Domov MOTO Útek do divočiny v jednej stope. Jednu skupinu ľudí ale obmedzuje

Útek do divočiny v jednej stope. Jednu skupinu ľudí ale obmedzuje

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Známe meno a overený koncept – to je ďalší počin z dielne Yamahy. Do rodiny Adventure pribudla ďalšia úprava jednej z legiend, Yamaha Tenere 700 Extreme. Veru, dnes si už vyberie naozaj každý presne to, čo od svojho stroja očakáva. Pozrime sa spoločne, čo novinka od Yamahy priniesla. 

Na prvý pohľad príliš zmien nezbadáte. Treba ísť trochu bližšie a to už stojí za to. Motor je známy dvojvalec s označením CP2 s obsahom 689 centimetrov kubických a výkonom 73,4 k. Výkon, aj napriek tomu, že nepresahuje pre niekoho magickú hranicu 100 koní, má viac sily, ako sa na prvý pohľad zdá. Maximálny výkon dosahuje pri 9-tisíc otáčkach a krútiaci moment má svoju špičku pri 6 a pol tisícoch. Na plyn reaguje Yamaha pri spodných otáčkach trochu trhane a chce to trochu zvyku, ale ako problém by som to rozhodne nevidel. Keď už sa s ňou pohybujete práve mimo cesty, tak je nádherne dávkovateľný.

Yamaha Tenere 700 Extreme
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Šesťstupňová prevodovka reagovala vždy presne a nenechala ma ani raz v úzkych. O zastavenie sa nám postarali vpredu dva 282-milimetrové kotúče so strmeňmi od Brembo, vzadu nájdeme 245-milimetrové kotúče. Reakcia na brzdu je na veľmi dobrej úrovni a tým, že je skôr určená mimo spevnené cesty, tak nie je zbytočne kúsavá, ale stále je dostatočne agresívna a výborne dávkovateľná, ako na ceste, tak aj mimo akýkoľvek spevnený povrch.

Yamaha Tenere 700 Extreme
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič
Čo sa zmenilo?

ABS? Áno, ABS je aj na modeli Yamaha Tenere 700 Extreme. Žiaľ, legislatíva to vyžaduje a na cestu by som v dnešnej dobe bez neho už ani nevyšiel. Kde je ale ABS skôr na obtiaž, tak je to práve mimo cesty. A áno, ABS je plne vypínateľné. V podstate funguje v troch režimoch, z ktorých si môžete vybrať. Prvý, pri ktorom sa štartuje plne zapnuté, cez vypnuté len vzadu, až po úplne vypnuté. Škoda len, že si voľbu nepamätá po vypnutí a pri každom novom štarte ho treba nanovo vypínať. Toto mi trochu prekážalo, ale pokiaľ nechcete ťahať poistku, treba sa s tým naučiť žiť. Jedna škoda je, že sa dá vypnúť len keď zastavíte a prejdete do menu, pretože na vypínanie sa tu nenachádza samostatné hardvérové tlačidlo ako na zapnutie ABS, ktoré sa nachádza naľavo pod displejom.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Čím sa Extremka odlišuje asi najviac, je podvozok a samostatné zdvihy. Podvozok je plne nastaviteľný vpredu aj vzadu. Je kompletne od Kyaba a aj v sériových nastaveniach naozaj výborný. Zdvihy oproti klasickej Tenere narástli o 20 milimetrov vpredu aj vzadu a zastavili sa na hodnote 230 milimetrov vpredu a 220 milimetrov vzadu. Pokiaľ ju nebudete trápiť na motokrosovej dráhe, tak ju na doraz rozhodne nedostanete.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič
Výbava

Tu už ale tí, ktorí nemerajú cez 180 centimetrov alebo aspoň nemajú extrémne dlhé nohy, na zem nedočiahnu. A aj tí vyšší budú z väčšej časti špičkoví jazdci. Klasicky, ako sa patrí, tak vpredu je 21 palcové a vzadu 18 palcové koleso. Na ceste síce v tejto konfigurácii trochu stráca, ale zato vás odmení naozaj výbornými jazdnými vlastnosťami mimo cesty, kde novinka Yamaha Tenere 700 Extreme excelovala a kam rozhodne patrí. Predný blatník vám to povie hneď na prvú.

Yamaha Tenere 700 Extreme
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Teraz trochu k výbave. Full-LED osvetlenie nesmie chýbať. Na výber sú aj tri rôzne grafické zobrazenia prístrojového panela. Tempomat? Nie, ten tu nenájdete. Jazdné režimy? Tiež nie. Vadí to? Rozhodne nie. Lebo tam, kam je Extremka určená, nič z toho vlastne ani nevyužijete a načo so sebou nosiť zbytočnú váhu navyše?

Yamaha Tenere 700 Extreme
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Sedlo je jednodielne a vpredu nádherne úzke, vďaka čomu je jazda v stupačkách proste jedna báseň. Keby som to porovnal napríklad s Tenerkou World Rally a jej dvojitou nádržou, v tomto prípade mi práve vadilo, že je vpredu priširoká a pri jazde v teréne to viac prekážalo, ako pomáhalo. Tenerka s prívlastkom Extreme je stroj, ktorý ma náramne bavil a aj keď som mimo cesty nie v mojej komfortnej zóne, musím povedať, že jazdu na Extremke som si práve mimo spevnených ciest naozaj užíval a tešil som sa na každý jeden prejdený meter. Jazdu na klasickej ceste do jej prirodzeného prostredia som v podstate len pretrpel.

Zdar dobrodružstvu a kolesami nadol, priatelia.

NÁZOV: Yamaha Tenere 700 Extreme

MOTOR: 689 cm³

HMOTNOSŤ: 205 kg

VÝŠKA SEDLA: 910 mm

CENA: 11 890 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMá výbavu luxusných limuzín. Prémiové auto teraz zoženiete za neprémiovú cenu
Nasledujúci článokFreelander sa vráti. Ako elektromobil