Hneď na začiatok sa priznám a bez akýchkoľvek okolkov hlásim, že som BMW pozitívny a čím ďalej, tým viac sa uisťujem, že som si vybral správne. Tentokrát nám z Mníchova pristála ďalšia hračka, s ktorou som si to naozaj užil – BMW F 900 GS.
Pri konštrukcii BMW F 900 GS si chlapci dali záležať a je to vidno práve na tých maličkých detailoch, ktorými je táto hračka posiata. Ale najskôr si ju predstavme a zhrnieme si to všetko na záver. Pokiaľ by si niekto nevšimol podľa fotiek alebo nadpisu, o čom sa dnes budeme baviť, tak je to motocykel, ktorý váhovo síce zapadá do kategórie strednolitrážne enduro, ale motorom do tých veľkých, ťažkých mašín.
Poháňaná je práve dvojvalcom s objemom 895 kubických centimetrov. Výkonnostná krivka sa zastavila na hodnote, ktorá ukazuje presne 105 koníkov a 93 Newtonmetrov. Elektronický plyn reaguje bez okolkov a motor má dostatok sily ako na ceste, tak aj mimo akejkoľvek civilizácie, kde sa “deväťstovka” cíti asi najlepšie. Motor je spriahnutý so šesťstupňovou prevodovkou. V základe, žiaľ, neexistuje quickshifter, ale za príplatok vám ho tam chlapci v Mníchove aj s ďalšími elektronickými vychytávkami veľmi radi pridajú. Radí naozaj nádherne a bez akéhokoľvek zaváhania tam rýchlosti skáču skoro samé.
Najlepšie sa cíti mimo cesty
Čo ale v základnej výbave rozhodne dostanete, je nastaviteľná radička a to je vec, ktorá rozhodne stojí za zmienku. Namiesto toho, aby ste dostali klasickú pevnú radičku, vám dodajú radiacu páčku s dvoma dierkami a excentrom, kde si páku buď skrátite alebo predĺžite presne tak, ako budete potrebovať. To, že BMW F 900 GS je hlavne na jazdu mimo spevnených ciest, dokazuje aj predné 21-palcové koleso, ktorému vzadu sekunduje sedemnástka. Kolesá sú s výpletom a zároveň sú bezdušové, čo v prípade defektu trochu uľahčí jeho opravu.
Na testovačke som dostal aj príplatkový podvozok od Showa, ktorý je plne nastaviteľný vpredu aj vzadu. Z továrne je ale nastavený dosť mäkko, čo mi na ceste spôsobovalo, že sa mi F-ko chovalo trochu nervózne a neisto. Ale po jemnom nastavení predku a zadku sa z nervóznej, neistej slečny stala sebavedomá a zrelá žena, ktorá robila presne to, čo má a držala celý motocykel v bezpečí a istom smere.
Zaujímavé vychytávky
Pri niektorých presunoch mimo cestu som ani nevedel, že som prešiel nejakú nerovnosť. Zdvihy sú 230 milimetrov vpredu a 215 milimetrov vzadu. O zastavenie sa vpredu stará dvojkotúč s rozmerom 305 milimetrov, do ktorého sa zahryzáva dvojpiestikový strmeň Brembo. Vzadu je to zase 265-milimetrový kotúč s jednopiestikovým strmeňom.
Ďalšia vychytávka sa objavila aj tu. Je ňou manuálne nastaviteľná páčka zadnej brzdy, ktorú si jednoduchým preklikom môžete zdvihnúť o kúsok vyššie pre lepší cit pri jazde v stoji alebo nechať si ju nižšie pre cestné použitie. Tak isto aj vedenie prednej brzdy, ktorá je napevno uchytená najprv na spodnej časti prednej vidlice a až odtiaľ je vedená voľne k strmeňom.
Presnosti pomáhajú aj pancierové hadice a brzdný účinok je presne taký, aby bol jemný v teréne, ale dostatočne agresívny aj na ceste. A áno, ABS je vypínateľné.
Technológie
Posed je klasický endurácky vzpriamený, pohodlný a neunavuje ani pri dlhých jazdách. Výška sedla je pomerne variabilná. A to v rozmedzí od 815 milimetrov až po 890 milimetrov. Sedlo je jednodielne úzke s výbornou ergonómiou. Pohodlne sa na ňom sedí a ešte lepšie je, keď ho skoro necítite pri jazde v stoji. O informovanosť sa postará klasický TFT displej s BMW menu, ktoré keď si raz ohmatáte na ktorejkoľvek ich motorke, okamžite budete vedieť, čo kde je a všetko ľahko nájdete.
Teraz prejdime k jednej veci, ktorú som si mohol vyskúšať vôbec po prvýkrát. Tým je navigačná jednotka, ktorá nielenže plní úlohu práve navigačného displeja, ale vie vám zobraziť aj veľa ďalších užitočných údajov o motorke počas jazdy, a tak sa nemusíte zbytočne preklikávať cez menu a hľadať to na palubovke.
Záverom
BMW F 900 GS by som zhrnul asi ako stroj, ktorého nezastaví skoro nič a aj v náročnom teréne si udrží svoju tvár. Bezpečne prejde čokoľvek, čo jej postavíte pred kolesá, teda pokiaľ ju zvládnete. Jeden jediný obmedzujúci prvok F 900 s prívlastkom GS je tu práve jazdec.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV: BMW F 900 GS
MOTOR: 895 cm³
HMOTNOSŤ: 219 kg
VÝŠKA SEDLA: 815-890 mm
CENA: od 13 650 €
Polícia radí: desatoro každého motorkára. Toto by si mal každý povinne prečítať