Začiatkom tohto roka sme absolvovali prvé jazdy s najnovším modelom od Aprilie a už vtedy som si povedal, že to bude veľká ryba na poli stredných enduro motoriek. Priamymi konkurentmi nového modelu Aprilia Tuareg 660 je Yamaha Tenere 700 a BMW F 850 GS. Ako teda obstála v domácom teste?
Aprilia Tuareg 660 je poháňaná dobre známym radovým dvojvalcom s objemom 660 kubických centimetrov, ktorý Aprilia ponúka aj vo svojich ďalších modeloch. Tu však prešiel niekoľkými úpravami. Výkon sa ustálil na 80 konských silách a 70 Nm. Musím konštatovať, že tu inžinieri z Aprilie naozaj urobili svoju prácu na výbornú. Pri jazde a plnom pridaní plynu máte pocit, že motor má minimálne o dobrých tucet koní viac. Za plynom Tuareg ide okamžite a bez akýchkoľvek zaváhaní.

Aj napriek tomu, že je to dvojvalcový motor, tak najlepšie sa cíti práve v stredných otáčkach a ochotne ťahá až po obmedzovač, ktorý Tuaregu začína na 10 000 otáčkach za minútu. Spriahnutý je so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a antihopingovou spojkou.

O zastavenie sa na modeli Aprilia Tuareg 660 starajú vpredu dva 300 milimetrové plávajúce kotúče, do ktorých sa zasekávajú strmene Brembo. Vzadu je to zase 260-milimetrový kotúč s Brembo strmeňom. Vpredu aj vzadu má Tuareg opletené pancierové hadice. Presnosť bŕzd je na výbornej úrovni s presnou dávkovateľnosťou a dobrou citlivosťou.

Ako jazdí?
O odpruženie a pohodlie ako na ceste, tak aj mimo nej sa tu stará podvozok od Kayby. Vpredu je to plne nastaviteľná USD vidlica so zdvihom 240 milimetrov. Vzadu je taktiež centrálny plne nastaviteľný tlmič od Kayaby s totožným zdvihom 240 milimetrov.
Podvozok je nádherne poddajný a s trochou alchýmie si ho dokážete nastaviť presne pre vaše potreby. Do ďalšej generácie by som však už prijal aj elektronicky nastaviteľný podvozok.
Podvozok je nádherne poddajný a s trochou alchýmie si ho dokážete nastaviť presne pre vaše potreby. Do ďalšej generácie by som však už prijal aj elektronicky nastaviteľný podvozok.

Aprilia Tuareg 660 zvláda na výbornú ako asfaltové cesty kde vám s ochotou nedovolí ťahať stúpačky po ceste, tak aj offroadové úseky, kde sa s vami s nadšením vydá hoc aj na kraj sveta. Offroadové zameranie si všimnete hneď na prvý pohlaď. Vpredu má Tuareg 21-palcové bezdušové vypletané koleso a vzadu 18-palcové.

Prejdime k technológiám. O všetky podstatné informácie sa tu postará plne farebný 5-palcový TFT displej. Ako sa na moderný motocykel patrí, tak ani Tuareg sa nevyhol výdobytkom modernej doby. Dostal do vienka nastaviteľnú kontrolu trakcie, motorovú brzdu, tempomat a štyri motorové mapy a nechýbajú ani jazdné režimy. Dva sú prednastavené a zvyšné dva sú konfigurovateľné. To najzaujímavejšie však je, že má plne vypínateľné ABS na oboch kolesách. Na zadnom kolese sa automaticky vypne, keď prejdete do režimu Off-Road a predné si môžete dodatočne vypnúť jedným tlačidlom.

Nechýba pohodlie
Sedadlo je dostatočne pohodlné aj na dlhšie presuny po ceste a vďaka jeho tvaru vám nebude zavadzať ani pri jazde v stúpačkách. Palivová nádrž má kapacitu 18 litrov a je tvarovaná tak, aby sa váha držala čo najnižšie. Pri spotrebe okolo 4 litrov na 100 kilometrov dáva Tuaregu zaujímavý dojazd, ktorý sa ľahko prehupne cez hodnotu 400 kilometrov.
Rozloženie váhy je cítiť aj na jej ochote rýchlo meniť smer jazdy a na presnosti riadenia. Tuaregu nerobí problém prepletať sa mestskou džungľou, kde je ovládateľnosť na výbornej úrovni. S istotou môžem tvrdiť, že by mu nerobilo problém ani preháňať sa pieskovými dunami na Sahare.

Pre tých pravých cestovateľov Aprilia k modelu Tuareg ponúka obrovské množstvo doplnkov a výbavy. Osobne by som však siahol najprv po poriadnom spodnom kryte motora a výfuku. Ten ktorý je na Tuaregu od výroby, mi príde ako kúsok plechu, ktorý tam je, aby sa nepovedalo a vymenil by som ho za poriadny kryt.
Ale aby som Aprilii nekrivdil, na bežné jazdenie s občasným výletom mimo spevnených ciest postačia. Kto má rád cestovanie a naháňanie sa za dobrodružstvom, tak pri výbere modelu Aprilia Tuareg 660 určite neurobí krok vedľa.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV : Aprilia Tuareg 660
MOTOR : 659 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 204 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 860 milimetrov
CENA : 11 599 €
MOTOR : 659 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 204 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 860 milimetrov
CENA : 11 599 €