
Vo všetkých obdobiach svojej existencie patrila Vespa k predstaviteľom špičkovej techniky. Jej charakteristická a extrémne pokroková samonosná kapotáž, ktorá sa dodnes vyrába kompletne z oceľového plechu, významne poznamenala vývoj osobnej mobility. Dnešné najmodernejšie skútre, vybavené ekologickými motormi a technickými prvkami, predstavujú syntézu štýlu a vývoja, ktorá robí dizajn skútrov Vespa nesmrteľným a robia z nich ikonu talianskej elegancie po celom svete.
V súčasnosti Vespa ponúka širokú škálu modelov, ktoré pokračujú v tradícii dizajnu a kvality. Taliansky výrobca však nezabúda ani na ekologické aspekty a ponúka aj elektrický skúter s názvom Elettrica, ktorý kombinuje tradičný dizajn s ekologickým pohonom a nulovými lokálnymi emisiami. Okrem inovácií v oblasti pohonu sa Vespa venuje aj rozvoju moderných technológií, ktoré zlepšujú komfort a bezpečnosť vodiča. Nová Vespa GTS je tak vybavená novým pokročilým zavesením a odpružením predného kolesa, prepracovaným sedlom, či bezkľúčovým systémom, ktorý nahrádza klasické zapaľovanie.
Na Slovensku a v Českej republike fungujú silné komunity majiteľov skútrov Vespa, ktorí pravidelne organizujú rôzne akcie a zrazy. Priaznivci týchto skútrov budú môcť osláviť narodeniny značky od 23. do 25. júna na zraze PragoVespa 2023.
Stručný prehľad histórie Vespa
23. apríl 1946 – spoločnosť Piaggio (založená v roku 1884) podává svoj patent a rodí sa Vespa. Motorový skúter s dvojtaktným jednovalcom o objeme 98 cm3 sa vyrába v toskánskej továrni Pontedera
1948 – Predstavenie modelu Vespa 125 cm3
1949 – Vzniká organizácia Unione Italiana Vespa Riders, zložená z 30 klubov a usporadúva svoj prvý zraz
1950 – Vespa rozbieha licenčnú výrobu v Nemecku s firmou Hoffman-Werke
1951 – Vespa rozbieha licenčnú výrobu v Spojenom kráľovstve s firmou Douglas of Bristol a vo Francúzsku s firmou ACMA Paríž
1952 – V Miláne vzniká klub Vespa Club Europea, aby spojil kluby z Talianska, Francúzska, Nemecka, Švajčiarska, Holandska a Belgicka. Celosvetový počet členov Vespa Clubu prekračuje hranicu 50 000. Po svete je viac než 10 000 servisných miest Vespa
1953 – Vespa 125 je zvečnená vo filme Prázdniny v Ríme Williama Wylera s Gregory Peckom a Audrey Hepburnovou v hlavných úlohách
1955 – Vespa GS je najelegantnejším skútrom v dejinách a zároveň významným momentom pre značku Vespa, ktorá po prvýkrát prekračuje hranicu 100 km/h, používa štvorstupňovú prevodovku a 10 palcové kolesá
1964 – Vzniká model Vespino – Vespa s motorom o objeme 50 cm3
1965 – Predaje značky Vespa prekračujú hranicu 3,5 miliónov kusov
1968 – Kampaň “Chi Vespa mangia le mele” (Kto jazdí na Vespe, je jablká) spúšťa malú revolúciou vo svete reklamy
1968 – Vespa Primavera je jedným z najdlhšie vyrábaných modelov a vozidiel novej generácie po celej Európe
1976 – Vespa Primavera 125 – ET3 je prvým skútrom s elektronickým zapaľovaním
1978 – Rodí sa model PX v troch „klasických“ verziách 125, 150 a 200 cm3
1980 – Štyri skútre Vespa PX sa zúčastnia Rallye Paríž-Dakar, najnáročnejšieho závodu sveta. Jeden z nich, s jazdcom Marcom Simonotom, príde až do cieľa.
1984 – Vespa PK 125 Automatica je prvým modelom s automatickou prevodovkou.
1988 – Predaje značky Vespa prekračujú hranice 10 miliónov kusov
1992 – Spisovateľ a novinár Giorgio Bettinelli odchádza na Vespe z Ríma a prichádza do Saigonu v marci 1993. Pokračuje a dosahuje ďalších úspechov: v rokoch 1994-95, taktiež na skútri Vespa, absolvuje 36 000 km z Aljašky do Tierra del Fuego. V rokoch 1995-96 cestuje z Melbourne do Kapského Mesta – viac než 52 000 km za 12 mesiacov. V roku 1997 štartuje z Chile a po troch rokoch a ôsmych mesiacoch prichádza do Tasmánie, pričom na jeho Vespe pribudlo 144 000 km a prešiel 90 krajín v Amerike, na Sibíri, v Európe, Afrike, Ázii a Oceánii. Celkom Bettinelli prešiel na skútri 250 000 km
1996 – S príchodom modelu ET4 125 cm3 sa rodí nová generácia Vespa. Značka po prvýkrát používa štvortaktný motor a automatickú prevodovku
1996 – Počet predaných motocyklov prekračuje hranicu 15 miliónov
1997 – Vespa predstavuje model ET2 (50 cm3)
1998 – Model PX, najpredávanejší skúter sveta (od jeho predstavenia sa predalo viac než dva milióny kusov) dostáva nový dizajn a kotúčovú prednú brzdu
2000 – Vespa sa vracia na americký trh
2003 – Návrat modelu Vespone, predstavenie modelov GT 125 a GT 200
2005 – Vespa sa s modelom LX vracia ku klasickým tvarom.
2006 – Vespa oslavuje 60 rokov so špeciálnou sériou Vespa 60°, pripomínajúcou farby a dizajn prvých motocyklov
2008 – Vespa 300 GTS Super je najvýkonnejším a najšportovejším modelom v histórii značky
2011 – Vespa 946 je veľmi exkluzívny model, zameraný na estetickú a technologickú dokonalosť, ktorého označenie pripomína rok, kedy vznikli skútre symbolizujúce taliansku eleganciu – 1946
2013 – Vracia sa legendárna Primavera v prevedeniach s motormi 50, 125 a 150 cm3 a s ňou aj legendárne Vespino
2018 – Model Elettrica, moderný majstrovský kus s technologickým srdcom, mení segment mobility. Úplne tichý a ľahko ovládateľný skúter sa vyrába kompletne v Pontedere
2021 – Vespa dosahuje hranice 19 miliónov predaných kusov a oslavuje 75 rokov špeciálnou edíciou, ktorá prezliekla rady GTS a Primavera do elegantnejších šiat