Večne omieľaná a predsa každý rok aktuálna téma. Ako správne odzimovať a pripraviť našich dvojkolesových miláčikov na ďalšiu sezónu, ktorá sa nám nezadržateľne blíži. Pripravili sme preto pre vás pár tipov na čo rozhodne nezabudnúť pred prvou jazdou.
Ako prvé si vrátime naspäť baterku, ktorú sme si pred tým samozrejme dobili nech je prvý štart aj úspešný bez prekvapenia vybitej batérie. Na nabíjačku si pripojíme aj batériu, ktorá zostala počas celej zimy v motorke pokiaľ sme ju zimovali vo vyhrievanej garáži.
Ako ďalšie máme na zozname kontrolu motora na netesnosti a pokiaľ sme nemenili olej pri zazimovaní tak teraz je ten správny čas na jeho výmenu. Pokračujeme ďalej chladiacim okruhom, pri vodou chladených motoroch. Ten si skontrolujeme či správne tesní a preveríme možný únik chladiacej zmesi, ktorú prípadne doplníme. Pokiaľ máme ešte karburátory tak ich treba skontrolovať. Keď sme pri zazimovaní urobili všetko poctivo a karburátory vypustili nemal by pri prvom štarte nastať žiaden problém.
Kto maže, ten jede!
Prichádza na rad reťaz. Neuškodí pokiaľ ju znova umyjeme a nanovo namažeme. Mazivá na reťaziach sa nám časom odparujú. Predĺžime tím aj životnosť reťazovej sady.
Ako hovorí jedno naše príslovie: Kto maže ten jede.
Vec ktorej by sme sa mali tiež povenovať je odpruženie. Skontrolujeme si tlmiče na netesnosti. Tu sa väčšinou počas zimy nemá čo stať ale istota je istota. Pokiaľ náhodou zistíme, že nám netesní tak, tí zručnejší si ich dokážu zrepasovať a pretesníť.
Pokiaľ však medzi nich nepatríte návšteva servisu vás neminie. Predsa len je to, to čo nás drží na ceste.
Nezabudnite na brzdy
Jednou z dôležitých vecí na ktoré by sme rozhodne nemali zabudnúť je kontrola brzdového systému. Najprv si ho skontrolujeme opäť na prípadné netesnosti a správne fungovanie celého systému. To platí rovnako pre prednú brzdu aj zadnú. Skontrolujeme si stav brzdovej kvapaliny. Tá by sa mala meniť minimálne každé dva, tri roky pri bežnej prevádzke motocykla.
Skontrolujeme si aj hrúbku brzdového obloženia a silu brzdových kotúčov. Pokiaľ na nich nájdeme aj povrchovú hrdzu tá sa pri prvom prebrzdení zbrúsi.
Ďalšie na zozname sú pneumatiky. Tie si najprv nahustíme na predpísaný tlak pokiaľ by sa stalo, že nám cez zimu trochu vzduchu prepustilo. Nesmieme opomenúť ani bočnice gúm. Tie si skontrolujeme na praskliny či iné vady. Gumy by sa mali meniť každé štyri roky aj keď je na nich ešte dostatočné množstvo dezénu. Nakoľko motocyklové gumy svojím vekom a nie vždy správnym skladovaním strácajú svoje vlastnosti.
Následne si aspoň pohľadom skontrolujeme stav nádrže či sa nám neutvoril v nádrži príliš veľký kondenz. Pri plastových nádržiach s koróziou mať problém nebudeme ale pri kovových nádržiach môže nastať. Preto je potrebné skontrolovať aj boky či nám nezačali korodovať.
Skondenzovanú vodu sa pokúsime v čo najväčšom množstve dostať z nádrže von.
3,2,1…ŠTART
Taktiež je dobré všetky pohyblivé časti nanovo premazať. Rovnako ako pri reťazi aj tu sa nám mazadlo odparuje.
Na prvý štart je dobré si nechať trochu času naviac a nevyraziť hneď po naštartovaní. Chvíľku počkajte a nechajte motor zohriať na jeho prevádzkovú teplotu.
A taktiež je dobré si počkať pokiaľ sa nám nepustí ventilátor na chladiči či nedošlo počas zimy k jeho poškodeniu. Po zohriatí je dobré ešte pohľadom skontrolovať netesnosti na motore či tam predsa len nedošlo k poškodeniu tesnenia.
A po tomto všetkom nám nezostáva nič iné len sa vrhnúť na našu prvú jazdu a zahájenie novej sezóny. Po zime hlavne opatrne! Kolesami nadol priatelia.